Fodring
Fra : Fie & Christian

Dato : 19-01-01 15:56

Hejsa igen!

Jeg skal lige høre jeres mening om noget

Jeg var nede og købe tørkost til Tilde og Tulle hos Felina, og Raiku Sarvå
rådede mig til at gå over til fodring ad libitum til Tilde og Tulle (som jo
bekendt har et lille problem med vægten). Efter det jeg havde sagt, mente
hun at jeg skulle gennemfodre dem nu og simplethen ikke lade skålene stå
tomme i løbet af dagen, så at de vænnede sig til at de kunne spise lidt over
hele dagen, og ikke gennemfråde maden i løbet af 2 minutter for så at være
sultne efter 2 timer. Hun mente at de sikkert ville spise alt for meget de
første 2 uger og sikkert kaste op et par gange, men at det så ville
balancere sig.

Hvad mener I - er det en sund måde at fodre på?

Jeg fik Hills Prescription W/D med hjem, så de ikke blev yderligere fede
(som hun i øvrigt ikke mente de var, da jeg beskrev dem)-hvad har I af
erfaringer med dette foder?

Håber I kan hjælpe mig lidt her

Hilsen
Fie (og Tilde og Tulle, som synes det er alletiders (men lidt forvirrende)
idé med at fodre ad libitum!)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-01-01 16:13

joe, min erfaring er at misserne selv kan finde ud af det med fodring ad
libitum, i starten grovæder de godt nok, men når de finder ud af, at der
bliver ved med at være mad i skålen går det over..;))
Så vil de spise en smule ad gangen (mange gange) og ret sikkert efter en
nussetur ;))

Selv fodrer jeg Melissa med Hill's senior og hun er glad for det, det har
givet en meget pænere nusseoverflade (pels) og langt mindre rensen ud i
bakken end før da hun kun spiste kitekat.
jeg er også glad fordi jeg sparer jævnt hen ca 30 - 40 kr og en masse slæben
hver måned..;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-01-01 17:57

Hej Fie

Tørfoder ad libitum er klart den bedste måde at fodre på - katte spiser
nemlig gerne ca. hver 2. time, men kun ganske lidt ad gangen... Sådan ville
det jo også være ude i "naturen", hvor de fanger en mus og æder, og et par
timer senere fanger en mere osv. - de fanger jo ikke 7 ad gangen og spiser i
et hug

Kattene lærer ret hurtigt selv at styre forbruget... selv min (lidt meget)
for tykke kastrat, som mest er for tyk, fordi han æææælsker killingemad og
æder lystigt når vi har små størrelser i huset

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fie & Christian <dovenlas@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kAY96.890$l57.63542@news000.worldonline.dk...

Fra : Gerner og Anders

Dato : 19-01-01 21:28

Hej,

Vi har taget rådet til os, og prøver nu om vi kan lære vores tidligere ret
overvægtige britte at spise 'normalt'. Efter et halvt år på kur og special
kost er dyrlægen blevet tilfreds med hende, men nu har hun i 6 måneder kun
fået små afmålte portioner og hvad hun kunne stjæle sig til. Vi bruger nu
Eukanubas Light, og efter hvad I siger skulle hun jo så kunne lærer det, vi
giver det ihvertfald et par uger, så må vi se med vægten.

Der er også lige et andet spørgsmål. Når vi skræller kartofler og der ryger
en skræl på gulvet er hun der som en mis og sætter skrællen til livs på nul
komma fem. Det er lige meget om hun lige er blevet stopfodret hun spiser
kartoffelskræl alligevel. Er det normalt? Gør det noget?
Det får hende ikke til at kaste op, så der er vel OK eller?

hilsner
-ad libitum

Gerner og Anders

Fra : Kate

Dato : 19-01-01 16:45

Hej Fie

Jeg giver mine tre netop ad libitum. Selvom Oliwer en gang imellem
foræder sig så mener jeg at det går udmærket. Jeg har faktisk uden at
overveje det nærmere gjort det siden de var små. Specielt pga Johan,
fordi hvis de havde afmålte portioner så ville Johan aldrig få noget at
spise fordi han spiser så sindsygt langsomt. Når de får fisk bliver jeg
i køkkenet for han også skal få sin ration. Oliwer spiser sit på ca. 30
sek. Sofie er færdig efter måske 2 min. og 5-8 min senere rejser Johan
sig og strækker sig grundigt kun for at spise videre. Hvis jeg ikke er
der til at holde Oliwer og Sofie tilbage kryber de ind under Johan og
spiser det fra ham. Men altså den daglige tørkost kan de sagtens dele
ligeligt og uden problemer.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-01-01 22:29

d. 19/01/01 15:55 skrev Fie & Christian på dovenlas@hotmail.com i artiklen
> [...]

> Hilsen
> Fie (og Tilde og Tulle, som synes det er alletiders (men lidt forvirrende)

Hej Tilde og Tulle

Ditte og jeg har spist WD i ca. 1 år - dvs, de sidste måneder har det stået
på ID, da jeg går og slås med en sejlivet tyktarmskatar. Men WD - det er
helt fin mad.
Det bedste er og bliver CD, men jeg indrømmer at der bliver lidt for meget
af os på den kost (selv om man ikke skulle kunne tro det var muligt - jo
mere jo bedre, ikke?)
Som næstbedst kommer WD, selv om man skal af med lidt mere i bakken - det er
de fibre... til gengæld holder vi vægten - også selv om vi altid har mad
stående.
Det har vi altid haft og det er vældig praktisk, da vi for det meste
foretrækker at spise mellem kl 20 og 06. Det er ikke til at oplære vore
mennesker til at komme med mad f.eks. kl. 4.30... De er ellers lærenemme på
mange punkter, men der er åbenbart grænser for, hvad man kan optræne dem til
de insisterer på at sove i et stræk i stedet for som normalt er at
snuppe et par timer eller fire her og der. Sære størrelser.
Så er det jo vældig fint at kunne småspise, når man har lyst. Ditte, min
søster, er dog stadig tilbøjelig til at grovæde lidt for meget til tider, så
det kommer op igen. Hun lærer åbenbart aldrig helt, at der altid er nok
Måske stod hun bagest i køen ved madskålen da hun var helt lille - jeg
husker det ikke, vi var 5 søskende og 8 voksne misser i mit barndomshjem.
Jeg mener nu vi havde det som blommen i et æg, såeh....
Nå, men det sker da sjældnere med årene at hun forspiser sig - det er mest
hvis hun har sovet længe og maven knurrer slemt når hun vågner. Og så _er_
hun meget madglad - Ann kalder hende "vores gourmetkat".... Det er nok et
pænt ord for ædedolk, tror jeg - selv er jeg heldigvis mere behersket
anlagt
Held og lykke med maden og den fortsatte opdragelse af Fie

Mange hilsner og siamesisk maouw fra Donna (og Ditte og Ann R)

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 25-01-01 19:02

Hejsa.
Det er garanteret den bedste måde at fodre på, og vel også den letteste.
Egentlig kan det jo undre lidt, da det jo tværtimod må regnes som naturligt
(oprindeligt i hvert fald), for katte at spise få, store måltider. Måske er min
ene kat mere "naturlig" end andre, han har nemlig aldrig lært at styre sit
madforbrug *smil*. Jeg har prøvet flere gange, men er efterhånden overbevist om
at han vil spise til han vælter! Lidt har det dog hjulpet da jeg anskaffede en
fodringsbold der kun lukker et enkelt stykke mad (fodrer også med Hill's), ad
gangen. Så kan han i det mindste ikke indhalere maden! Det tager noget længere
for ham at få spist det hele, og han virker mere mæt. Måske kan man kombinere ad
libitum med en foderbold? Eneste ulempe: Det kan svine en anelse...

Hilsen Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-01-01 21:55

jeg fodrer også med hills men det er de små runde nogen, passer de i sådan
en foderbold ??
Melissa har jo snart fødselsdag og det vil jo være en fin gave til hende ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-01-01 23:55

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.dk> skrev i en meddelelse news:94q3qi$ubi$1@news.cybercity.dk...
> jeg fodrer også med hills men det er de små runde nogen, passer de i sådan
> en foderbold ??
> Melissa har jo snart fødselsdag og det vil jo være en fin gave til hende ;))

Den foderbold jeg har kan tilpasses så
udgangshullet kan være større elelr mindre. Den er
godt nok beregnet til ildere, men jeg vil tro
princippet er det samme i alle bolde - og kattene
mener da også, at den egner sig langt bedre til
dem

--
Hilsen Helle
Buy a dog a toy and it will play with it for ever. Buy a cat a present and it will play with the wrapper for 10 minutes.

Fra : Fie & Christian

Dato : 25-01-01 22:41

Lige for at give en update

Forsøget er gået over al forventning - intet opkast og kun 2 katte, som er
meget tilfredse! Og så er det altså meeeeget nemmere og knap så hårdt for
samvittigheden, da de ikke mere tiggen-mad på alle mulige tidspunkter.
Derudover, tror jeg faktisk at de har smidt lidt vægt........men det kan
også være over-optimisme

Hilsen
Fie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 00:57

Hej Helle ;))

Takker for svaret, nu må jeg så ud og lede efter en sådan en..;))
Så må jeg se om hun vil have noget med den at gøre, jeg kunne forestille mig
at man stadig skal fodre "almindeligt" ved siden af, så mit livs lys/viljes
solformørkelse stadig kan spise som hun plejer ??

Hvilket mærke skal jeg lede efter, der er snart så meget "skrammel" så et
fif vil blive modtaget med stor glæde ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-01-01 01:23

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.dk> skrev i en meddelelse news:94qeg4$1rc3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> at man stadig skal fodre "almindeligt" ved siden af, så mit livs lys/viljes
> solformørkelse stadig kan spise som hun plejer ??

Hej Henrik

Jeg tror, at man skal bruge sådan en tingest, som
det nu passer sig bedst. Den er god til katte, der
savner lidt underholdning eller katte, der sluger sin mad og kaster op. Jeg bruger den kun til lidt
ekstra underholdning til mine evigt sultne katte.
Man kan enten komme mad eller godbider i. Hvis
Melissa er glad for mad og ikke bliver fodret ad
libitum, kan du sikkert godt komme almiondligt
foder i. Hvis hun ikke er specielt interesseret i mad
og er helt mæt det meste af tiden, skal der måske
noget ekstra lækkert til. Hvis hun får problemer,
må du ned på knæ og daske til den med "poten"
så hun fatter systemet

> Hvilket mærke skal jeg lede efter, der er snart så meget "skrammel" så et
> fif vil blive modtaget med stor glæde ;))

Det kan jeg ikke svare dig på - min er som sagt til
ildere Men kig efter én, hvor udgangshullet nemt
kan reguleres og én, der er nogenlunde solid, for
den kan godt få nogle fur. Hvis du ikke har
gulvtæpper og ved hvad der er godt for dig, kan du
også kigge efter én, der måske ikke larmer for
meget
--
Hilsen Helle
If man could be crossed with a cat, it would improve man, but it would deteriorate the cat.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 02:09

Hej Helle ;))

ok takker for svaret (igen) ;))

Nu er jeg da udrustet med lidt viden om hvad jeg skal se efter, det bliver
nok misserguffer, som kommer i så, for hun har mad hele tiden. Både fordi
hun selv kan styre det og fordi hun "altid" har mad nok til en 3-4 dage,
hvis der skulle ske noget med mig, så jeg har en mulighed for at finde en
løsning om muligt..

Men det bliver helt sikkert en til "ikke gulvtæppe", (mine underboer bliver
glade nu ;)) )

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Denise

Dato : 26-01-01 10:32

Hej Henrik
Nu må du ikke blive alt for skuffet, hvis de totalt ignorerer madbolden.
Vores 3 katte fatter ikke hvad den skal bruges til, men de er nok heller
aldrig rigtig sultne. Hos os er jeg den eneste der leger med den bold. Jeg
håber ikke det er fordi kattene er mindre kloge, eller måske netop kloge
"hvorfor skal vi arbejde for maden, når vi kan tage den over i madskåle"
)
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 13:02

Hej Denise
Jeg er sikker på at det er fordi de er kloge (har man boet sammen med en kat
eller hva ;)) )
Men Melissa er ret glad for de misserguffer jeg køber til hende, såe det
skal prøves...;)))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-01-01 18:43

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.dk> skrev i en meddelelse news:94rov8$1vos$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> eller hva ;)) )
> Men Melissa er ret glad for de misserguffer jeg køber til hende, såe det

Hov-hov...........mine katte er altså ikke dumme !
De er bare........meget sultne

--
Hilsen Helle
I had to get rid of my husband. The cat was allergic.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 18:57

Helle skrev :
snip
Hov-hov...........mine katte er altså ikke dumme !
De er bare........meget sultne
snip slut

Hej Helle
Jeg håber dælme ikke, at jeg på nogen måde har givet udtryk for at dine
katte er dumme..
Men (avavav) er det måske fordi Denises misser er kloge og dovne, og derfor
ikke "gider" at lege med foderbolden, når nu man kan gå hen til madskålen og
fylde maven i stedet...;))

Men jeg har en fornemmelse af at Melissa heller ikke ville gide, så derfor
vil jeg indledningsvis fylde den med misserguffer som en
aktivitetsmotiverende faktor...;))

Nu håber jeg så ikke at jeg i stedet får Denise på nakken...;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-01-01 19:01

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.dk> skrev i en meddelelse news:94sdph$nib$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke "gider" at lege med foderbolden, når nu man kan gå hen til madskålen og

Rolig nu - I get your point Den var bare for god
til at lade gå fra sig ) Jeg er fuldstændig enig.
Hvis mine katte blev fodret ad libitum, er jeg sikker
på, at de ville betragte bolden hånligt og smide
dem op i kattebakken

Uhhh nej - og så Denise ! Hun er
så...så.....så......SKRÆMMENDE *GGG*
--
Hilsen Helle
"ANY question addresed to a cat can be counted rhetorical." - E. Miller

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 19:11

pyhh jeg blev ellers helt nervøs..;)))
Men jeg må give dig ret, det var en selvhenter i den grad..;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Denise

Dato : 29-01-01 08:32

Hej Helle
Helle Andersen <helle-andersen@mail.tele.dk> wrote in message
> "Henrik Pedersen" <misbams@edb.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> Uhhh nej - og så Denise ! Hun er
> så...så.....så......SKRÆMMENDE *GGG*
> --
Hva' fanden mener du. Husk jeg ved hvor du bor, pas bare på jeg ikke kommer
og stjæler dine ildere.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-01-01 01:12

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse news:953695$j9k$1@news.inet.tele.dk...
> Hva' fanden mener du. Husk jeg ved hvor du bor, pas bare på jeg ikke kommer
> og stjæler dine ildere.
> Hilsen Denise

*tsk - tsk* Se nu hvad ham Henrik er skyld i.........
Pas du bare på, at jeg så ikke melder dig til FBI
(Foreningen for Bortførte Ildere) for ilder-napning

--
Hilsen Helle
Dogs believe they are human. Cats believe they are God.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-01-01 02:21

Jamen jeg er uskyldig (næsten) til det modsatte er bevist....

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Kate

Dato : 29-01-01 12:36

Denise wrote:

> [...]
> håber ikke det er fordi kattene er mindre kloge, eller måske netop kloge
> "hvorfor skal vi arbejde for maden, når vi kan tage den over i madskåle"

Jeg må lige tilslutte mig dette. Jeg købte også en foderbold fordi jeg
tænkte den kunne kattene ha' glæde af. Den er endt hos mine forældre som
med mellemrum har killinger, for mine katte værdigede den ikke et blik,
men de har altså også mad adlibitum. Jeg ,å hellere huske at spørge min
mor i morgen om deres katte bruger foderbolden.

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 29-01-01 12:47

Kate skriver:

> [...]
>
> --
> Kate
>
> Visit my home page, it's about rabbits, mostly:

Ja, skal ens kat med død og pine bruge bolden, er der kun en vej, stædighed. I
starten nægtede vores at bruge den, sad bare og kiggede surt og lod os langsomt
trille maden ud til ham. Men da der efter nogen tid ikke var anden mulighed, ja
så måtte han jo i gang, og det viste sig jo at han hurtigt "lærte" det. Nød
lærer nøgen kvinde... *smil*. Nu er han lidt af en ekspert, og kan tømme den for
et måltid på ganske kort tid. Han får al sit tørfoder i bolden, og virker nu mæt
meget længere, nok fordi han simpelthen slugte maden alt for hurtigt før.
Hilsen Fuffer ( - og Dorthe, der leder efter en god foderbold der larmer mindre
på trægulvene).