Nyt akvarie - sammensætning af fisk.
Fra : Thomas Højris

Dato : 28-09-01 20:07

Hej,

Jeg købte for nogle måneder siden et 30 l akvarie for lige at teste at min
barndoms hobby stadig holdt - og det gør den ...

Så nu skal jeg have et større ...

Har bestemt mig for 180 l som jeg synes er en ok størrelse. Nu kommer mit
spørgsmål så, idet jeg har tænkt mig at befolke det som følger:

5 - 6 guppyer (dem har jeg allerede).
10 - 15 rød neon
2 - 4 rød sværddrager
2 - 4 ancistrus
2 blå gourami
5 - 6 pragtsmerling

Er det dels for mange fisk - og er der nogen af dem der overhovedet ikke kan
med hinanden ?

Det dværggourami par jeg har i forvejen har jeg tænkt mig skulle blive alene
tilbage i det 30 l akvarie jeg har nu. Er det en god ide ?

Mvh.
Thomas

Fra : AnnetteS

Dato : 28-09-01 21:16

"Thomas Højris" skrev d. 28-09-01 20:07 dette indlæg :
> [...]
alene
> tilbage i det 30 l akvarie jeg har nu. Er det en god ide ?

Hej Thomas,
Det er ikke for mange fisk,- tværtimod :) I mit 160 liters er der pt.
ca. 40 mindre fisk, så som guppyer, platyer osv. i morgen kommer der
flere ;)
Jeg hørte engang en "klog" Mand der sagde en cm fisk pr. liter vand. Det
kan du så begynde at regne på.
Jeg har heller ikke hørt noget om at nogle af de arter du der har
skrevet om ikke kan gå sammen.
Hvorfor må dværgguramierne ikke flytte med ? :)
Held og lykke med det :)
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-09-01 01:28

> Jeg hørte engang en "klog" Mand der sagde en cm fisk pr. liter vand.
Det
> kan du så begynde at regne på.

De regler er ikke så smarte endda. De tager desværre ikke højde for
hvilken slags fisk du holder. Jeg har desværre heller ikke nogen
erstatning for den regel.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 29-09-01 07:43

Jeg kender kun en erstatning, sund fornuft. (noget nybegyndere ikke
bruger når de syntes at en hel bunke fisk er flotte og dumper dem i et
alt for lille akvarie)

Men som sagt tidligere, det handler om smag og behag, og jo flere
planter (jo bedre/hurtigere de gror) jo flere fisk da de jo også
optager en del af affaldsstofferne i vandet. Mange planter udelukker
dog ikke vandskift i ny og næ. Hvor ofte afhænger af ens vandkvalitet
som man jo nok burde tjekke i ny og næ.

Mvh.
Jesper

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-09-01 10:46

> Jeg kender kun en erstatning, sund fornuft. (noget nybegyndere ikke
> bruger når de syntes at en hel bunke fisk er flotte og dumper dem i et
> alt for lille akvarie)

Enig, det var det jeg mente.

Fra : Torben Lundvall

Dato : 29-09-01 10:30

Hej Thomas,

Velkommen tilbage til hobby'en.

Lige mine betragtninger på dit nye akv.

Fiskene passer ikke sammen, omend de sikkert vil leve fint sammen i fred og
fordragelighed. (Det er nok de blå gouramier og pragtsmerlingerne der er de
mest "krigeriske")

Vær opmærksom på at Pragtsmerlinger er dyre og kan være meget sarte.

Jeg vil foreslå dig at kigge på og vælge hvilket slags akv. du vil starte(er
du ked at ikke at have så mange forskellige fisk, så får du dig bare nogle
flere akvarier )

Af din foreslåede fiskesammensætning ville jeg droppe de røde neon og
gouramierne til fordel for flere ungefødende.

Husk forøvrigt at have tålmodighed, køb fiskene over en måned eller to.

Fra : Thomas Højris

Dato : 29-09-01 17:29

Hej igen,

Takker for svarene.

Endnu et spørgsmål: Hvorfor søren kan man ikke købe akvariegrus der er
renset og parat til at bruge med det samme ?

Kan I gætte hvad jeg har brugt de sidste 2 timer på ?

/Thomas

Fra : ole larsen

Dato : 29-09-01 18:30

Thomas Højris skrev i meddelelsen
<3bb5f669$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>renset og parat til at bruge med det samme ?
>
>Kan I gætte hvad jeg har brugt de sidste 2 timer på ?

Det kan du også,
kiselgrus er lige til at hælde i og så behøver du ikke bekymre dig om evt.
påvirkning af bufferkapaciteten.
Men farven passer ikke alle formål - det er ret lyst

Ole

Fra : Simon...

Dato : 03-10-01 15:20

> Kan I gætte hvad jeg har brugt de sidste 2 timer på ?

uha da - 2 timer til grus til et 180L ... det lyder hårdt ! jeg har 250 L
og ... ok jeg kan ikke huske hvor meget grus, men ca 5-7 cm over bunden
rundt i akvariet... det tog cirka 30min ? .... et par poser grus ned i en
spand, og lortet med i bad, skylle skylle, og den første ladning i akvariet
og så fordeles :)

mvh.Simon