Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opladelige batterier
Fra : Karsten Olesen

Dato : 28-09-01 19:36

Selvom jeg kan få min Olympus til at leve
acceptabelt længe på sine batterier, så
overvejer jeg nu at købe nogle opladelige.

Hvad erfaring har I med opladelige batterier
i AA-size ?

Er de ikke kun på 1.2 VOLT mod 1.5 normalt ?
Holder de stømmen, så det er prisen
og bøvlet værd ?

Fra : Bjerre / Sidebanen

Dato : 28-09-01 21:57

Hej,

Jeg bruger KUN genopladelige batterier, og det er pengene værd mange gange.
Om det er 1.2 eller 1.5Volt skal man kan man diskutere: genopladelige
batterier ligger normalt omkring 1.25Volt, og der bliver de liggende indtil
2 minutter før der ikke er mere tilbage. Alkaline batterier starter ved
1.5Volt og falder herefter til ca 1.1Volt, hvor der ofte ikke er mere liv
tilbage.

Genopladelige var "i gamle dage" NiCd (nikkel/cadmium), og da cadmium ikke
er et af de "farlige" metaller bør man undgå det. De billigste genopladelige
er NiCd, og har ikke ret høj kapacitet. Nu er det mest NiMH (Nikker metal
hydrid) der er fremherskende, og om et par år vil det sikkert være lithium
baserede celler vi bruger. Kapaciteren på de mest almindelige NiMH celler
ligger på ca 1.2Ah. Kigger man lidt omkring er 1.6Ah og nu osse 1.8Ah til at
finde.

Prisen ligger omkring 20kr pr celle, og ofte ses 4 seller pakket med en god
lader til omkring 150kr. køb så du har et sæt i kameraet og et sæt i tasken.
Her i huset er levetiden omkring 200 opladninger, eller ca 4 år. Jeg
datomærker dem så de altid følges ad.

Jeg bruger dem i lommelygter, kamera, walkman, diktafon, trådløs telefon,
cykellygter, fjernbetjeninger osv. Jeg har vel ca 30 celler i omløb, hvis
jeg tæller efter. En opladning tager højst natten over. Om det er bøwlet?
nej, for ellers skal man huske at købe batterier hele tide, og man skal
lægge dem til side og sørge for at sende dem til destruktion (hvis man da
ikke bare smider dem i dagrenovationen (FY).

BBj//

Fra : Soren Pedersen

Dato : 29-09-01 13:00

Et par kommentarer til Bjerres udemærkede indlæg:
Hos Harald Nyborg (og sikert også andre steder) kan du finde 1300 og 1400mah
NIMH batterier til ¨50-60 kr. for 4 stk.
Der hvor du IKKE må spare er laderen - Den SKAL være beregnet til NIMH
batterier, da disse forholsdvis nemt tager skade af at der bliver ladet på
dem efter de er helt opladet (Ni-Cd batterier klarer den situation bedre,
men har flere andre ulemper). En NIMH lader stopper (eller overgår til
interval ladning) når batterierne er opladet.

Mvh
Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-09-01 14:50

Soren Pedersen wrote:

> Et par kommentarer til Bjerres udemærkede indlæg:
> Hos Harald Nyborg (og sikert også andre steder) kan du finde 1300
> og 1400mah NIMH batterier til ¨50-60 kr. for 4 stk.

Jeg har i mange år udelukkende anvendt genopladlige batteier, og hvis
man køber en god mærkevare kvalitet, og lader dem korrekt, så holder de
til ca. 900 til 1.000 geopladninger.

Jeg er ved at udfase mine gamle NC (Nikkel Calium) batterie, jeg bruger
efterhånden kun de nye NiMh (Nikkelmetalhydrid) batterier på 1.600 og
1.800 mAh, de har faktisk mere kapasitet end et engangsbatteri.

Det er min erfaring, at de lidt dyrere mækevarer holder bedre end de
billige no-name batterier, og de er heller ikke lige så slemme til at
lække syre.

Jeg mærker mine genopladlige batterier med nr. og købsdato, og jeg har
en liste hvor de får en streg for hver genopladning, så jeg har ret godt
styr på hvor slidte alle mine genopladlige batterier er.

Det er særdeles vigtigt at man køber en god lader, og den skal kunne
lade batterierne individuelt, det er jo ikke sikkert at alle 4 eller 8
batterier har behov for samme ladning, den skal også kunne sættes til at
aflade batteriet helt inden afladning, med de gamle NC batterier var det
et must, med de nye NiMh er det tilstrækkeligt, hvis de bliver 100%
afladt hver tiende gang. OBS: De må ikke aflades med en kortslutning.

Jeg har bygget en extern power-pac, det er en ret smart ting, den kan
placeres inde under tøjet og bliver holdt varm, når jeg fotograferer
udendørs om vinteren, og den har bare masser af kapasitet, med den kan
jeg holde kameraet og previewskærmen tændt i 6 timer.

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-09-01 12:06

Karsten Olesen skrev i meddelelsen <9p2g0p$2cd1$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
>Hvad erfaring har I med opladelige batterier
>i AA-size ?
>
>Er de ikke kun på 1.2 VOLT mod 1.5 normalt ?

PÅ mit olympus C-1 er nogle blå Friwo genopladelige batterier ( jeg blev
anbefalet at købe nede ved en fotobutik ) meget langsommere end nogle ikke
opladelige
De er godt nok også kun 1,2V 1400mAh, men det burde være nok.. Købte en
pakke med 4, men skal nok ned og have en pakke "normale" batterier, og så
trasher jeg de har genopladelige laaaaaaaaangsomme batterier..

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-09-01 12:12

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> pakke med 4, men skal nok ned og have en pakke "normale" batterier, og så
> trasher jeg de har genopladelige laaaaaaaaangsomme batterier..
*****************

langsomme ? I opladningen eller med
at få blitzen gjort klar osv ?

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-09-01 13:57

Karsten Olesen skrev i meddelelsen <9p4a87$1sq9$1@news.cybercity.dk>...

>"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

>*****************
>
>langsomme ? I opladningen eller med
>at få blitzen gjort klar osv ?
Med at få gjort blitzen klar.. det er nærmest umuligt hvis LCD displayet er
slået til :(

Men prøver lige at se på en ordentlig lader

Fra : KASO

Dato : 01-10-01 10:08

Min eksterne blitz (Sigma) er med Duracell Alkaline klar efter 16 sek. -
med NiMh klar efter 5.5 sek.. Da jeg sjældent bruger fuld blitz er den
normalt klar efter 1-2 sek.

I mit Olympus C-21, der kun bruger 2(!) celler, må man IKKE bruge
alkaline - kun NiMh eller lithium! Der er stor forskel på fabrikaterne -
afhængig af formålet. I min blitz er der ingen forskel på mine GP og
mine Sanyo batterier (begge 1600mAh NiMh), men i mit C-21 er Sanyo'erne
klart bedre (længere driftstid). Digitalkameraet kan ikke udnytte
kapaciteten i batterierne fuldt ud, hvilket kan ses ved at tage dem fra
kameraet, når det siger de er afladede, og derefter sætte dem i en lygte
- den lyser længe på "reststrømmen". Tilsyneladende er Sanyo nemmere at
udnytte for digitalkameraet, så de holder længere trods samme kapacitet.

Laveste pris for Sanyo batterierne har jeg fundet hos
www.billigebatterier.dk. Husk, som andre har skrevet, en ordentlig
lader, der måler på batterierne - ikke blot en timer!

http://www.kandu.dk/

Fra : Jette Randløv

Dato : 01-10-01 10:20

Jeg foretrækker NiHM af tre grunde:

1. De er billigere i længden.

2. Blitzen lader hurtigere. Ca. 2-3 sek. for NiHM, ca. 5-6
sek for Alkali. Lidt af en forskel!

3. Det hele fylder og vejer mindre når man rejser.

Erfaring: Bl.a. har jeg boet ombord på en båd hvor strømmen
var stærk svingende både i spænding om den overhovedet var
der. De genopladelige blev virkelig slidt af den omgang men
holdt til hvertfald 40 genopladninger.

mvh
Jette Randløv

Fra : Niels Sloth

Dato : 02-10-01 07:32

Jeg forsøgte at bruge Duracell batterier en gang i mit Olympus
digitale kamera, og de holdt kun til ca. 15 billeder, mens jeg normalt
kan tage 150-200 med de genopladelige 1600 mAh. Så alkaline batterier
duer ikke.

Mvh. Niels