Belysning
Fra : Jesper Bohmann

Dato : 28-09-01 18:48

Jeg var lige ude og købe et dobbelt armatur til mit 85L akvarie og
endte op med et Akvastabil Effektline, det passer ikke helt 100 til
akvariet men alligevel godt nok, det dækker alt og du kan kun lige ane
en svag lysstrimmel mellem armaturet og akvariet så det går nok.

Da det er et dobbelt armatur har skal der jo to rør i og til det har
jeg valgt et Aquastar 10000K rør og et Trocal Plant rør

mit akvarie har aldrig før set så godt ud, alle farver træder godt
frem, og der er rigeligt med lys til planterne og uden at der er for
meget for fiskene.

Til mit lille akvarie har jeg så bare købt et enkelt rør som er et
Trocal Plant rør, og der skal jeg dog lige have en reflektor i lampen
men den kommer i morgen, farven i lyset er perfekt, mangler dog lidt
styrke da der ingen reflektor er i, men det kommer der jo i morgen

Bare lige mine erfaringer med lys

Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 12-11-01 21:45

Jesper Bohmann wrote:

<KLIP erfaringer med lys>

> Bare lige mine erfaringer med lys

Så vil jeg da også gerne supplere med mine seneste erfaringer med lys.

Jeg har et 200L akvarie med mange planter. Jeg har prøvet flere
forskellige neonbaserede løsninger, men har ikke fundet noget der kunne
indfri mine krav til store lysmængder.

Jeg har set mig om og valget faldt på et Giesemann 230
<http://www.giesemann.de/GB_230.html> i 1x150W.
Dette armatur anvender hvad der typisk kaldes HQI lamper, men mere
korrekt metalhalogen udladningsrør.
Armaturet er i pæn tysk kvalitet og beregnet til ophæng over akvariet.
Min udgave er udstyret med et dagslysrør med en farvetemperatur på
5000K, som er et ret hvidt lys for de fleste. Det svarer dog godt til
lys midt på dagen.

Det der var mest utroligt ved ibrugtagningen er at der ikke gik mere end
5-6 minutter før det lille akvarie nærmest "kogte" af iltbobler fra
planterne. Der er både søjler af store og små bobler og de er der hele
tiden. Planterne vokser stærkt og de lidt mere vanskelige planter rører
også på sig.

Jeg har købt armaturet hos <http://www.aquapro2000.de/> og selvom det er
større investering mener jeg det er pengene værd når jeg ser på den
effekt dette lys har på akvariet.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 12-11-01 22:05

De fine luftbobler fra planterne har jeg skam også i mit nye 180L
akvarie med 2x 5000K rør og de vokser stort set alle som ukrudt, så
det er bare dejligt

har kun en smule trådalger som generer, men de blev desværre indført
med nogle planter, men det er der ikke møj at gøre ved nu andet end at
holde de, tilbage.

Mvh.
Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 13-11-01 17:28

Jesper Bohmann wrote:

> [...]
>
> har kun en smule trådalger som generer, men de blev desværre indført
> med nogle planter, men det er der ikke møj at gøre ved nu andet end at

Der er altid (så godt som) alger til stede. Derfor indføres de ikke
specielt med planter som sådan. Derimod kan forholdene ændre sig til en
situation hvor f.eks. netop trådalger har det godt og derfor formerer
sig kraftigt.

<KLIP>

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 13-11-01 17:32

tro mig, forholdende var de samme og trådalgerne opstod KUN på de nye
planter til at starte med og da jeg undersøgte det fandt jeg ud af at
den jeg fik dem af også havde trådalger.

Mvh.
Jesper

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 18:48

> [...]
> Min udgave er udstyret med et dagslysrør med en farvetemperatur på
> 5000K, som er et ret hvidt lys for de fleste. Det svarer dog godt til

Ok, spændende! Må man spørge hvad herligheden kostede? bruger de så ikke
i omegnen af 150 W i strøm, oder?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-11-01 00:15

Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> Ok, spændende! Må man spørge hvad herligheden kostede? bruger de så ikke
> i omegnen af 150 W i strøm, oder?

Sådan en "tingest" koster i omegnen af 2000 kr, hvis du selv bestiller
den hjem fra en butik i Tyskland.
Hvis du vil købe den i DK, kan den fåes i Planten til ca 2500. Jo den
bruger ca 150 W, og pærerne/rørene
er knald dyre! mellem 400- 600 pr. stk. og de skal skiftes en gang om
året.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 22-11-01 17:35

> [...]
den
> bruger ca 150 W, og pærerne/rørene
> er knald dyre! mellem 400- 600 pr. stk. og de skal skiftes en gang

*LOL* man skal jo hedde Gates for at få råd til det

Fra : Steen Suder

Dato : 22-11-01 21:48

Tom Manczak wrote:

> bestiller
> den
> om
>
> *LOL* man skal jo hedde Gates for at få råd til det

Det vil jeg helst undgå (se min sig.), men har man en hobby eller
hvad...?!
Jeg er glad for mit HQI armatur. De rør jeg anvender holder 6-8000 timer
før de ændrer spektralsammensætning så meget at det er værd at skrive
om. Da de giver meget kraftigt lys (11000 lumen) er min
belysningsperiode kun 10 timer fra middagstid. Det betyder en holdbarhed
på i nabolaget af to år. Sammenlign med det antal rør man skal bruge på
samme tid og lysmængde (løst anslået: ca. 24 rør i mit tilfælde). Det
ses tydeligt at det faktisk slet ikke er så tåbelig løsning.

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-01 23:25

> [...]

> samme tid og lysmængde (løst anslået: ca. 24 rør i mit tilfælde). Det
> ses tydeligt at det faktisk slet ikke er så tåbelig løsning.

Tåbelig, nej, smart ja, dyrt, måske ikke så meget endda

Fra : Steen Suder

Dato : 15-11-01 21:10

Tom Manczak wrote:

> Ok, spændende! Må man spørge hvad herligheden kostede? bruger de så ikke
> i omegnen af 150 W i strøm, oder?

DEM 599.-

Den bruger en tand mere end 150W (tomgang og tab).