Læger på provision
Fra : peter jensen

Dato : 28-09-01 16:04

Ved nogen hvor stor en sum læger for ud af at skrive en recept?

Den villighed mange af dem har overfor at udskrive dem, og specielt de
dyreste på markedet, tyder på at der må være et eller andet i det for
lægerne.

Undskyld hvis det er lidt off-topic... men der er ikke meget gang i
dk.videnskab.sundhed

Fra : Anita

Dato : 29-09-01 01:38

"peter jensen" <firecracker88@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den villighed mange af dem har overfor at udskrive dem, og specielt de
> dyreste på markedet, tyder på at der må være et eller andet i det for

Sådan som jeg har forstået det, får læger ikke direkte noget for at udskrive
en recept (udover sin betaling fra det offentlige for en konsultation) men
det er dog til tider sådan, at nogle af medicinfabrikanterne har en lille
bonus til lægerne, hvis de vælger netop deres mærke af en type medicin, frem
for konkurrentens mærke af selvsamme medicin.

Men idag forholder det sig vist sådan, at selvom lægen har udskrevet et
bestemt mærke medicin, skal de på apoteket udlevere den billigste løsning af
samme type medicin til forbrugeren.

> Undskyld hvis det er lidt off-topic... men der er ikke meget gang i
> dk.videnskab.sundhed

Tja, men måske du kunne bruge mit svar alligevel? *S*

Hygge fra Anita

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-01 01:47

Sat, 29 Sep 2001 02:37:42 +0200, skrev "Anita"
<anita@mail1.stofanet.dk>:

>Sådan som jeg har forstået det, får læger ikke direkte noget for at udskrive
>en recept (udover sin betaling fra det offentlige for en konsultation).

Mig bekendt får de et mindre beløb oven i for at udskrive en
recept, men kan ikke sige det med sikkerhed.

>Men idag forholder det sig vist sådan, at selvom lægen har udskrevet et
>bestemt mærke medicin, skal de på apoteket udlevere den billigste løsning af
>samme type medicin til forbrugeren.

Til gengæld ved jeg her, at hvis lægen skriver et speciel tegn på
recepten, så må apoteket kun udlevere det, der står på recepten
uanset om der findes et identisk billigere produkt.

Nogen læger er måske flinke til at udskrive medicin fra et
bestemt og det er der måske to grunde til.

Selv for en læge kan det være svært at kende alle typer medicin
og naturligvis findes der en medicinhåndbog, hvor alt medicin er
med i.
Men vanens magt,

Og - måske mere væsentligt - mange læger føler måske, at de skal
støtrte et bestemt fabrikat, fordi medicinfabrikkerne har været
kendt for at uddele store gaver og afholde kurser, som har mere
præg af fester/ferier end egenlig kursusvirksomhed.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-01 05:59

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
[snip]
dette burde være gjort efter første indlæg....
denne debat hører på ingen måde til her i gruppen og når du der ikke er gang
i dk.videnskab.sundhed så var dk.helbred måske et bedre bud....

derfor er FUT sat til dk.helbred

knus sabina

Fra : Michael Falkenberg

Dato : 29-09-01 10:35

> derfor er FUT sat til dk.helbred

Hvad betyder "FUT" ??

Mvh
Michael

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-10-01 21:47

"Michael Falkenberg" wrote:

> Hvad betyder "FUT" ??

Followup-To. Angiver hvilke(n) gruppe(r) et svar på et indlæg sendes til.
Herved kan man dirigere en diskussion over i en anden gruppe. Den, som måtte
svare på èns indlæg kan dog selv afgøre, hvor svaret skal sendes hen.

Se mere på http://www.usenet.dk/

--
Reino

Fra : peter jensen

Dato : 29-09-01 12:56

Anita <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
frem
> for konkurrentens mærke af selvsamme medicin.

Ved du hvordan medicinfirmaet kan tjekke tallene?