Døv killing - skal, skal ikke
Fra : Pia Michael Robdrup

Dato : 16-01-01 20:26

Hej gruppe.

Jeg er i et dilemma. Jeg er blevet tilbudt en døv hvid killing på ca 4
måneder. Han skal enten afsættes snarrest, eller også bliver han aflivet. Og
det kan jeg bare ikke bære - ikke sådan et lille nyt liv... Han skal have en
chance. Derfor har jeg tilbudt at han kan flytte ind her.
Men, hvor stor er hans chance for at få et nogenlunde godt liv her hos mig ?
Jeg har i forvejen 5 katte - 4 hanner og en hun. De er alle kastereret og er
fra 1½ til 6 år. Hunkatten er lidt hys men sød nok, og hannerne er lidt af
hvert.
Kan jeg sige ja, eller vil han ikke kunne klare sig ? Vil det være bedre for
ham at flytte ind sammen med hans søster (ja, der er også en søster der
mangler et godt hjem - hun er dog hørerende)

Hvad skal jeg dog gøre?

mvh Pia

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 16-01-01 22:26

Hej Pia.
Man skal passe godt på med at lade sit gode hjerte løbe af med sig!
For godt to måneder siden købte vi en dejlig han abby på 7 år... familien
skulle af med han pag. allergi. og ville ikke aflive ham. Jeg er ddet mest
pyllerede menneske når det kommer til katte, så ham skulle vi ha'.
Allerrede fra første dag hostede han meget kraftigt og kunne ikke få luft.
(Det var ikke familien der havde allergi over for katten, men katten deer
havde allergi!) Da han så skulle revaccineres for 14 dage siden, fik han en
grundig undersøgelse og fik taget røngen billeder af sine lunger... det ser
desværre ikke godt ud! I morgen skal han så til dyrlæge igen, for at se om
medicinen har virket... om det er blevet bedre, med det kan jeg allerede
sige nu at det ikke er, så nu skal han aflives, fordi der npk ikke er meget
andet at gøre. Alle de katte jeg har haft der ikke har været købt som
killinger eller huskatte, har jeg desværre ikke væreet særlig heldig med, de
er allesammem væk nu... men jeg lære aldrig. Det gør lige ondt hver gang en
kat er syg og skal aflives. Jeg mener helt sikkert at du skal tage den lille
stakkel ind, også den fortjæner en chance og den kan sikkert klare sig
ganske godt. Havde det været mig så havde den nok fået eeet hjem... men jeg
er nu færdig med staklerne, vi satser på vores persere katte.
Håber at den lille stakkel får chancen og et rigtig godt og langt liv hos
dig.
Venlig Hilsen
Heidi Mouridsen (^..^)~

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-01-01 23:18

Pia Michael Robdrup skrev i meddelelsen <9427e2$26l$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>ham at flytte ind sammen med hans søster (ja, der er også en søster der
>mangler et godt hjem - hun er dog hørerende)

Hej Pia

Tja, det vil jeg helst ikke svare på Men hvis det udelukkende er det
faktum, at han er døv, der gør dig betænkelig ved situationen, tror jeg
ikke du skal være så bekymret. Døve katte klarer sig fint og det er
kun i ganske enkelte situationer, at du skal tage hensyn til, at han er
døv og det vænner man sig jo hurtigt til. Han kan selvfølgelig ikke
høre, når du kalder eller skælder ud, men katte har meget nemt ved
at forstå bevægelser. Mine katte er hørende, men de kan da tegnene
for "Fy", "ned ad bordet" og "ud af køkkenet", som jeg plejer at
benytte, når jeg taler i telefon. Du skal også passe på ikke at
forskrække ham ved at gribe fat i ham uden at han har opfattet, at du
er der. Men døve katte lever et liv, der er lige så godt som alle andre
kattes. De ved ikke, at de er døve eller hvad det vil sige at kunne
høre.

Ellers kan jeg henvise til Hanne Weidinger fra Dansk
Huskatteklub, der har en del erfaring med døve katte og selv har
været ejet af et par stykker.

Hvis du også er bekymret for, om det bliver for meget med endnu en
eller to katte og om de andre katte vil acceptere ham/dem, er det en
hel anden snak og nogle ganske andre overvejelser, du skal gøre
dig.

Jeg vil give Heidi ret i hendes betragtninger. Man skal tænke sig
ganske godt om, før man reder en kat af medlidenhed. I ganske
mange tilfælde kan det godt give en del problemer resten af kattens
levetid, hvis den måske ikke har den bedste baggrund.

Held og lykke med din beslutning.

--
Hilsen Helle
You will always be lucky if you know how to make friends with strange cats. - Colonial American proverb

Fra : Ann K.

Dato : 16-01-01 22:28

Hej Pia.
Ups - den er svær Jeg ville egentlig ikke betænke mig på at tage mod en
døv killing (og dens søster), men... om jeg ville tage den ind til hele 5
totalt fremmede voksne katte???
Jo - med tanke på den trussel, han har hængende over hovedet, så ville jeg
nu nok være "dum" nok til at gøre forsøget
Men jeg ville nok også forvente nogle kommunikationsproblemer kattene i
mellem, som helt klart kunne tilskrives døvheden... Hvis ikke det sker, så
ville jeg da kun blive positivt overrasket

Havde jeg ikke katte i forvejen ville jeg uden betænkeligheder tage imod en
døv kat alene (og dens søster). Forudsat at den bliver holdt som indekat,
ville den nemlig sagtens kunne leve et rigtig godt katteliv!!!!

Og så et hjertesuk... hvorfor F***** får folk bare et kuld killinger uden at
tænke sig om!!!!!! Var det for børnenes skyld??? Så synes jeg at ungerne
også skulle være med til at afskaffe (læs; aflive) deres nu kasserede
legetøj!!!!!

(Skyldes hunkattens graviditet et "mindre teknisk uheld", så glem mit
mavesure opstød )

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-01-01 21:17

Hej Pia

Hanne Weidinger har haft flere døve katte sammen med hørende, og jeg har
ikke indtryk af at det gav problemer, men det må være en selvfølge, at det
bliver en indekat, da døvheden bliver et handikap ude.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats