Farvekoder
Fra : Kenneth

Dato : 28-09-01 13:42

Hej

Dette spørgsmål er vel lidt på grænsen til denne gruppe og en om grafik, men
nok mest relevant her, så jeg prøver.

Altså, som jeg har læst er det almindeligt, for at få layoutet i tabeller
til at passe, at indsætte "usynlige" billeder (altså med samme farve som
baggrunden) med den ønskede bredde/højde. Sådanne billeder kan jo laves i
1x1 og så forstørres efter ønske. Og jeg kan da også fint få dette til at
virke, så længe bagrunden er sort eller hvid.

MEN.. hvis jeg går ind i Paint og laver en lille blå firkant til at bruge på
ovennævnte måde. Hvordan finder jeg den rette farve i HTML, altså i
RGB-værdier eller navne. Hvis jeg bare skriver i HTML, at baggrunden skal
være "blue", rammer jeg ikke den rette nuance. Efter at finjustere værdierne
lidt op og ned kan det lykkes, men der må da være en lettere måde. Eller?

Kenneth

Fra : Gitte Wange

Dato : 28-09-01 13:46

On Fri, 28 Sep 2001 14:42:05 +0200, "Kenneth" <sos.kenneth@mail.dk>
wrote:

> [...]
>lidt op og ned kan det lykkes, men der må da være en lettere måde. Eller?

Du skal lave din lille png fil transperant i stedet for sort eller
hvid.
Jeg tror ikke paint kan gøre det (har aldrig brugt paint) men jeg ved
at Gimp kan ..

Gitte

Fra : Kenneth

Dato : 28-09-01 14:30

> Du skal lave din lille png fil transperant i stedet for sort eller
> hvid.
> Jeg tror ikke paint kan gøre det (har aldrig brugt paint) men jeg ved
> at Gimp kan ..

Hvor dum kan man være? Ja, selvfølgelig skal den være transparent!! Jeg
fjols.

Hvad er Gimp?

Kenneth

Fra : Gitte Wange

Dato : 28-09-01 16:45

On Fri, 28 Sep 2001 15:30:27 +0200, "Kenneth" <sos.kenneth@mail.dk>
wrote:

>Hvor dum kan man være? Ja, selvfølgelig skal den være transparent!! Jeg
>fjols.
>
>Hvad er Gimp?

Grafik program svarende til Photoshop.
Forskel: Gimp er OpenSource og gratis ...

Gitte

Fra : J.C. Voss

Dato : 28-09-01 17:01

....og kan hentes her <http://gimp.org/>