Royalties ved kopifilm
Fra : Thïngmand

Dato : 28-09-01 08:20

Får manuskript forfatteren/instruktøren royalties, når der bliver lavet en
kopifilm (som feks. med Nattevagten)?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-09-01 11:39

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse
> Får manuskript forfatteren/instruktøren royalties, når der bliver lavet en
> kopifilm (som feks. med Nattevagten)?

Du mener genindspilninger? Det afhænger fuldstændigt af rettigheder og
kontrakter. Nicolas Winding Refn fik mig bekendt en pose penge, da Pusher
blev solgt til genindspilning i USA. Ofte er det sådan, at man får penge for
rettighederne og lidt mere, hvis filmen så rent faktisk bliver lavet (det
fungerer iøvrigt på samme måde med manuskripter).

Mht. Nattevagten vil jeg da tro, at Ole Bornedal har fået sin del af kagen,
fordi han både instruerede og skrev. Dertil kan du så lægge hans honorar for
også at stå for genindspilningen.

MVH
Jens

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 29-09-01 09:39

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> Du mener genindspilninger? Det afhænger fuldstændigt af rettigheder og
> kontrakter. Nicolas Winding Refn fik mig bekendt en pose penge, da Pusher
> blev solgt til genindspilning i USA.

Er det meningen den skal genindspilles? Hvorfor søren ser de ikke bare den
danske version, den er da fantastisk. Blev meget imponeret over især lyden
da jeg så den på DVD!

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-09-01 09:56

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> skrev i en meddelelse

[Pusher]

> Er det meningen den skal genindspilles? Hvorfor søren ser de ikke bare den
> danske version, den er da fantastisk. Blev meget imponeret over især lyden
> da jeg så den på DVD!

Rettighederne er købt (som ved så mange andre, succesfulde, europæiske
film). Om de så nogensinde bliver brugt, tvivler jeg på. De prøvede
oprindeligt at lokke Winding Refn til at instruere igen, men han takkede
heldigvis nej.

MVH
Jens