OT: .htaccess
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-09-01 19:53

Hejsa NG,

Selv om det er OT, vil jeg lige høre om nogen kender en ressource, hvor man
kan læse, hvad man kan lave med .htaccess. Har kigget på apache.org, men
synes ikke rigtig jeg kan finde noget.

Sorry for OT-indlægget!

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Thor Dreier

Dato : 27-09-01 20:01

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> Sorry for OT-indlægget!

http://httpd.apache.org/docs/mod/directives.html
Under hver funktion står kan du se om den kan bruges i .htaccess

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-01 20:26

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote in message
> http://httpd.apache.org/docs/mod/directives.html
> Under hver funktion står kan du se om den kan bruges i .htaccess

Nårja, så kort kunne jeg jo også have gjort det...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-01 20:25

> [...]
man
> kan læse, hvad man kan lave med .htaccess. Har kigget på apache.org, men

Du kan sådan set det som udgangspunkt det samme som du kan i httpd.conf.
Derfor ser du ikke nogen .htaccess-liste. :)

Den liste du leder efter, er sikkert denne:
http://httpd.apache.org/docs/mod/directives.html
http://www.apache.org/ -> HTTP Server -> Documentation: Version 1.3 ->
Run-time Configuration Directives

Hvis du så fx. går ind på "ForceType" står der under context: "directory,
..htaccess". Det betyder, at den kan bruges bla. i .htaccess.

Du kan læse lidt om .htacces her:
http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#accessfilename

Eller på dansk:
Lad os sige at du lader "AccessFileName" blive på standarden, ".htaccess":
Hvis så en klient prøver at hente fx. "/var/www/fnat/index.html" (Svarende
til "http://www.eksempel.dk/fnat/") så kigger Apache lige i disse filer, i
den rækkefølge:
/.htaccess
/var/.htaccess
/var/www/.htaccess
/var/www/fnat/.htaccess
Hvor hver fil så "overrider" den foregående, hvis den har fået lov med
"AllowOverride".

At skrive noget i filen "/var/www/fnat/.htaccess" svarer til at skrive det
samme i httpd.conf, i en <directive /var/www/fnat>.
I .htaccess kan du bruge Files eller FilesMatch (
http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#files ) for at begrænse dine
indstillinger til nogle filer, i stedet for hele mappen.

I øvrigt har dette intet med PHP at gøre, som du selv var inde på. Men jeg
kan godt forstå din frustration, der er nemlig ikke noget sted hvor Apache
generelt gører rigtigt hjemme.
Men dette kan fint diskutteres i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php,
og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du valgte undergruppen php, når det
intet har med PHP at gøre. Men der er så meget jeg ikke forstår... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-09-01 22:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Tak for det gode svar.

> [...]
> og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du valgte undergruppen php, når det
> intet har med PHP at gøre. Men der er så meget jeg ikke forstår... :)

Åh, det var som bare fordi, jeg ledte efter linjen til at slå
magic_quotes_gpc fra, og havde set det diskuteret før i gruppen. Desuden
føler jeg mig hjemme i denne NG

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 28-09-01 00:07

jeg

> Åh, det var som bare fordi, jeg ledte efter linjen til at slå
> magic_quotes_gpc fra, og havde set det diskuteret før i gruppen. Desuden
> føler jeg mig hjemme i denne NG

Se det skulle du bare have sagt til at starte med, .htaccess er for det
meste noget der har at gøre med apache, men mod_php(og andre mod_*'er) kan
tage imod parametre fra apache's direktiver(i både .htaccess og httpd.conf),
disse finder du dog næppe dokumenteret i apache-manualen, da de er
specifikke for det enkelte modul.
For mere info vedr. dette og php er det nok
http://dk.php.net/manual/en/configuration.php du skal tage et kig på.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/