Endnu en kat....erfaringer ønskes
Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 16:33

Hejsa
Jeg vil gerne hurtigst muligt høre nogle meninger om sandsynligheden for
at denne kattekombination ville fungere....og hvordan skulle det evt.
gribes an???

- Vores 2,5 år gamle, meget aktive, opmærksomhedskrævende kastrat Laban
har muligvis chancen for at få en veninde....
en steriliseret 1,9 år gammel hunkat.

Vi bor på ca. 45 kvadratmeter, og kattene ville have adgang overalt i
lejligheden (det har Laban jo allerede nu).
Vi har ikke besluttet os endnu, men hunkatten får brug for et nyt hjem,
og jeg har jo længe ønske og arbejdet for at Laban skulle få en
legekammerat....
Hvad er erfaringen med han- og hunkatte sammen (begge
neutraliserede)....og især, hvad med denne alderskombination.
Laban har ikke boet sammen med andre katte før, og hunkatten har...
Mange hilsner Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-01-01 17:30

Hej Gitte

Det er en fordel hvis kattene har nogenlunde samme temperament.

Det er 2 voksne katte du vil sætte sammen, så det kan give problemer, men
det er sjældent det ikke lykkes.

Det hjælper, hvis du sprayer huset med Feliway kort tid før den nye
introduceres.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 17:36

Hej Nina
Jeg tror egentlig ikke de er så forskellige af temperament. Hunkatten skulle
være en rigtig hyggekat ... har mødt den en enkelt gang før, hvor den virkede
meget rolig og afslappet trods situationen, hvor der var lidt mange mennesker.
Laban er også en i og for sig meget rolig kat, han tog jo flytningen fra hjem
til katteinternat og videre herud til os i stiv arm, men han trænger dog til
mere aktivitet end jeg kan tilbyde. Han keder sig vist på trods af, at jeg
leger med ham adskillige timer dagligt og er hjemme hele tiden, tror jeg.
Dybest set tror jeg, at han ville være mere orienteret mod katte end mod
mennesker, hvis han fik chancen....han virker utrolig interesseret når
områdets katte kommer og hilser på ham gennem ruden.
Er kattenes alder meget imod os?
Jeg havde tænkt på feliway.....så, hvis vi beslutter os for at prøve, så skal
jeg først have sådan en flaske købt (hos dyrlægen, gætter jeg). Jeg har dog nu
læst tusind forskellige beskrivelser af fremgangsmåden ved
katteintroduktioner, og nogle anbefaler at kattene holdes i hver sit rum en
uges tid, så de kan vænne sig til hinandens lugt. Jeg tror Laban ville blive
stiktosset, hvis vi bar os sådan ad!!
Vi diskuterer stadig, om vi vil tage chancen. Kæresten er ikke ovenud
begejstret, men kan dog også se fordelene ved to katte frem for een....
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-01-01 23:19

> Hej Nina
> Er kattenes alder meget imod os?

Egentlig ikke ,det er jo stadig unge katte, men den nye vil blive opfattet
som en større trussel mod Labans dominans, end en killing ville, og derfor
kan det blive sværere og tage længere tid.

> [...]
en
> uges tid, så de kan vænne sig til hinandens lugt. Jeg tror Laban ville

Se først om det er nødvendigt, er du heldig bliver de venner med det samme.
Men hvis der kommer rigtig aggression, så skal de skilles ad, så de stadig
kan se og lugte hinanden men ikke komme til at skade hinanden.

> Vi diskuterer stadig, om vi vil tage chancen. Kæresten er ikke ovenud
> begejstret, men kan dog også se fordelene ved to katte frem for een....

Det er i hvert fald meget sjovere med 2 katte for ejeren og ikke mere
besværligt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 23:27

Hejsa Nina
Dejligt at høre, at du ville gi det en chance
Linda på no.alt.katter har ellers gjort mig temmelig bekymret, for hun mener
absolut at det er dyrplageri på 45-49 kvadratmeter....ja, hun mener jo endda at
det er for lidt plads til en kat.
Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at besøge den lokale KV-afdeling
imorgen og høre deres mening, da jeg alligevel har nogle ting, håndklæder osv,
som de måske kan bruge deroppe.
Du mener altså ikke at vi skal isolere hunkatten i et rum den første tid? Skal
vi så lade hende være i transportkassen og se Labans reaktion an?
Ja, kæresten har jo slet ikke besluttet sig endnu, men jeg må indrømme jeg vil
selv meget gerne forsøge. I længden er der vel også mindre risiko for
adfærdsproblemer etc. hvis Laban får en artsfælle at dele livet med (hvis alt
går ok).
Mange hilsner Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-01-01 23:52

Gidde <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A5F84F5.84DC26F5@hum.auc.dk...
> [...]
mener
> absolut at det er dyrplageri på 45-49 kvadratmeter....ja, hun mener jo

Sludder!!! 49 m² er rigelig plads til to katte - vi har faktisk haft 5 katte
i 65 m² stor lejlighed... Ikke at jeg vil anbefale alle og enhver at få fem
katte, bare fordi de bor i en lejlighed på 65 m² eller større, for vores
katte er utrolig sociale og "klumper" altid sammen. Jeg mener helt klart, at
der skal tages hensyn til kattens væsen - og en burmeser er altså ulig mere
socialt anlagt end fx en brite eller en maine coon, og derfor kan det godt
være "forsvarligt" at have 5 burmesere på samme plads hvor det måske kun
ville kunne lade sig gøre at have to briter.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 23:59

Hej Camilla
Ja, jeg håber virkelig at Laban nu også er så socialt anlagt som alt tyder på.
Han virker fx ganske venligt interesseret, når naboernes katte kommer og hilser
på ham gennem vinduet...lidt anspændt, men ikke direkte aggressiv, og hunkatten
er fra et hjem med to katte.
Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke den her lejlighed virker meget
mindre end den vi havde for nogle år siden, som var hele 64 kvadratmeter, og det
har jo så igen noget med ruminddelingen at gøre. Laban virker tilfreds hvad
pladsen angår...det er tilsyneladende blot tempoet omkring ham, som er for lavt

Mvh. Gitte

Fra : Malene Thomsen

Dato : 13-01-01 13:44

Hej Gitte.
vi har to katte i en lejlighed på ca 50 kvm, og det går rigtigt godt, selvom de
tager nogle vilde lege ture rundt i hele lejligheden.
Vi har kun haft 2 katte i ca 1 mdr. vi har haft den ene kat Belle ( stereliseret) i
1.1/2 år alene som inde kat, men da vi fik en søn i september 2000 bestemte vi at
hun skulle have en katte ven, det fik hun i dec. grunden til at vi ventede i så lang
tid er at Belle er en hystade når hun ser en anden kat, hun Flipper totalt hvis der
går en kat udefor vinduerne, så vi var jo ret betænklige ved at tage en ny kat til
os, jeg henvente mig til kv her i AAlborg, og fortalte hvordan det var, de
anbefalede mig at få en killing, jeg gik op en formiddag og hentede sød lille
hunkilling hos dem, de ville gerne tage den tilbage inden for 14 dage hvis det ikke
gik.
da jeg kom hjem satte jeg transportkassen midt på gulvet med Mille inden i så Belle
kunne se den lidt an, hun gik helt amok på kassen og stakkels Mille var meget bange.
så byttede jeg om på kattene så Belle sad i kassen mens Mille undersøgte
lejligheden, fik tisset af og lidt at spise jeg byttede om på kattene med ca en
times mellemrum. midt på eftermiddagen lod jeg så kattene være ude sammen. Jeg sad
med Mille mens Belle meget gnaven sad mindst 2 meter fra os og hvæsede af hende. så
lod jeg Mille gå frit, Belle overfaldte hende kun en enkel gang, hvor jeg skilte dem
ad ved at råbe HØJT, efter der holdt de en afstand på mindst 1 meter resten af
aften, men de sov i samme rum om natten, der gik et par dage hvor de ikke så på
hinanden men efter en lille uge fandt jeg dem sovende tæt sammen og siden har de
været uadskillige, de kan da godt " skændes " men de slogs ikke.
jeg ved godt at vi har været meget heldig, med at sammen føre vores to katte, vi
ikke havde regnet med at Belle ville finde sig i en ny så hurtigt,men det er
dejligt at se hvor meget glæde de to har af hinanden.

med venlig hilsen

Malene, Belle og Mille

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-01 22:01

Gidde skrev i meddelelsen <3A5F84F5.84DC26F5@hum.auc.dk>...
> [...]
>absolut at det er dyrplageri på 45-49 kvadratmeter....ja, hun mener jo endda at

Katte er efter min mening ikke særlig pladskrævende. Er de gode
venner opholder de sig normalt de samme steder alligevel og så er
det jo ligemeget, hvor meget plads de har. Jeg har haft 4 katte på 52
m2 og de trivedes fint. Lejligheden var heldigvis sådan indrettet, at
de havde mulighed for nogle gode løbeture og så havde de et
klatretræ. Nu har jeg 5 katte på 72 m2 og det fungerer også fint.

>Du mener altså ikke at vi skal isolere hunkatten i et rum den første tid? Skal
>vi så lade hende være i transportkassen og se Labans reaktion an?

Da nogle katte er ret bange og utrygge ved nye steder ville jeg nok
prøve at lukke hende ud alene i et aflukket rum. Hvis hun er meget
stresset over nye omgivelser, kan en anden kat gøre det værre og de
kan måske blive uvenner, pga. at hun er stresset og det er jo
ærgerligt. Når du fornemmer at hun er rolig og nysgerrig for at se
resten af lejligheden kan du så lukke dem sammen. Den metode
brugte jeg de sidste to gange jeg skulle sammenføre katte og det gik
utroligt nemt.

--
Hilsen Helle
People that hate cats will come back as mice in their next life. - Faith Resnick

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-01-01 16:33

Hej Gitte

Vi ved jo godt at nordmænd er lidt gammeldags, ikke, selv om deres hundefolk
er værre end kattefolket ). Desuden mener jeg det er Linda, nak, der har
gjort meget dårlige erfaringer med sammenføring af katte, så naturligvis
svarer hun ud fra dette.

Jeg har været bortrejst i en uge og har endnu ikke fået nærlæst nak, så jeg
må vel hellere gå ind og se, hvad Linda svarer dig

Jeg ville absolut gøre et forsøg, for 30 år siden havde jeg en kat kastrat
på 2 år og fik så en fertil på 4 år, jeg vidste ikke det kunne give
problemer, så jeg slap bare den nye kat fri, og heldigvis havde ingen af
kattene læst kattebøger, for de blev venner lige med det samme.

Fra : Gidde

Dato : 14-01-01 11:40

Hej Nina
Fnis,... ja der er godt nok engang imellem nogle, som holder fast i
traditionerne og enten mener at kastration er dyreplageri eller at en kat under
ingen omstændigheder kan nøjes med et liv indendøre Linda er rigtig skrap,
men hendes holdninger er da i det mindste skrappe i den retning, der under ingen
omstændigheder skader hendes kat....tværtimod resulterer det i 200 kvm til den
rådighed...
Pyhh...hundegruppen...jeg har kun turdet kigge en gang...alt det med el-halsbånd
osv. er ikke lige mit felt.
Jeg håber og tror også på, at de to katte i længden vil blive glade for
hinandens selskab. Freja mjaver efter andre katte, når hun ser dem gennem ruden,
og Laban skynder sig hen til ruden og viser tydelig irritation over ikke at
komme ud at lege med dem. Vi havde en overgang en lille sort hunkat som dagligt
kom forbi og opfordrede ham til leg gennem ruden....han virkede helt fortryllet
når hun dukkede op.
Tja...jeg er vildt spændt på det her....og nu da vi har fået lov til at have
hende på prøve en uge, er kæresten også helt overgearet. To dage ville være alt
for lidt til at se om der var sandsynlighed for at kattene kan li hinanden, men
en uge giver dem lidt mere tid til at vise om de absolut skal flå skindet af
hinanden....kan de være i rum sammen uden at pelsen flyver...ja så er jeg
tilfreds.
Mange hilsner Gitte

Fra : Kate

Dato : 15-01-01 00:15

Hej Gitte

Selve det med at få en kat nummer to vil jeg slet ikke gå ind i, dertil
er min erfaring for lille. Da jeg fik kat nr tre (Oliwer) gik Sofie
temmeligt bersærk. Selvom han kun var 10 uger så blev hun vildt gal på
ham. Det tog meget langt tid før hun accepterede ham.
Nå, det jeg gerne ville kommentere er dette citat:

> Linda på no.alt.katter har ellers gjort mig temmelig bekymret, for hun mener
> absolut at det er dyrplageri på 45-49 kvadratmeter....ja, hun mener jo endda at
> det er for lidt plads til en kat.

Hvis dette er sandt er jeg verdens største dyrplager, hvilket jeg
selvfølgelig ikke mener. Jeg har 3 katte og 3 kaniner på ca. 44 m². Det
skal måske nævnes at 2 af mine kaniner lever frit, dvs de kommer aldrig
i bur.
Jeg synes at du skal gi' Laban en chance for at få en ven.

--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Gidde

Dato : 13-01-01 23:05

Hejsa
Ja, så er det besluttet, at vi på mandag får hunmissen på prøve en uge. Jeg
har fri indtil d. 22 januar, og mandag har både jeg og Torben fri, så det er
jo egentlig et meget godt tidspunkt at dette blev aktuelt på
Nu håber jeg så bare, at det ikke viser sig at Laban overhovedet ikke kan
tåle synet af en fremmed kat på hans territorium....
Naturligvis forventer vi en del hvæsen, sure opstød og den slags, men
sålænge de ikke direkte slås kan vi vel gå ud fra, at de med tiden vil blive
i stand til at nyde hinandens selskab.
Jeg køber Feliway tidligt på mandag, men hvordan søren skal vi egentlig
gå frem???
Skal vi introducere Laban for Freja mens hun er i transportkassen i første
omgang? Og så, hvis han ikke virker for olm....slippe hende ud? Skal vi lade
hende få nogle timer til at inspicere stuen i fred og ro, så hun lige kan
komme sig over det værste stress ved selve det at befinde sig i et fremmed
hjem, inden vi lader de to hilse på hinanden?
Hm...vi er begge meget spændte på det her, og jeg er nok også ganske
nervøs for hvordan det kommer til at gå......dejligt at kæresten faktisk
viste sig at være mere positiv overfor dette end jeg havde troet. Lucky me!!

Mange hilsner fra en meget spændt Gitte
(og fra en Laban, som måske fornemmer at noget er i gære?)

Fra : Fie & Christian

Dato : 14-01-01 00:22

Hej Gitte

Det lyder ihvertfald spændende! Held og lykke med projektet og lad os
endelig høre, hvordan det går

Hilsen
Fie

Fra : Kate

Dato : 15-01-01 00:15

Hej Gitte

Jeg kan desværre, som nævnt i tidligere indlæg, ikke hjælpe med
samenførings erfaringer, da jeg kun har prøvet det en gang. Men jeg kan
da ønske jer held og lykke. Jeg glæder mig til at høre om det.

Fra : Gidde

Dato : 15-01-01 00:19

Tak....pyhh...jeg overlever ikke natten...er så spændt!!!
Mange hilsner Gitte