Sterilisering
Fra : Fie & Christian

Dato : 11-01-01 19:24

Hej NG

Ja, så er tiden kommet til at Tilde og Tulle skal steriliseres! Tilde har
været i løbetid i 3 dage nu, og er ved at drive os til VANVID!! Kæresten
vågnede i nat og troede, at naboens 2-årige datter stod i vores lejlighed og
skreg, fordi Tilde rendte rundt og skreg af frustration!

Nå, men som I jo ved har vi vores problemer med begge kattes overvægt, og
især Tilde's. De er begge på diæt, og har været det de sidste måneder, men
intet er sket! Tilde er godt nok lidt doven i det (gider ikke rigtig at lege
for vildt hvor hun måske kunne få noget motion, og klatretræet bruges kun,
når der skal "hænges ud"), men det bekymrer mig lidt med overvægten. Hvad
kan jeg gøre, og vil det påvirke sterilisationen, at hun er overvægtig?

Tulle har ikke haft sin første løbetid, men det forhindrer os vel ikke i at
få hende "fikset" samtidig med Tilde?

Håber I kan hjælpe mig lidt med Tilde's "pikante" problem

Hilsen
Fie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-01-01 17:35

Hej Fie

Med mindre Tilde og Tulle er stærkt overvægtige skulle der ikke være
problemer med nautralisering.

Men neutraliserede katte har større tendens til at blive fede, så I må i
gang med slankefoderet (købes hos dyrlægen, lightfoder er ikke effektivt
nok) og afmålte portioner.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-01 17:35

> Nå, men som I jo ved har vi vores problemer med begge kattes overvægt, og
> især Tilde's. De er begge på diæt, og har været det de sidste måneder, men
> intet er sket!

Hvad mener du helt præcis med diæt? Får de en afmålt portion mad en gang i
døgnet, som bliver fjernet efter 15 minutter eller ???? Er det racekatte med
tendens til fedme eller er de fodret med piskefløde eller ???

Jeg har nu haft 5 katte, som alle har haft fri adgang til maden, 24 timer i
døgnet og ikke en af dem har været overvægtig. De har svinget i vægten -
været lidt tykkere om efteråret end resten af tiden, men om jeg blot har
været heldig, det ved jeg ikke. Det har i hvert fald fungeret her i huset.

Mvh Maria

Fra : Fie & Christian

Dato : 12-01-01 19:03

Hej Maria

Jeg forstår heller ikke helt, hvordan de er blevet, som de er blevet

De har altid fået specifik foder, men måske lod vi dem spise
killinge-dåsemad i for lang tid (til de var 4-5 måneder) og måske har dét
været grunden til overvægten? De har ihvertfald været på diæt-kost (også fra
specifik) og er nu gået over til almindelig tørkost til voksne katte (40
gram per kat per dag iflg råd fra dyrlægen). Men de brokker sig højlydt
overmængden af mad hver dag (og det er altså heller ikke meget med 20 gram
morgen og aften!) og virker sultne allerede få timer efter morgen-måltidet.
Og i mellemtiden bliver Tilde ikke tyndere-hvis bare man kunne løbe en tur
med hende

Hvis jeg fodrede dem ad libitum, tør jeg slet ikke svare for følgerne *GG*
Hilsen
Fie

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 19:27

Hej Fie
Dvs. at de får helt almindeligt fuldfoder til voksne katte fra Specifik?? Prøv
at tale med dyrlægen om at skifte til Hills Prescription Diet - slankefoderet -
hvor de ikke skal nøjes med 40 g, men til gengæld får et meget fedtfattigt
produkt. Efter at de så har smidt noget fedt skifter man til
weightcontrol-foderet (det bruger Laban som slankefoder) wd. Det ser foreløbig
ud til at Laban stille og roligt taber sig, og han får så 23 g tre gange dagligt
efter råd fra dyrlægen. Det nytter jo ikke at kattene går rundt med rumlende
mave, fordi de skal tabe sig på et energirigt foder....så hellere at de er mætte
og alligevel taber sig.
Mvh. Gitte

Fra : Fie & Christian

Dato : 12-01-01 22:40

Hej Gitte

Det lyder som et godt råd Desuden er det lidt besværligt for os at købe
specifik, og Felina nede ad vejen sælger jo Hills, så det tror jeg, at vi
vil prøve.

Tak for rådet

Hilsen
Fie