Min kat løber væk
Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 10-01-01 12:46

Jeg er den heldige ejer af en lille møg-mis (det er dens navn). Jeg bor inde
i en baggård på Nørrebro. Det er en lille gård som Møgmis får lov at rende
rundt i, men nu efter ca. 9 måneder er den begyndt at gå helt ud på
Nørrebrogade, og den er lige lovlig trafikeret synes jeg. Før i tiden turde
den ikke gå derud pga. larmen of trafikken.

Har I nogle gode forslag til hvordan jeg kan lufte min kat (uden decideret
at gå tur med den) og sørge får at der er en minimal chance for at den løber
ud på vejen ?

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Gidde

Dato : 10-01-01 13:57

Hej Rasmus
Ja, hvis du har mulighed for det, så kunne du jo bygge en løbegård til katten
(hans chancer for et langt og godt liv ville stige enormt meget herved).
Alternativerne er vel:
1) at lade ham løbe, hvorved han sandsynligvis som tusinder andre fritløbende
katte vil ende under hjulene på et køretøj. Triste udsigter, og katte kan altså
ikke lære at de ikke må løbe over stærkt befærdede veje.
2) At lufte ham dagligt i snor og sele, hvorved han kommer udenfor uden den
konstante risiko for en tidlig død.
3) At vende ham til livet som indendørskat, hvilket kræver enorm tålmodighed,
forståelse
og engagement fra din side. Det kan dog faktisk lade sig gøre, se evt.
tidligere tråd i denne NG. Hvis du indretter din lejlighed efter det, kan Møgmis
faktisk få et langt og godt liv - formentlig 3-4 gange så langt, som det liv han
vil få som udemis.

Der er mange gode grunde til ikke at lade katten løbe frit omkring, og det er på
tide at flere katteejere forstår at de har samme ansvar for deres kat, som
hundeejere har for deres hund. Jeg håber du har ladet katten neutralisere, så
den ikke også biddrager til den stadigt voksende mængde katte uden
fremtidsudsigter: dvs. herreløse, uønskede katte.
Mvh. Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-01-01 17:22

Hej Rasmus

Hvis Møg-mis ikke er kastreret, så kan det være en af årsagerne til, at han
nu "trodser" sin frygt for larm og biler mv.... Skynd dig at få ham
neutraliseret, hvis han ikke allerede er det! Det får katten til at miste
lidt af lysten til at strejfe for langt omkring.

Mvh. Camilla

Rasmus Christiansen <mail@id-music.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lXX66.12436$zH2.534740@news000.worldonline.dk...

Fra : Gidde

Dato : 10-01-01 17:38

Hejsa
Kastrering alene vil dog stadig ikke være nok til at holde Møgmis i gården,
selvom selve tendensen til at strejfe reduceres. Løbegård eller line burde være
et minimum, når man bor inde midt i byen.
Mvh. Gitte

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 10-01-01 22:29

Tak for jeres gode råd. Møgmis ER kastereret, men den synes stadig er
Nørrebrogade er lidt interessant.
Jeg må finde ud hvad jeg gør... Den er svær

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Gidde

Dato : 11-01-01 11:12

Hej Rasmus
Ja, det er ikke en helt nem situation, men held og lykke med det.
Er der iøvrigt en spændende historie bag det lidt... øh, skal vi sige...,
specielle navn??
Mvh. Gitte

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 14-01-01 12:18

Møgmis ? Tjaaa. Det er en længere historie, men den er jo fræk og
uforskammet så jeg synes Møgmis passer meget godt Men det er jo sagt i
kærlighed ...

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Gidde

Dato : 14-01-01 12:20

- Den kunne jo ha været en regulær møgmis...altså fundet i en skraldespand eller
lignende....
At det er kærligt sagt, var jeg ikke så meget i tvivl om...du virker jo som om
du interesserer sig for dens ve og vel
Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 14-01-01 17:51

Hejsa.
Helt ærligt Rasmus... hvad havde du dog tænkt dig????
En kat med fri adgang til Nørrebrogade i KBH... Den lever vist ikke
længe!!!!

Du kan helt sikkert ikke få lov til at montere en port i indgangen
(brandmyndigheder!!) og hvis du nu alligevel skulle få lov, så kan du ikke
være sikker på at alle vil huske at lukke den eller om Møgmis skulle
have held til at smutte med ud....

Nej du... så hellere tage diskussionen med Møgmis nu... og lære ham at
acceptere et indendørsliv!

Ja, undskyld - men nu har jeg i flere dage forsøgt at svare dig pænt... og
uden alt for mange løftede pegefingre.... Det her er det bedste, jeg kan
komme frem til

Og så _ved_ jeg, hvor rædselsfuldt det er, at få sin elskede kat kørt
ihjel!!!!!!!
Den følelse af sorg og savn - og de selvbebrejdelser - ønsker jeg ikke andre
skal gennemgå....

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 15-01-01 01:13

"Ann K." wrote:

[kraftig klipning]
> [...]
> ihjel!!!!!!!
> Den følelse af sorg og savn - og de selvbebrejdelser - ønsker jeg ikke andre

Ja, eller at den forsvinder og du aldrig får at vide hvad der skete med
den. Efter mere end 8 år tænker jeg stadig på hvad der skete med min
Ludvig, fordi jeg aldrig fandt ham
Som Ann foreslår så tag kampen med ham nu. Johan og Sofie var udekatte
til de var to år gamle, men blev indekatte efter Ludvigs forsvinden og
et groft overfald på Johan, af en lokal territorieejer, altså en kat
ikke et menneske.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 15-01-01 16:48

OK OK. Fair nok. Men hvad er bedst ? Er det bare simpelthen at nægte ham
'nattegn' ? Hold op hvor han hyler! Der er også nogle store vinduer hvor han
kan sidde og kigge ud på det herlige fri ?! Hvor lang tid kan sådan noget
tage ?

På forhånd tak for jeres svar...

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Gidde

Dato : 15-01-01 17:06

Hej Rasmus
Det kan vel tage lige fra en uge til flere måneder?! Bare sørg for at aktivere
ham ekstra nu, og så lad ham have adgang til klatre- og kradsemulighed
indendøre. Det kan lade sig gøre...
Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 16-01-01 00:25

Hej Rasmus.
Aner ikke, hvor lang tid det vil tage, at vænne ham til at være inde... Men
da Møgmis jo er en kat, vil jeg gætte på alt lige fra 30 minutter til et par
måneder! OK, begge tilfælde er ekstreme, men alligevel...
Hvordan du gør det bedst?... Hmmm, holder ham ganske enkelt indendøre!!! Og
lider under balladen, når han lufter sin utilfredshed
Tro nu ikke at jeg er "hellig" eller noget... mine 4 misser render også ude,
men vi bor i et villakvarter - og efter Tamlins død, er haven så nogenlunde
blevet hegnet ind (en hver rimelig intelligent kat, skal nok kunne finde vej
ud, hvis den virkelig vil!!!). Men boede jeg inde i KBH, så ville _ingen_ af
mine katte få lov til at komme ud!!!!
Hvis du har mulighed for det, så kunne du jo også prøve at give Møgmis (hæ,
jeg er vild med det navn!!! Fortæl os nu historien - pleeeeease?????) en
legekammerat... Det kunne jo være at han så lige pludselig ville glemme alt
om det frie (og farlige) udendørsliv - og du ville have bedre muligheder for
at "overleve" hans indespærring *grin*

Mvh Ann

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 16-01-01 23:00

OK. For nu lige at understrege min kærlighed for katte, så har jeg faktisk
for ca. 2 måneder siden taget en herreløs gårdkat til mig, så Møgmis har
en - omend ikke særlig aktiv - legekammerat. Gårdkatten er ikke særlig kælen
eller taknemmelig, men jeg nænnede ikke at lade den bo ude i gården om
vinteren. Det er en hun, som er liiidt reserveret, men hun har nok også
oplevet en del dårlige ting i hendes liv.

Jeg vil tage mig sammen og lave en stuekat ud af møgmis! Det bliver hårdt,
men sådan er det jo. Hjælper det når han bliver lidt ældre (han er ca. 9
måneder) ?

Mht. navnet så er det kommet af, at mig og min omgangskreds ofte siger 'møg'
foran et-eller-andet, for sjov. F.eks.; 'Du er en rigtig møg-ven', selvom
man mener det i sjov og f.eks. 'Hvordan går det med din møg-kæreste ?'. Det
stammer vist i sin tid fra en Mandril-sketch (Casper Christensen) - Se nu
kommer den langt ud... Det lyder underligt - jeg ved det. Egentlig skulle
den bare hedde 'Mis', så naturligvis (for min omgangskreds) blev han til
'Møgmis'. - Og det ser ikke ud til genere ham. Det gør den lukkede dør til
gården til gengæld

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Kate

Dato : 17-01-01 18:34

Rasmus Christiansen wrote:

> [...]
> kan sidde og kigge ud på det herlige fri ?! Hvor lang tid kan sådan noget

Tjaaa, den var værre
Johan var syg da jeg gjorde ham til indekat, så det første år havde jeg
ingen problemer med ham. Sofie accepterede det faktisk med det samme,
men det havde måske også at gøre med at hun ikke havde noget territorie,
det var jo fordi vi var flyttet alle disse ting skete.
Jow, Johan kan nogle gange godt brokke sig, men jeg tror det har lige så
meget at gøre med at Sofie og Oliwer ikke gider lege. Nu er jeg så
heldig at bo i en gammel villa med forretninger i stue etagen og så er
der min nabo, som næsten aldrig benytter bagtrappen. Det gør at jeg kan
lukke Johan ud på trappen og ned i kælderen.
Som de andre nævner så er det nok mest et spørgsmål om viljestyrke fra
din side. Held og lykke.