Hvor mange fisk i et 54L
Fra : Jesper Bøje

Dato : 27-09-01 08:51

Hejsa

Hvor mange fisk kan jeg have i et 54L akvarie. Lige nu har jeg 10 Neon 2
Platyer og en enkelt Russer gubbi unge.
Men hvormange kan jeg egentlig have, og findes der fisk der spiser
grønalger?

MvH
Jesper

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 27-09-01 09:40

I bøgerne står der 1cm fisk per Liter (målt i længden) og det passer
også sådan nogenlunde

Du kan få fat i nogle Siamesiske Algeædere, de snupper algerne, ved
kraftig algevækst skal der dog flere til.

En god regel er altid, få fisk er bedst.

I mit 85L har jeg 18 Røde Neon (2 døde da jeg fik dem hjem) 8
Siamesiske Algeædere og 2 Kribensis. Det er hvad jeg vil kalde max i
et 85L akvarie.
Lige nu ser det ikke ud af meget da fiskene er små, men de vokser jo
også op en dag, så regn med 1 cm per fisk i voksen størrelse.

I mit 54L akvarie er der temmelig overfyldt, men de bliver hentet her
på Lørdag, så er det tomt bortset fra 3 Siamesiske som ryger over i
det akvarie på 85L.
Det er så planlagt at der skal gå et Cichlide par af en eller anden
slags og så med 8 Siamesiske Algeædere, dvs. kun 10 fisk et mit 54L
akvarie.

De fleste nybegyndere laver den fejl at de køber en hel masse fisk og
ender op med et akvarie som nemt bliver forurenet og et rodet indtryk
når alle de forskellige fisk suser rundt om hinanden.

Det er en fryd for øjet at se en stime Neon fisk suse rundt i
akvariet, men det er ikke særlig spændende at se en stime Neon fisk
spredt ud mellem 20 andre fisk, for så oplever du slet ikke at de er
en stimefisk.

Håber du kunne bruge dette svar.

Mvh.
Jesper

Fra : Jesper Bøje

Dato : 27-09-01 10:47

Kan i jeg i højeste grad bruge, og jeg siger 1000 tak for svaret :)

MvH
Jesper

Fra : ole larsen

Dato : 27-09-01 17:05

Jesper Bohmann skrev i meddelelsen ...
> [...]
>et 85L akvarie.
>Lige nu ser det ikke ud af meget da fiskene er små, men de vokser jo

Og så har du alt for meget

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 28-09-01 10:23

On Thu, 27 Sep 2001 18:04:42 +0200, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Og så har du alt for meget

Måske, og dog ikke

Jeg sagde bøgerne skrev det, jeg sagde ikke at man skulle rette sig
efter det.
Desuden vil jeg hellere skifte vand en gang extra istedet for at have
en halv stime neon fisk.

Og med god plantevækst i baljen er det ikke noget problem.
Har man kun 3-4 små planter så går det galt, men har du som mig et
akvarie der er fyldt med planter, så er det ikke noget problem, og så
hellere høste lidt planter i ny og næ, de kan jo bruges andetsteds.

Mvh.
Jesper

Fra : ole larsen

Dato : 28-09-01 14:23

Jesper Bohmann skrev i meddelelsen ...

>Måske, og dog ikke
>
>Jeg sagde bøgerne skrev det, jeg sagde ikke at man skulle rette sig
>efter det.

Og dette er verdens mest pragtfulde tilbagetog: Jeg siger, men du skal ikke
tro på det.

> [...]
>akvarie der er fyldt med planter, så er det ikke noget problem, og så
>hellere høste lidt planter i ny og næ, de kan jo bruges andetsteds.

Der er nogle, der kan håndtere en overbelastning, og nogle kan ikke. Ser vi
dig igen om alger eller døde fisk??

Og så står det jo enhver frit at følge eller lade være de svar, der kommer
på en påstand/et spørgsmøl.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 27-09-01 17:03

Jesper Bøje <2698454m001@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
<3bb2e005$0$14818$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hejsa
>
>Hvor mange fisk kan jeg have i et 54L akvarie. Lige nu har jeg 10 Neon 2
>Platyer og en enkelt Russer gubbi unge.
>Men hvormange kan jeg egentlig have,
Du skal nok ikke have flere end du har - flere fisk>flere problemer.

> og findes der fisk der spiser
>grønalger?

Ja, men har du allerede problemer, løses de ikke ved en større biologisk
belastning