Tranerne flyver forbi
Fra : Thomas

Dato : 27-09-01 00:52

Hej, er der nogle her der kan hjælpe mig med at få fingre i den russiske
film, "Tranerne flyver forbi"? Den er vist nok fra 1957, og er instrueret af
Mihail Kalatozov. Jeg vil meget gerne se den, og min far vil gerne gense
den. Han har snakket om den film i årvis, og udtrykt at det var den bedste
film han har set. Er der nogle der har en idé om hvor man anskaffer sig lige
netop den film??
Mvh Thomas

Fra : Søren Olsen

Dato : 27-09-01 07:03

Thomas wrote:

> Er der nogle der har en idé om hvor man anskaffer sig lige
> netop den film??

Jeg er også interesseret ... det er den eneste film på min Top25 liste over
yndlingsfilm ... som jeg ikke har set!

Søren O

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-09-01 07:20

"Thomas" <hshlab@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har en idé om hvor man anskaffer sig lige
> netop den film??

Russian Cinema Counsil (Ruscico) har udgivet en eftersigende ganske flot DVD
under den engelske titel "The Cranes are Flying". DVD'en har bl.a. engelske
og svenske(!) undertekster.

Her er et link til dem:

http://www.ruscico.com/detail_eng.php?link=202

Hvor du så får fat i den, er et helt andet problem. De skulle have
europæiske forhandlere, men jeg kender ingen selv. SVJH var der dog på et
tidspunkt nogle af gruppens "regulars", der snakkede om at købe deres
Tarkovsky-udgivelser, så måske er der andre, der ved mere?

En helt anden mulighed er naturligvis Statens Filmcentral. Har du undersøgt,
om biblioteket kan skaffe den?

MVH
Jens

Fra : Thomas

Dato : 29-09-01 21:16

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse :

> [...]
> Tarkovsky-udgivelser, så måske er der andre, der ved mere?
>
> En helt anden mulighed er naturligvis Statens Filmcentral. Har du

Mange tak for svaret. Så må jeg prøve at se om jeg kan finde den et af
stederne. Men alligevel... -Er der nogle her iblandt debatørene der evt. har
filmen på VHS, eller har set et sted man kan købe den, så er jeg meget
interesseret i at høre om det.

Er der nogle af jer der har set den?? Er det rigtigt, at den er optaget med
et ret rystende håndholdt kamera alla Lars Von Triers RIGET ?

Thomas

Fra : Henrik Rytter

Dato : 30-09-01 11:31

On 29/09/01 21:15, in article KYpt7.1641$Ay.244660@news010.worldonline.dk,
"Thomas" <hshlab@worldonline.dk> wrote:

> DVD
> engelske

Prøv hos rbcmp3.com. De har de nye russiske ­ ret så flotte ­ DVDudgivelser.
Det er en russisk forretning placeret i USA.

Her er den film I leder efter:
http://www.rbcmp3.com/store/product.asp?dept_id=1436&sku=26309

Og her er link til en side der har listet de engelske titler:
http://mhvf.net/forum/russian.shtml

Der var også en anden ret solid forhandler jeg har fået anbefalet, men kunne
ikke lige finde adressen.

St. Petersburg Publishing House skulle også sælge DVDudgivelserne (og de har
endda en VHS-sektion) men jeg kan altså ikke helt greje deres website.
http://www.st-p.com/edefault.asp?whereid=100. Men det skulle være lidt
lettere at snakke med dem pr. mail eller telefon.

mvh
Henrik Rytter

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 01-10-01 17:56

> Er der nogle af jer der har set den?? Er det rigtigt, at den er optaget
med
> et ret rystende håndholdt kamera alla Lars Von Triers RIGET ?

Jeg så den for et par år siden. Det er en film om en kvinde der venter på at
hendes mand kommer hjem fra krigen (2. verdenskrig så vidt jeg husker).
Stilen er klassisk. Man kunne sammenligne den med en meget god
Hollywood-film, dog med den forskel at den er ret sørgelig. En anden film
der skulle være lavet i samme stil er en der hedder "Balladen om en soldat",
er der nogen der har set den ?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-10-01 09:31

"Jonas Nielsen" <jonasn@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Stilen er klassisk. Man kunne sammenligne den med en meget god
> Hollywood-film, dog med den forskel at den er ret sørgelig.

Som en lille, nørdet sideoplysning, så er det faktisk et generelt træk for
russisk film, at de nærmer sig tragedien. Da Danmark i begyndelsen af
forrige århundrede hørte til blandt førende filmproducenter, var det normalt
at optage forskellige filmversioner, så man kunne opfylde det russiske
markedskrav om en ulykkelig slutning og amerikanernes om en "happy end".

Ja, det var bare det, jeg villie sige. Hej...

Jens

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 02-10-01 18:31

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> at optage forskellige filmversioner, så man kunne opfylde det russiske
> markedskrav om en ulykkelig slutning og amerikanernes om en "happy end".

Ja, det er lige netop det der gør den så bemærkelsesværdig. Hovedpersonen
(en kvinde), står til sidst på den samme perron som da hun forlod sin mand.
Hun har holdt ud i alle årene og undgået at gifte sig med en anden. Toget
standser og violinerne spiller. De andre soldater kommer ud og omfavner
deres kærester og familie. Violinerne spiller endnu højere. Men hendes mand
kommer ikke ud og toget kører videre. Slut.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 08-10-01 05:00

Jens Thomsen skrev i meddelelsen
<3bb2c500$0$80722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>tidspunkt nogle af gruppens "regulars", der snakkede om at købe deres
>Tarkovsky-udgivelser, så måske er der andre, der ved mere?

Jeg mener at have læst at de snart selv åbner en web-butik.

Jeg har købt et par RUSCICO titler hos den glimrende spanske
http://www.mundolaser.com/ruso.htm .De har også omtalte, men desværre er
udvalget ikke så stort for det er rimelige priser de holder sig. Dem
jeg fik var med engelsk cover, men om det var et tilfælde ved jeg ikke
(det tog dem et par uger at skaffe hjem).

Der skulle også være nogle franske butikker der har RUSCICO til salg,
men man skal vist søge på de franske titler hvilket gør det lidt mere
besværligt.

Mvh.

Ole