Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt Nikon camera?
Fra : news.charter.net

Dato : 26-09-01 23:45

Hvilke Nikon camera kan anbefales?

Jeg går og overvejer lidt at anskaffe mig et Nikon camera.....

Men før jeg begiver mig ned til min lokale fotohandler, for at blive
grænseløst overbevist om at jeg MÅ eje -The camera- han har sat sig for at
sælge til en lidt uvidende kunde netop dén dag, ville jeg høre om der er
nogle der har nogle gode forslag.

Jeg ejer et Minolta 600si men ved intet om Nikon-serien. Og somme tider har
jeg på fornemmelsen at jeg bliver snydt for alt det gode (Nikon!)

ER Nikon bedere eller er det bare et spørgsmål om smag og behag?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-09-01 08:47

"news.charter.net" <seifert@post8.tele.dk> wrote in message
> Hvilke Nikon camera kan anbefales?

Det kommer helt an på til hvad og til hvem. Der er forskellige krav til et
kamera fra en familiefotograf og så en seriøs amatør (eller en der er på
vej).

> [...]
> sælge til en lidt uvidende kunde netop dén dag, ville jeg høre om der er

Du kan vælge mellem F5 og F100 i prof-segmentet, F90X i semiprof-segment,
F80 eller F65 i amatørsegmentet. F80 roses af mange - og de væsentligste
kritikpunkt af kameraet er at det ikke er fuldt ud kompatibelt med ældre
objektiver og at man ikke (som på Canons modeller i samme segment) kan få et
vertikalgreb (kun batterikammer).

Selv har jeg ejet et F50, et F90x og har nu et F100 efter at være gået bort
fra min gamle trofaste Olympus.

En brugt F90x er en relativ billig indgang til et Nikon-kamera der kan en
masse - selvom kameraet har været produceret i en del år er det bestemt ikke
forældet. Mon ikke det kan købes for omkring 4.500 incl. et standardobjektiv
og et vertikalgreb.

> Jeg ejer et Minolta 600si men ved intet om Nikon-serien. Og somme tider
har
> jeg på fornemmelsen at jeg bliver snydt for alt det gode (Nikon!)

Som Nikon-ejer er jeg fuld af forståelse, men jeg er bange for verden ikke
hænger sådan sammen. Årets kamera er i år Minolta´s Dynax 7 - et kamera jeg
selv havde kig på da det kom på markedet. Hvis du i forvejen har Minolta
objektiver, som er værd at beholde og som kan bruges på Dynax 7 (koster et
sted mellem F80 og F90x), så var det måske også værd at overveje.

Det forholder sig med det gode ved Nikon, at det ligesom det gode med Canon,
Minolta og andre mærker, koster kassen. Et godt sæt med en F100, en SB-28
flash, en 80-200/2,8 AFS koster tæt på spidsen af en jetjager og det samme
gælder for de gode sæt Canon og Minolta m.fl.

Der findes selvsagt også gode billigere sæt - bare husk at sammenligne i det
prissegment som du skal købe i. Hvad hjælper det, at et mærke er bedre end
alle andre, hvis det kræver man køber topmodellen for at få fat i fordelen.

> ER Nikon bedere eller er det bare et spørgsmål om smag og behag?

Selvfølgelig er det bedre...det synes de tilfredse Nikon-ejere ihvertfald.
Men stod jeg og skulle starte fra bunden ville jeg ikke nøjes med at se på
et mærke, men hellere kigge på udbuddet generelt - herunder også Canon,
Minolta og Pentax (men jeg ville formentlig vælge Nikon fordi jeg har ejet
det og været tilfreds).

Summa-summarum - find dine behov og undersøg hvilke kamera der kan opfylde
dem - og så kan pris, prestige eller andet være det der endelig afgører
valget. Husk at der også helst skal være penge til et objektiv og måske
endda en ekstern flash.

Kim

Fra : Format C:\\

Dato : 27-09-01 10:51

Smukt svaret!

Fra : Per F Andersen

Dato : 27-09-01 09:29

En lidt ejendommelig indgang til foto.
Først og fremmest må man overveje hvad der er ens behov.
Dernæst hvilke kameraer der matcher behovet.
Og til sidst finde det bedste pris/kvalitetsforhold

Når du har et Minolta bør du først og fremmest overveje om der ikke er et
Minoltakamera, der opfylder din ønsker.

mvh Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Se mine indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Soeren Elsted Hjelho~

Dato : 27-09-01 12:37

Per F Andersen wrote:

> [...]
> Og til sidst finde det bedste pris/kvalitetsforhold
>
> Når du har et Minolta bør du først og fremmest overveje om der ikke er et

Et godt bud på et nyt minolta kamera kunne være, som tidligere nævnt, et
Dynax 7, der må betegnes som et semiprof, men med mange funktioner.
I toppen af klassen under ligger det nye Minolta Dynax 5, der også har mange
features, og samtidig er relativt lille og let. Jeg er ved at spare sammen
til et :]
Fordelen er at man kan genbruge allerede indkøbt udstyr...

MVH.
Søren Hjelholt

Fra : Langgaard

Dato : 27-09-01 20:30

Hej.

Har du overvejet om det udstyr du har nu, opfylder dit behov !

Hvis din Minolta ikke kan tage gode billeder, vil en Nikon i dine hænder
heller ikke kunne.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?