Lysarmatur
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-09-01 19:36

Hej Gruppe.
Jeg har i mit 112 liters akvarie to 18 watts lysrør. Efter at have kigget
lidt rundt, har jeg fundet ud af at dette er for lidt lys til at mine
planter vil kunne trives over længre tid. er der nogen som ved noget om man
kan putte rør i dette armaturet som har en højere watt, for jeg har lyst til
at skifte. På selve armaturet står der at det er til 18 watts lyspærer. Hvad
ville der evt ske om jeg puttede lysrør på dette armaturet med en højere
watt styrke ???
Jeg har hørt lidt om lysrør med blåt lys. Er der nogen som ved hvordan det
fungerer. Det jeg har hørt er at det giver fiskene nogle flotte farver, og
at det kan stå på hele døgnet. Ud over det er jeg totalt blank på emnet.
Taknemelig for svar.
Hilsen Ditte

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-09-01 20:06

Hvis det ikke er nok så bruger du forkerte rør.Tritonrør er rigtig gode til
planter.Philips har også nogle gode rør.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-09-01 20:08

Hej igen, lige en kort bemærkning.Jeg har et enkelt tritonrør 18w i mit 100
liters akvarie og planterne har det fint.

Fra : KIM POULSEN

Dato : 26-09-01 20:32

Hej Ditte.
Spørg efter et grolux-lysstofrør hos din akvariehandler.
Mvh. Kim

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Wdps7.5060$9%5.100192@news.world-online.no...

Fra : Karsten Plesner

Dato : 26-09-01 22:53

> Spørg efter et grolux-lysstofrør hos din akvariehandler.
> Mvh. Kim

Nej, nej, nej. Grolux rør er komplet uegnede til akvariebrug. Planterne kan
ikke bruge de farver, som rørene markedsføres med, da de ikke er gode til
at gennembryde vand. Desuden giver de nogle komplet unaturlige farver i
akvariet, hvilket får fiskene til mildest talt at se tåbelige ud.

Køb nogle gode dedikerede akvarierør hod din akvarieforretning eller køb et
akvarelle-rør (Philips farve 89 - meget stort lysudbytte) kombineret med et
Philips rør med en nummer i 90'erne (Fik denne kombination anbefalet under
rundvisning på Tropica af Claus Christensen, som vist nok ved mere end
gennemsnittet om akvarieplanter og deres behov).

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Steen Suder

Dato : 26-09-01 23:13

Karsten Plesner wrote:

> [...]
> at gennembryde vand. Desuden giver de nogle komplet unaturlige farver i
> akvariet, hvilket får fiskene til mildest talt at se tåbelige ud.

Mere end for at sige "mig også" vil jeg godt bakke Karsten op.
Grolux er kun egnet til diskoteker og "landplanter" og selv der er de
ikke gode; deres lysudbytte er for lavt.

Jeg har selv god erfaring med Hagen FloraGlo og Interpet Triton, blandt
andre.

Man burde lave statsstøttede pegefingrekampagner imod de
"Bo**ie"-forretninger (for der er en del, der ikke fortjener prædikatet
dyrehandler), der stadig anbefaler Grolux :-/

> [...]
> rundvisning på Tropica af Claus Christensen, som vist nok ved mere end
> gennemsnittet om akvarieplanter og deres behov).

Jeg mener det er farve 94 Claus Christensen anbefaler.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-09-01 18:29

Hej Gruppe.
Tak for hurtige svar.
Grunden til at jeg troede at jeg havde for lidt lys i mit akvarie, var pga
oplysninger fra diverse netsider, med information om planter, og fra min
lokale akvarieklubbs klubblad, og fra nogle akvariebøger.
Jeg har købt Tropicas katalog, og der skriver de at Phillips lysrørerne
skulle være gode til deres planter (det er hovedsagelig tropica planter jeg
har, i blandet med lidt fra en tysk forhandler - men det kommer vel egentlig
ud på det samme, skulle jeg tro)
Hvor lang leve tid er der egentlig på disse rørerne. De er indfælt direkte i
dækkassen på akvariet, og det er de samme rør som var med da jeg købte
akvariet i marts, og derfor aner jeg ikke hvilket mærke der her er tale om.
Men jeg kan mærke en tydelig forskeld fra da de var nye og fram til nu (også
selv om jeg har rengjort dem ved et par andledninger).
Takket være diskutionerne på gruppen har jeg fået med mig at jeg skal holde
mig langt borte fra grolux, og det bliver heller ikke i en akvariebutik jeg
kommer til at købe rørerne fra (de er alt for dyre her i Trondheim, Norge)
og da er jeg vel henvist til diverse lampebutikker/altmuligbutikker som
sælger lysrør.
Hilsen Ditte