Katten tisser inde
Fra : Dorte

Dato : 04-01-01 11:34

Min kat tisser inde alle mulige steder. I babyens autostol, på mine notater,
i lædersofaen mm. Den er 1½ år gammel. Kan man lære en kat noget som helst
om, hvor den må tisse? Den har selvfølgelig en kattebakke, som den også
bruger.

Fra : Gidde

Dato : 04-01-01 11:47

Hej Dorthe
Hvor gammel var katten da du fik den? Hvis den var for ung til at blive taget
fra moderen, så ligger årsagen sandsynligvis der. Killinger bør være min. 12
uger før de tages fra moderen. Kattemor plejer at lære kattekilling at bruge
bakken, og de fleste katte vil automatisk foretrække bakken med grus fremfor
sofaen eller barnestolen. Katte er super-renlige dyr, og de graver det hele ned
efter sig.
Er det en hankat eller en hunkat? Er den neutraliseret? Det hører ganske enkelt
til den fertile hankats adfærd at afmærke territorium, så hvis det er en hankat,
så få den kastreret. Det burde i det hele taget være lovpligtigt at katte som
holdes som kæledyr neutraliseres, da der i forvejen er for mange uønskede dyr.
Der er flere muligheder...katten kan også være syg, bakken kan være for beskidt
for dens smag eller den kan kede sig, og søge opmærksomhed.
Katte kan lære en del, men de opdrages bare med andre metoder end hunde. Desuden
nytter det INTET at skælde katten ud, når den urinerer de forkerte steder...du
risikerer højst at gøre den nervøs eller direkte bange.
Hvis det er helt galt, så kontakt dyrlægen, så du kan være sikker på at der ikke
ligger sygdom til grund for urenligheden.
Mvh. Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-01-01 18:48

Hej Dorte

Det kan godt betale sig lige at få den checket af en dyrlæge - især hvis det
er opstået pludseligt, for det kan være en underlivs- eller
blæreinfektion... Det er ret typisk at katte "fortæller" os, at noget er
galt ved pludselig at blive urenlige - og især når de er det på steder, som
vi lægger meget mærke til.
Hvis det er fordi den ikke bryder sig om gruset/bakken mv., vælger katten
ofte at tisse i fx et roligt hjørne, i sengen/på dyner eller på tøj - den
vil altså ikke "opdages".
Men det behøver altså ikke at betyde, at din kat er syg - jeg ville bare
selv blive mistænkelig, hvis en af mine begyndte at tisse demonstrativt på
fx sofa eller lignende synlige steder.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Dorte <dhaslev@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mlY46.3669$zH2.143236@news000.worldonline.dk...

Fra : Jette & Mikael

Dato : 05-01-01 16:54

Hvis det er en hunkat, og den ikke er neutraliseret, kan det også hjælpe at
få det gjort. Vores den ene hunkat begyndte også lige pludeselig at tisse
over alt. Men det stoppede lige så snart den var blevet neutraliseret, så
den behøver ikke at være syg. Håber I får stoppet tisseriet

mvh Jette

Fra : N/A

Dato : 08-01-01 12:18

Fra : Denise

Dato : 08-01-01 12:18

Hej
Mht. Rodalon, så pas på katten ikke får våde poter, for det er giftigt, og
vil ætse, der er eksempler på katte der faktisk er døde af det. Og fortynd
det godt.
Hilsen Denise

Fra : Anders Ross

Dato : 19-01-01 19:44

"Dorte" <dhaslev@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Min kat tisser inde alle mulige steder. I babyens autostol, på mine
notater,

Vi havde det nøjagtig samme problem, med 2 killinger, vi havde købt af
kattemor.

Vi prøvede alt, købte flere bakker, stillede dem rundt omkring i huset osv.
Men intet hjalp.

Så ved et tilfælde skiftede vi mærke på kattegruset, og vupti problemet var
mirakuløs vis løst!!!!

Jeg husker ikke hvad det første mærke var, men mærket vi skiftede til, og
som vi stadigvæk bruger, hedder "Carino".

Jeg ved selvfølgelig ikke om det hjælper hos dig, men det kan jo ikke skade
at prøve.

Held og lykke.

Anders Ross