54L + 85L Dagbog - En Næsten Nybegynders O~
Fra : Jesper Bohmann

Dato : 26-09-01 16:09

Akvarie 1:

21/9 Fredag: Jeg fik leveret akvariet, hvorefter jeg straks gik i gang
med at sætte det op, de få planter der var i, var ikke noget værd
overhovedet, så de røg ud med det samme, og jeg fik plantet de nye
planter som jeg havde været nede og købe hos fiskepusheren dagen
forinden.

Vandet fik en gang Aquasafe og fiskene i deres pose blev lagt i vandet
så de kunne vænne sig til temperaturen. En halv time senere fik de
hældt lidt akvarievand i og endnu en halv time senere blev de sluppet
løs i deres nye hjem, som også var deres gamle hjem, nu med nyt vand
og nye planter.

22/9 Lørdag: Fiskene så ud til at have det fint og vandet var nu
krystal klart.

23/9 Søndag: Der er lynhurtigt dukket alger op på både glas og
bundlag, det er grøn alger så de er ikke så skadelige, men alligevel
ikke så kønne at kigge på, så jeg fik fjernet lidt af det ved
håndkraft.

25/9 Tirsdag: Alge væksten er igen temmelig kraftig og begyndt at
sætte sig på planterne, ikke gjort noget ved det endnu.

26/9 Onsdag: Fjernede en stor del af algerne ved håndkraft og gnubbede
glasset rent, derefter tog jeg filtret ud og skyllede det lige hurtigt
samtidig med at jeg skiftede lidt vand ud så evt. urenheder kunne
mindskes.
Fiskene ser ud til at trives fint, så de har klaret den fiske uvenlige
flytning til UG, planterne ser lidt slatne ud, men det er meget
normalt når de først skal til at sætte nye rødder før de på ny kan
optage næring, det tærer jo kraftigt på planterne.

Akvarie 2:

22/9 Lørdag: Akvariet ankommer, der bliver straks hældt grus i (hvor
fjolset glemmer at vaske det inden) derefter bliver lava stykkerne
anbragt, så de danner en hule, og skjuler varmelegemet. Selve gruset
er også af lave, med en størrelse på ca. 8-12 mm.
Akvariet bliver derefter fyldt halvt op med tempereret vand som er
behandlet med Aquasafe. Planterne bliver så sat de steder jeg nu
syntes at de passer ind, og selv om det kun er 10 planter, så er der
ret tæt beplantet (lavastenene optager en del plads, og resten af
akvariet er fyldt med planter)
Resten af vandet bliver hældt i (ligeledes behandlet med Aquasafe).
Fiskene iført deres pose bliver lagt i akvariet. (hmm skulle man ikke
vente et par uger inden man sætter fisk i? Det er der vidst en der
lige glemte)
Fiske bliver efter tilvænning til vandet sat fri.

23/9 Søndag: 2 stk. røde neon klarede ikke indflytningen, men de
resterende 18 røde neon, 8 siamesiske algeædere og 2 stk Kribensis
klarede skærene og svømmer stille rundt i deres nye hjem.
De er ret sky og ingen af dem spiser foder fra overfladen. Har dog
fået både algeædere og Kribensis til at spise nogle foder tabletter og
de røde neon tog en lille smule af det foder der begyndte at falde til
bunds.
På mystisk hvis bliver foderet hængene i overfladen i stedet for at
falde til bunds som det ellers burde gøre efterhånden som det blev
vådt.
Der er stadigt et hvidligt skær i vandet som om der er nogle
mikropartikler der suser rundt i vandet og ikke falder til ro,
filteret blev sat ned på laveste hastighed i et forsøg på at få disse
partikler til at falde til bunds.

24/9 Mandag: Det er til dels lykkedes at få partiklerne til at falde
til bunds, og så vidt jeg kan se på planterne, så er det lavastøv som
kommer fra det grus som tilfældigvis ikke blev vasket.

26/9 Onsdag: Alle fiskene har det godt, selv om de stadig virker sky
og nervøse. Både de Siamesiske og Kribberne suser livligt rundt og
jagter også hinanden lidt, dog mest de Siamesiske der jagter
Kribberne, men de vænner sig vel til hinanden. Der er endnu ikke nogle
af de røde neon der har lært at spise i overfladen hvilket er temmelig
irriterende.
Derudover har der svømmet foder i overfladen i ca. 24 timer uden at
synke til bunds, så noget må der være galt med selve overfladen.
Akvariet fik skiftet lidt vand og filteret renset ligesom Akvarie 1.
Der er dog ikke blevet fjernet alger da disse ikke eksisterer i
akvariet endnu.

Fra : Katjastrofen

Dato : 26-09-01 17:37

Det undre mig meget, at din algevækst er så kraftig på et nystartet akvarie,
det er ikke normalt, hvis det vel og mærke blev renset først.

En ting, som jeg lige noterede mig, var at da du lagde fiskene i posen i
akvarie 1 - hælder du lidt akvarievand ind i posen, hvilket i og for sig er
fint no k, det vigtige er bare, at der ikke kommer noget af posens vand over
i akvariet.

Men måske du skulle overveje at flytte lidt af dine algeædere over i dit
akvarie 1 *gG* - nu står der ikke noget om hvilke fisk du har i, blot fisk

katja

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 26-09-01 17:58

aah Ja, hmm nærmere detaljer

der er 11 sort tetra, 3 platyer af en eller anden slags, 6 alm neon og
3 siamesiske sataner, og de blev hældt i med deres eget vand da de
højst sandsynligt allerede var tappet derfra tidligere på dagen.

Det er heller ikke nystartet men ny FLYTTET, det var fiskenes eget
akva som lige blev beplantet med levende planter istedet for de lig
der allerede var i baljen.

Mvh.
Jesper