Ved katte noget om døden?
Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 30-12-00 11:23

JEg tænker i den forbindelse om katte, der ser en anden kat(eks. en,
den har boet sammen med i mange år) ligge død, ved at den kat ikke
lever mere? Eller tror den at den sover?

Jeg håber spørgsmålet er forstået

Fra : Gidde

Dato : 30-12-00 13:59

Godt spørsmål....
Mon ikke katten forstår, at der ikke er tale om en "normaltilstand"?
Søvn er jo noget den kan afbryde, ved fx at daske til kameraten. Katte
er så vidt jeg ved rigtig gode til at fornemme om andre katte er syge,
og det ville undre mig meget, om ikke også katte er i stand til at se,
at en død kat er noget andet end syg eller søvnig. Katte har nok ikke
noget begreb at sætte på døden, som vi har, men jeg tror da bestemt at
katte og andre dyr er i stand til at se forskel på død og levende.
Mvh. Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-12-00 19:51

> JEg tænker i den forbindelse om katte, der ser en anden kat(eks. en,
> den har boet sammen med i mange år) ligge død, ved at den kat ikke
> lever mere? Eller tror den at den sover?
>
> Jeg håber spørgsmålet er forstået

Spørgsmålet er forstået, og min erfaring er, at det ved den levende kat
godt. Jeg måtte for efterhånden mange år siden passe en kat, der havde fået
rottegift. De første par timer sad min egen fuldstændig panisk og kiggede på
den, men lige pludselig kom den hen, snusede og gik så ind og sov. Ingen
tvivl, den vidste godt at det var skidt, og næste morgen sagde dyrlægen det
samme.
For et par år siden blev en anden kat kørt over, og de vidste de 2 andre
også godt - det var deres adfærd, der fortalte os hvor vi skulle lede.

Godt nytår.

Maria

Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 31-12-00 01:32

On Sat, 30 Dec 2000 18:51:02 GMT, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>For et par år siden blev en anden kat kørt over, og de vidste de 2 andre
>også godt - det var deres adfærd, der fortalte os hvor vi skulle lede.

Altid interessant at høre om andres katteoplevelser. Grunden til at
jeg spørger er, udover det faktum at jeg er vild med katte, er at en
kammerat fortalte at han havde haft 2 katte, som voksede op sammen. En
dag blev den ene kørt over, og ved det, blev den anden kat skør.

Den stod altid og miawede foran alle døre og skabe, fordi den ikke
kunne forstå hvor den anden kat var. Hvis teorien om at katte ved
forskel på liv og død passer, så formoder jeg at det i en sådan
situation altså vil være bedst lige at lade katten se og lugte til
den døde kat, så den dermed kan finde ud af og forstå den anden kats
skæbne.

>Godt nytår.
>Maria

I absolut lige måde.
Anders
hede@fabel.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-12-00 12:11

Anders H. Jørgensen skrev i meddelelsen <3a4e7e6f.3396935@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>situation altså vil være bedst lige at lade katten se og lugte til
>den døde kat, så den dermed kan finde ud af og forstå den anden kats

Hej Anders

Jeg tror, du har fuldstændig ret og jeg har da også planer om, hvis
muligt, at gøre sådan, når den dag kommer. Specielt pga. min
burmeser. Burmesere har det åbenbart med at sørge meget og da
min gamle kat på 14 år blev aflivet, begyndte min burmeser at miaue
som en vanvittig. Det stod på i 7 måneder og han kunne slet ikke
finde ro lige meget hvad jeg gjorde, men gik bare rastløst rundt om
miauede. Og han var altså ikke specielt knyttet til den anden kat.

Jeg har prøvet det med to ildere, som jeg havde i pleje og som var
blevet indleveret på et internat stærkt mishandlede. Du havde været
sammen hele deres liv og de var begge syge og meget
underernærede. Hunilderen var værst medtaget og efter 1½ uge
døde hun i hånderne på mig. Jeg lagde hende på sofaen på et
håndklæde og hentede hanilderen. Han lagde sig ovenpå hende for
at varme hende og jeg var ikke i tvivl om, at han godt vidste, at der
var noget galt. Han kom sig rimelig nemt over savnet af hende og jeg
tror, at det var en medvirkende årsag.

Hanne Weidinger, der er redaktør af Huskatten, har også oplevet at
hendes burmesere nærmest kan sørge livet af sig selv, når en kat
dør, og er begyndt at praktisere, at de får lov at undersøge den døde
kat og har haft enormt gode erfaringer med det.

Godt nytår.

--
Hilsen Helle
There is no snooze button on a cat who wants breakfast.