Statistik over hvor mange der bruger Netsc~
Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 26-09-01 09:20

Hej med jer

Ved I hvor mange brugere der p.t. benytter sig af Netscape eller er der
et website, som uddyber det nærmere? Nogle påstår, at det kun er 1%, men
kan det virkelig passe?

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 26-09-01 09:39

"Birgitte Behrendt" skrev ...

> [...]
er der
> et website, som uddyber det nærmere? Nogle påstår, at det kun er

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Jeg ved ikke om der findes en dansk side

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-09-01 09:46

"Michael Kjærgård" <michael.kjaergaard@image.dk> writes:

> 1%, men
>
> http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Som også ser fuldstændig bort fra at der findes unix(linux-maskiner i
deres os-statistik. Så mon de 5% til netscape kan passe?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-09-01 09:48

Brian Elmegaard <brian@rk-speed-rugby.dk> writes:

> Som også ser fuldstændig bort fra at der findes unix(linux-maskiner i
> deres os-statistik. Så mon de 5% til netscape kan passe?

Mon ikke netscape 4.xx' nedgang skyldes at folk er begyndt at flytte
over til 6?

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 26-09-01 12:01

In <wkbsjy2v9n.fsf@mail.afm.dtu.dk> Brian Elmegaard <brian@rk-speed-rugby.dk> writes:

>Mon ikke netscape 4.xx' nedgang skyldes at folk er begyndt at flytte
> [...]

Statistik for mine sider i september til dato:

MSIE v5.X 8146 77,4%
Netscape v4.X 944 8,97%
MSIE v4.X 598 5,68%
MSIE v6.X 544 5,17%
Andre browsere 146 1,38%
Mozilla 81 0,76%
Opera v5.X 42 0,39%
WebTV 10 0,09%
BorderManager v3.X 9 0,08%
Opera v4.X 1 0,009%
MS FrontPage v4.X 1 0,009%

De er sikkert ikke repræsentative, men jeg stoler lige så meget
på dem som på andres

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-09-01 12:45

In <wkg09a2vbu.fsf@mail.afm.dtu.dk> Brian Elmegaard <brian@rk-speed-rugby.dk> writes:

>Som også ser fuldstændig bort fra at der findes unix(linux-maskiner i
>deres os-statistik. Så mon de 5% til netscape kan passe?

plus at min webwasher proxy aendrer id'en fra Netscape 6.1 til IE.

/Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-09-01 11:23

On Wed, 26 Sep 2001 10:20:17 +0200, birgitte@behrendt.dk (Birgitte
Behrendt) wrote:

>Ved I hvor mange brugere der p.t. benytter sig af Netscape eller er der
>et website, som uddyber det nærmere? Nogle påstår, at det kun er 1%, men
>kan det virkelig passe?

Er det relevant hvor mange, der bruger Netscape i det hele taget, når
man nu tænker på at det typisk også vil afhænge af hvilket type site,
man har?

--
- Peter Brodersen

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 26-09-01 11:30

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> Er det relevant hvor mange, der bruger Netscape i det hele taget, når
> man nu tænker på at det typisk også vil afhænge af hvilket type site,
> man har?

Grunden til at jeg spørger skyldes, at jeg har bemærket at rullemenuen
http://www.venstre.dk ikke virker i Netscape 4.78 selvom java er
slået til. Webmasteren bruger som argument, at der kun er 1 % som bruger
Netscape og at han ikke vil tage hensyn til denne gruppe. For det første
synes jeg det lyder mærkeligt, at ikke flere bruger Netscape og for det
andet synes jeg det er en arrogant holdning.

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-09-01 12:08

birgitte@behrendt.dk (Birgitte Behrendt) writes:

> Grunden til at jeg spørger skyldes, at jeg har bemærket at rullemenuen
> på http://www.venstre.dk ikke virker i Netscape 4.78 selvom java er
> slået til. Webmasteren bruger som argument, at der kun er 1 % som bruger

Der er et problem med 4.7x og java. Opdater til 6.1. Den funker.
Hvis du absolut vil læse venstre.dk, så slå java fra, gå ind på sitet,
gå ud, slå java til og gå ind igen. Det virker første gang efter.

> andet synes jeg det er en arrogant holdning.

Ja, men der er mange sites med det problem.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-09-01 17:23

"Birgitte Behrendt" <birgitte@behrendt.dk> skrev
> [...]
> synes jeg det lyder mærkeligt, at ikke flere bruger Netscape og for det
> andet synes jeg det er en arrogant holdning.

Jeg ved ikke om han er arrogant. Jeg har selv gang på gang forsøgt at
optimere sider til NS 4X. Den går bare ikke hvis man vil bruge Stylesheet
mv. Skal vi bruge så meget energi på en gruppe mennesker der sidder og
bruger en mega gammel browser?

Jeg personlig synes det er urimeligt man skal lade sig begrænse af folk der
bruger Netscape når de er så få. Cost vs. benefit giver jo svaret for mange
webdesignere - og det må vel så inkludere Venstres Webmaster...

> Hilsen Birgitte

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-01 18:30

Wed, 26 Sep 2001 18:23:09 +0200, skrev "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk>:

>Jeg personlig synes det er urimeligt man skal lade sig begrænse af folk der
>bruger Netscape når de er så få. Cost vs. benefit giver jo svaret for mange
>webdesignere - og det må vel så inkludere Venstres Webmaster...

Man kunne lave tekstlinks i bunden af siden eller bedre og mere
simpelt, lave en sitemap, så man kan navigere rundt der.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-09-01 19:50

> Man kunne lave tekstlinks i bunden af siden eller bedre og mere
> simpelt, lave en sitemap, så man kan navigere rundt der.

Venstres side har såmænd også et sitemap linket til med almindeligt link
således det er tilgængeligt:
<http://www.venstre.dk/viewPage-id-805>

Jeg tror diskutionen nok mest handler om, hvorvidt man kan tillade sig at
overse de der bruger NS 4X eller ej.

> Knud

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-01 20:14

Wed, 26 Sep 2001 20:50:05 +0200, skrev "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk>:

>Venstres side har såmænd også et sitemap linket til med almindeligt link

Det er der jo også, lagde ikke mærke til det i første omgang.

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 26-09-01 21:06

Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.venstre.dk/viewPage-id-805>
>
> Jeg tror diskutionen nok mest handler om, hvorvidt man kan tillade sig at

Nemlig - min pointe med mit indlæg var, at det virker uprofessionelt at
vælge en navigationsløsning, som udelukker nogle brugere for at få det
fulde udbytte af et website.

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 26-09-01 21:06

> [...]

> bruger Netscape når de er så få. Cost vs. benefit giver jo svaret for mange
> webdesignere - og det må vel så inkludere Venstres Webmaster...

Efter min mening laver professionelle webdesignere websites, der både
kan ses i Netscape og Explorer. Desuden er det ikke kun "en gruppe
mennesker" der bruger Netscape - Gentofte Hovedbibliotek f.eks. benytter
Netscape på alle deres computere til internetbrug.

Selv hvis der reelt kun er tale om 1% af Danmarks befolkning, som bruger
Netscape, så er der tale om en del mennesker der ikke får det fulde
udbytte af Venstres website. Det bør man ikke bare ignorere.

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-09-01 23:04

On Wed, 26 Sep 2001 18:23:09 +0200, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Skal vi bruge så meget energi på en gruppe mennesker der sidder og
>bruger en mega gammel browser?

Det afhænger af formålet. Over 50% af dem, der henviser til den dér
webstandards-side har ikke engang selv læst indholdet af den. Der står
ellers, at "Den side, du vil se, gør brug af avancerede teknikker
(..)".

I de fleste tilfælde bitcher folk blot over at man ikke kan lave
hover-effekter eller at en BACKGROUND på en TABLE ikke fungerer som
forventet.

Her mangler nogle klovne altså social erfaring. "Du kan ikke få
telefonnummeret på vores butik pga. din browser" - det GIVER altså
ingen mening.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 27-09-01 18:04

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> webstandards-side har ikke engang selv læst indholdet af den. Der står
> ellers, at "Den side, du vil se, gør brug af avancerede teknikker

Jeg forstår ikke helt?

> I de fleste tilfælde bitcher folk blot over at man ikke kan lave
> hover-effekter eller at en BACKGROUND på en TABLE ikke fungerer som
> forventet.

Men det er da også drønirriterende at side og arbejde ud fra - bare fordi NS
folket ikke opdaterer deres browsere. Jeg synes ikke jeg har hørt om nogen
der sidder og opdaterer deres sider til IE 3X - ikke i udpræget grad da.
Netscape har fejlet i deres markedsføring af deres browsere og det skal vi
designere lide under.

Jeg bitcher også over NS 4X. Jeg har faktisk givet op hvad angår min egen
side nu. NS går simpelthen ned når den skal besøge min hjemmeside. Der er
ikke skyggen af javascript eller pluginbasserede elementer på min side, men
pga. lidt css går den altså ned...

> Her mangler nogle klovne altså social erfaring. "Du kan ikke få
> telefonnummeret på vores butik pga. din browser" - det GIVER altså
> ingen mening.

Det er da en udemærket pointe at man potentielt mister 1% af sine kunder
fordi man ikke ønsker at bruge ressourcerne på at gøre siden tilgængelig for
dem. Men sådan er det altså også med supermarkeder i 1. etage - de får
heller ikke så mange kørestolsbrugere som handlende. Supermarkedet kunne
også vælge at lave en elevator til kørestolsbrugerne men denne er alt for
dyr i drift og etablering. Det er da ærgelige kunder at miste men når
omkostningerne ikke står i propretion med nytteværdien kan det jo nærmest
være lige meget.

> - Peter Brodersen

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-09-01 18:47

On Thu, 27 Sep 2001 19:04:20 +0200, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Jeg forstår ikke helt?

Jeg tænker på:
http://www.webstandards.org/upgrade/
.... som en del er begyndt at viderestille til.

==
Why doesn't the site work any more?

If you were redirected to this page, the site you were trying to visit
probably works fine. But it uses technology your browser does not
support.
==

Som oftest er det ikke fordi, der rigtigt bruges teknologi, som
browseren ikke understøtter, men fordi webdesignerne har en flad
rygrad.

>Men det er da også drønirriterende at side og arbejde ud fra - bare fordi NS
>folket ikke opdaterer deres browsere.

Man kunne lade være med at bruge BACKGROUND på en TABLE på den måde,
men bruge CSS i stedet for.

>ikke i udpræget grad da. Netscape har fejlet i deres markedsføring af
>deres browsere og det skal vi designere lide under.

Du vælger selv om du vil lave HTML eller om du vil lave IE-fjol. Du
skal bare ikke vove at kalde dig for HTML-skribent eller lignende,
hvis din kode ikke validerer. Som oftest kaster webdesignere med sten
i det glashus, du befinder dig i.

Det er ikke unormalt, at der fx tillige er problemer med enkelte sites
i nyeste Mozilla, mens det ser bedre ud i fx IE5, selvom nyeste
mozilla har en langt bedre CSS-understøttelse.

Her tyder det på at arbejdsrytmen har været, at man laver lidt,
reloader i sin browser, laver lidt mere, reloader i sin browser, laver
lidt mere, reloader i sin browser, og ender med at mene, at det er et
godt arbejde, når "det ser godt ud".

Det er desværre en ret uhensigtsmæssig teknik, fremfor at have en
overordnet struktur-plan.

>Det er da en udemærket pointe at man potentielt mister 1% af sine kunder
>fordi man ikke ønsker at bruge ressourcerne på at gøre siden tilgængelig for
>dem.

Nej, nu tænker du ud fra et lidt-for-smart-marketing-udgangspunkt.

Hvis en kassedame i Netto sagde, at hun havde besluttet sig for at
sænke salget med 1%, kan du roligt regne med at hun bliver smidt ud i
regnen. Dette er desværre endnu ikke sket for webdesignere (se blot på
den mængde elendige kvalitet, der findes på selv profesisonelle
firmaers websites), men forhåbentligt begynder man at få lidt realisme
og klassisk, gennemprøvet markedsstrategi.

Et firma må godt emme lidt af intelligens, og det er desværre det, der
sjældent sker. Stabile kunder, der har handlet igennem mange år, får
pludselig at vide, at de ikke må få oplyst åbningstiderne. "Beklager,
det har noget med jer at gøre.".

Her er der ganske enkelt et misforhold mellem teknik og information.
Fred med at der på nogle undersider er smarte div's med auto-overflow,
som ikke ser helt godt ud i andre browsere, men der er forskel på at
undlade at præsentere helt basal information, og så smarte showcases.

>Det er da ærgelige kunder at miste men når
>omkostningerne ikke står i propretion med nytteværdien kan det jo nærmest
>være lige meget.

Dvs. omkostningerne ved at lade fx en ikke-flash-enabled bruger få så
meget som et telefonnummer eller en e-mail-adresse overstiger bare én
ordre for den kunde? Det er den opfattelse, jeg primært kritiserer.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 27-09-01 19:55

> [...]
>
> Som oftest er det ikke fordi, der rigtigt bruges teknologi, som
> browseren ikke understøtter, men fordi webdesignerne har en flad

Jeg er ganske enig i dit synspunkt herpå. Jeg kender, nu hvor jeg ser
linket, godt siden men kunne aldrig heller finde på at benytte den - men jeg
har ofte tænkt på at lave min egen version af siden på dansk.

NS

> Man kunne lade være med at bruge BACKGROUND på en TABLE på den måde,
> men bruge CSS i stedet for.

Ok, jeg misforstod din pointe.

> [...]
> skal bare ikke vove at kalde dig for HTML-skribent eller lignende,
> hvis din kode ikke validerer. Som oftest kaster webdesignere med sten

Jamen du har ret i min side ikke validerer - på en enkelt tabel. Men jeg kan
ikke rigtig se, hvad det har med Netscapes forfejlede markedsføring at gøre
og de problemer det giver at have så mange NS 4X'ere på nettet? NS 6,1 er
faktisk en meget fed browser der kan eksponere de fleste af de sider jeg fra
tid til anden besøger. Men det hjælper jo ikke noget når der er så
forsvindende lidt der bruger den.

> Nej, nu tænker du ud fra et lidt-for-smart-marketing-udgangspunkt.

Jeg har faktisk tænkt lidt over din 1% pointe siden sidst du tog den op. Jeg
synes nu ikke den hører til listen over kloge ord. (som du jo ellers har en
del af: <http://mbn.dk/Kloge_ord>)

> Hvis en kassedame i Netto sagde, at hun havde besluttet sig for at
> sænke salget med 1%, kan du roligt regne med at hun bliver smidt ud i
> regnen.

Dit eksempel holder ikke.

For det første (og mindre væsentligt) En kassedame i Netto har jo ikke
indflydelse på salger ud over sin personlige fremtoning og opførsel.

For det andet (Og meget vigtigt) Et tab vil heller aldrig være et formål i
den virkelige verden - det vil være en omkostning og det er her cost benefit
kommer ind. Hvis vi har et pænt design og en funktionel side der skaber
begejstring hos brugeren, er det så omkostningen værd 1% ikke har adgang til
siden?

> [...]
> sjældent sker. Stabile kunder, der har handlet igennem mange år, får
> pludselig at vide, at de ikke må få oplyst åbningstiderne. "Beklager,

Og det er her Opasia har gjort en stor fejl. Man skal naturligvis analysere
sin kundekreds. Jeg ville jo heller ikke lave en Unix webshop der ikke var
Netscape kompatibel - det var nok her jeg rent faktisk ville lægge min
energi i det tekniske design.

> Dvs. omkostningerne ved at lade fx en ikke-flash-enabled bruger få så
> meget som et telefonnummer eller en e-mail-adresse overstiger bare én
> ordre for den kunde? Det er den opfattelse, jeg primært kritiserer.

Uden at undersøge det vil jeg påstå der er væsentligt flere der ikke har
adgang til Flash sider end til sider designet med CSS (Firewalls er også en
faktor i dette spørgsmål).

Her er jeg (naturligvis) ganske enig i dine betragtninger, men her drejer
det sig også om en større gruppe.

> - Peter Brodersen

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-09-01 14:50

> [...]

> optimere sider til NS 4X. Den går bare ikke hvis man vil bruge Stylesheet
> mv. Skal vi bruge så meget energi på en gruppe mennesker der sidder og

Så er du jo bare ikke dygtig nok.

> Jeg personlig synes det er urimeligt man skal lade sig begrænse af folk der
> bruger Netscape når de er så få. Cost vs. benefit giver jo svaret for mange
> webdesignere - og det må vel så inkludere Venstres Webmaster...

Den pris Venstre har betalt for deres site, burde vel inkludere at man
også får glæde af det, hvis man benytter en alternativ browser til
Explorer ??

Det er i øvrigt pudsigt at du sådan lige hvad det her angår er tilhænger
af tvang - jeg gik ellers her og troede at netop valgfrihed faktisk er
fundamentet i Venstres politik ?!

Det gælder måske bare ikke lige computer/browser ?

--
Ciao Jesper )

Fra : Morten Ovi

Dato : 26-09-01 21:45

Birgitte Behrendt wrote in news:dk.edb.internet.software.browser :

> Ved I hvor mange brugere der p.t. benytter sig af Netscape eller
> er der et website, som uddyber det nærmere? Nogle påstår, at det
> kun er 1%, men kan det virkelig passe?

På min side (450 unikke besøg) er fordelingen:

Browsere, Sorteret
Hits Procent Browser
-----------------------
947 72,6% MSIE v5.X
265 20,3% MSIE v6.X
38 2,91% Netscape v4.X
17 1,3% MSIE v4.X
15 1,15% Mozilla
13 0,99% Andre browsere
9 0,69% Opera v5.X

Håber at det kan bruges.

--
Morten Ovi

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-09-01 06:59

Morten Ovi wrote in news:Xns9128E77EF63F8.Morten.Ovi@212.54.64.135:

> På min side (450 unikke besøg) er fordelingen:
>
> Browsere, Sorteret
> Hits Procent Browser
> -----------------------
> 947 72,6% MSIE v5.X