Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C700UZ vs. C2100UZ ??
Fra : Stine Oedum Soerense~

Dato : 26-09-01 08:00

Hejsa Forum

Jeg satser på, at lige præcis dette ? ikke for nylig har været til
diskussion (jeg synes ikke, det er at finde i en tidligere tråd...)

Som meget-snart-førstegangs-ejer af et digitalkamera står mit valg,
efter mange lange timer i diverse fotoforretninger og på "nettet",
mellem et Olympus C700UZ og et C2100UZ - overvejende pga de 10 x optisk
zoom, og da de samtidig befinder sig på et prisniveau jeg finder
rimeligt for en amatør som mig...

Jeg efterlyser nogle kommentarer herinde, fra nogle som har erfaringer
med eller på anden vis kendskab til et eller begge af disse kameraer.

www.dpreview.com har jeg studeret et hav af forskellige tests samt
anmeldelser, der som forventet indimellem er modstridende - sikkert pga
brugernes forskellige forudsætninger og personlige smag !!
Ud fra den mere omfattende test på samme side, får C2100UZ i sidste ende
finere ord og "karakterer" med på vejen (herunder skulle billedvaliteten
angiveligt være bedre end med et C700UZ, hvilket er noget jeg vægter
højt)

En bekendt talte for nylig med en repræsentant fra Olympus, der ikke
kunne tilråde den ene model frem for den anden, selvom C700UZ'eren ikke
har optisk stabilisator, da han mente, at et stativ under alle
omstændigheder ville være anbefalelsesværdigt...

Indtil jeg fik denne oplysning, stod C2100UZ øverst på listen, men nu er
jeg i tvivl, da C700UZ som et ekstra plus, jo også er et mere "handy"
apparat...

Mvh Stine

Fra : Niels Sloth

Dato : 26-09-01 08:20

Hej igen Stine

Jeg har et 2100, og testede max zoom med og uden stativ forleden dag,
og det er helt tydeligt at ved en lukkertid på 1/100, bliver
billederne taget med stativ skarpere.

Men ellers har jeg taget mange billeder i løbet af sommeren, hvor
stabilisatoren har fungeret utrolig godt, og det er altså ikke altid
at man vil rende rundt med et stativ, det er faktisk ret sjældent, for
mit vedkommende.

Der er en meget aktiv 2100 UZ gruppe på yahoo, du finder den her:
spørge der.

Men jeg kan varmt anbefale Uzi´en, som den bliver kaldt, det er helt
utroligt at man kan tage billeder fra 10 cm afstand og til en 10x tele
uden at skulle skifte optik. Men jeg skal lige sige at jeg har ikke
erfaringer med andre digitale kameraer.

Mvh. Niels

Fra : Michael hemmingsen

Dato : 26-09-01 20:07

Jeg er bestyrer i en Japan Photo, og har gennem mit arbejde haft rig
mulighed for at teste begge kameraer.
Hvis man skal sammenligne lige de 2 kameraer, er der selvfølgelig nogle
fordele og ulemper ved de 2 modeller når man sammenligner dem direkte.
C2100 modellen har en billedstabilizer hvilken hjælper meget på rystelser
når man zoomer meget. Et andet stort plus ved C2100 er at den har en lille
autofokuslampe hvilket gør den er klart bedre til at fokusere hvis der ikke
er så meget lys. Disse 2 overnævnte ting er nok de største fordele ved C2100
fremfor C700.
Fordelene ved C700 er dels størrelsen. Kameraet har en størrelse der gør at
man modsat C2100 kan have det med de fleste stedet uden at skulle rende
rundt med en kæmptaske. En anden fordel som absolut er noget der er værd at
overveje, er at C700 bruger en hel del mindre strøm end C2100. Jeg har
testet de 2 kameraer med hinanden på lige netop dette punkt hvor jeg brugte
samme batterier i begge kameraer og tog billeder under samme forhold med
begge kameraer og C700 holder ca 2½ gang så lang tid som C2100. Jeg vil
faktisk gå så langt som til at sige at ud af de ca. 40 modeller jeg har
testet gennem de sidste 3-4 måneder har C2100 afgjort været det kamera der
bruger mest strøm overhovedet.

Hvilket kamera du skal vælge er selvfølgelig svært at sige, men jeg håber du
kan bruge mit svar til noget. Jeg har ihvertfald brugt begge kameraer, og
hvis du ellers har nogle spørgsmål er du velkommen til at maile mig

Michael Hemmingsen
Nybrovej 304, lejl o06
2800 Lyngby
tlfnr: 46974706
E-mail: mh@nybro.k-net.dk

Fra : Niels Sloth

Dato : 27-09-01 07:29

Jeg vil lige kommentere: Jeg tager ca.1-200 billeder pr. sæt
batterier, heraf nogle med flash, og jeg bruger ofte LCD skærmen på
bagsiden. Til mit brug er det rigeligt.

Kameraet kører på standard 1600 mAh AA (hedder de vist, det er den
almindelige 1,5 V lille størrelse) batterier, jeg har to sæt som jeg
skifter mellem. Man skal bare huske at sætte de brugte til opladning
med det samme. Men man kan ikke bruge fx duracell batterier, det skal
være de genopladelige.

Der er nogen i Yahoo nyhedsgruppen der har testet de forskellige
batterier, og det ser ud til at det er Olympus egne der er de bedste,
endda bedre end nogle 1800 mAh. Der er ikke nogen af brugerne i
nyhedsgruppen der nævner strømforbruget som et problem. Ellers ville
folk begynde at bruge eksterne batteripakker osv., og det er ikke
tilfældet, der er kun nogle få der har nævnt dem.

Niels

Fra : Charley Braun

Dato : 27-09-01 19:14

Hej Stine.

Det skal også siges at igennem C700 Bull eje er det vanskeligt at skimte
objekterne ved ringe belysning f.eks.. stue belysning, derfor er det stort
most at bruge CCD skærmen. hvilket sikker også bruger en del strøm. et andet
lille mystik jeg har observeret er når man tager et billede tænder CCD
skærmen og viser billedet i et par sekunder spøjst men sandt, og i følge
Olympus anbefaler de man bruger et fast støtte eller stativ ved Zoom ud over
de 135 mm. Ellers er jeg fuldt tilfreds med mit Kamera.

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.

Mv.
Charley.

Fra : Tom Wagner

Dato : 27-09-01 20:53

On Thu, 27 Sep 2001 20:13:47 +0200, "Charley Braun"
<downunder30@hotmail.com> wrote:

> når man tager et billede tænder CCD
>skærmen og viser billedet i et par sekunder spøjst men sandt, og i følge

Den funktion må kunne fravælges i menuen.

Tom