Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Polarizer filter?
Fra : news.charter.net

Dato : 26-09-01 02:47

Er der nogle der kan anbefale et godt circular polarizing filters?
Skal man gå efter et bestemt mærke?
Jeg har et Minolta 600si, kan jeg så bruge et Nikon filter?

Det er garanteret lidt dumme spørgsmål men jeg er ny på det her område
men jeg eksperimenterer (og læser) mig lidt frem.
.......men jeg er ikke så villig til at købe et filter jeg ikke kan bruge

Håber på hjælp!

Fra : Søren Olesen

Dato : 26-09-01 07:44

> Jeg er godt tilfreds med B&W !!

http://www.schneideroptics.com/filters/filters.htm

hilsen søren

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 26-09-01 09:08

Hej news.charter.net

Der har lige været en omfattende test i det tyske FotoMagazin 9/2001, og at
dømme efter testen er der vist ikke meget der taler for at købe Minolta´s
polfilter. Nikon´s får blandt flere andre ros, men den koster også lidt
rigeligt.

Du kan bruge et hvilket som helst filter - der er vist kun en standard -
heldigvis, men tag dit objektiv med alligevel, da der er nogle filtre der
ved indskruening kan ramme dit objektivglas hvis objektivglasset buler lidt
udad og hvis der ikke er efterladt plads nok i filteret - og det gir
selvsagt problemer.

Nedenfor nævnes de filtre, der der fik prædikatet SUPER (5 stjerner) og med
prisen for et 72 mm nævnt i D-Mark i parantes:

Nikon (72/500) (500 DM)
Canon (350 DM)
B&W Slim MRC (200 DM)
Heliopan Slim SH-PMC (180 DM)

Og der kan udfra testresultaterne at dømme advares mod Hoya Pro 1, Minolta
II, Dorr Danubia og Cokin P 164. De fik kun 1 eller 2 stjerner - de falder
både på optiske egenskaber og forarbejdning/materiale.

Kim