Min side virker ikke i Netscape...
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 20:27

Hej

Jeg har lavet randers-listen.dk som mit første lille forsøg med asp. Siden
virker (IMHO) ganske udemærket i IE, men da jeg prøvede den i Netscape fik
jeg et mindre chock. De ældre versioner viser intet - kun den helt nye viser
det næsten rigtigt (minus under bestyrelse og kandidater).

Kan I sige mig, hvad hulen jeg har gjort forkert?

Det skal lige siges, at det var mit første forsøg m. asp, så kildekoden står
desværre bare ud i én lang køre....

/Jeppe

Fra : jopa

Dato : 25-09-01 20:42

"Jeppe Vesterbæk" skrev bla.
> Det skal lige siges, at det var mit første forsøg m. asp, så kildekoden
står
> desværre bare ud i én lang køre....

Ja den er smidt på med en skovl

ps har du tit været inde på www.html.dk blot en tanke

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 25-09-01 20:45

Hej glemte lige at du måske skulle stille dit ? i nedenstående

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 20:55

erm... de sagde, jeg skulle spørge her...

Koden er sat fint nok nok i "source code". Jeg har bare endnu ikke fundet ud
af hvordan man får den oversatte kildekode til at se ordenlig ud...

ja, jeg har kigget på html.dk

/Jeppe

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 25-09-01 21:05

"Jeppe Vesterbæk" skrev ...

> [...]
helt nye viser
> det næsten rigtigt (minus under bestyrelse og kandidater).

Mon ikke det først og fremmest er et html-problem?
Jeg mener - hvis det var asp'en, den var gal med, skulle det jo gå
galt, allerede inden serveren giver browseren et input, lige meget
hvilken browser det er.

Og med hensyn til html'en er det i hvert fald ikke godt med ' i
stedet for " omkring værdierne.
Ellers ved jeg ikke - jeg har selv lidt svært ved at få Netscape
til at forstå CSS på et eksternt stylesheet, så måske kan der også
være noget der.

Noget helt andet er: Hvor mange besøgende har du overhovedet, der
bruger Netscape? Den side, jeg selv fedter med, har så at sige
udelukkende IE-brugere.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 21:17

Hej

> Og med hensyn til html'en er det i hvert fald ikke godt med ' i
> stedet for " omkring værdierne.

Nej, men hvad gør jeg så? Jeg har valgt at skrive det hele i asp-kode. Skal
jeg fx skrive: <a href="blablabla.htm">bla</a>
skriver jeg i asp: response.write("<a href='blablabla.htm'>bla</a>")
Her går det altså ikke at skrive " inde midt i det hele!

> Ellers ved jeg ikke - jeg har selv lidt svært ved at få Netscape
> til at forstå CSS på et eksternt stylesheet, så måske kan der også
> være noget der.

Jo, jeg er næsten også sikker på, at det er en af de helt store problemer.

> Noget helt andet er: Hvor mange besøgende har du overhovedet, der
> bruger Netscape? Den side, jeg selv fedter med, har så at sige
> udelukkende IE-brugere.

Jeg tror faktisk også kun det er IE-brugere, der besøger siden. Men derfor
ville jeg jo gerne, hvis siden også kunne vises i Netscape, hvis nu.....

/Jeppe (som hader at skulle tilpasse side sider til Netscape)

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 25-09-01 23:51

"Jeppe Vesterbæk" skrev ...

> Jeg tror faktisk også kun det er IE-brugere, der besøger siden.
> Men derfor ville jeg jo gerne, hvis siden også kunne vises i
> Netscape, hvis nu.....

Jeg kender godt fornemmelsen - det trip har jeg også været på -
men hvorfor så stoppe ved Netscape?
Hvad med Opera og K-meleon og ...
For slet ikke at nævne Macintosh og Linux og ...
(har jeg sagt til mig selv - og droppet det).

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Bo Rattenborg Jørgen~

Dato : 26-09-01 08:23

> [...]
> skriver jeg i asp: response.write("<a href='blablabla.htm'>bla</a>")
> Her går det altså ikke at skrive " inde midt i det hele!

kan man ikke skrive response.write('<a href="blablabla.htm">bla</a>') ?

Bo

ps. bruger selv PHP

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-09-01 11:34

Jeppe Vesterbæk wrote in

> [...]
> skriver jeg i asp: response.write("<a href='blablabla.htm'>bla</a>")
> Her går det altså ikke at skrive " inde midt i det hele!

response.write "<a href=""page.asp"">MyPage</a>"

:)

--
.... der søger lejlighed fremleje/leje i Københavnsområdet. Max. kr. 3500 om
måneden alt inklusive.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Morten Tovborg

Dato : 26-09-01 08:05

"Michael Kjærgård" wrote:

> Noget helt andet er: Hvor mange besøgende har du overhovedet, der
> bruger Netscape? Den side, jeg selv fedter med, har så at sige
> udelukkende IE-brugere.

Jeppe skrev: "De ældre versioner (af Netscape) viser intet"

....og så kommer de besøgende vel næppe igen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 26-09-01 14:03

"Michael Kjærgård" <michael.kjaergaard@image.dk> wrote in message
> Og med hensyn til html'en er det i hvert fald ikke godt med ' i
> stedet for " omkring værdierne.

Hvorfor ikke?

--
Niels

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 26-09-01 20:15

"Niels Henriksen" skrev ...

> Hvorfor ikke?

Ingen anelse.
Jeg har bare registreret, at " omkring værdierne er det mest
driftssikre.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 25-09-01 21:25

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan I sige mig, hvad hulen jeg har gjort forkert?
>
> Det skal lige siges, at det var mit første forsøg m. asp, så kildekoden

I din asp kode skal du lade serveren Response.Write vbcrlf som linieskift i
din kildekode, hvis du vil have en pæn kildekode.

Du kan starte med at kigge lidt på følgende link. Den fortæller lidt om, om
din side er valid - og lad mig blot afsløre med det samme at det er den
ikke.

<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Franders-listen.dk%2F&charset
=%28detect+automatically%29&doctype=HTML+4.01+Transitional>

> /Jeppe

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 21:32

> I din asp kode skal du lade serveren Response.Write vbcrlf som linieskift
> din kildekode, hvis du vil have en pæn kildekode.

Ok, tak...

> Du kan starte med at kigge lidt på følgende link. Den fortæller lidt om,
om
> din side er valid - og lad mig blot afsløre med det samme at det er den
> ikke.

Nej, det ved jeg godt. Men et af de store problemer synes at være det med '
i stedet for ". Er dette korrekt tolket?'

/Jeppe

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 25-09-01 21:46

> om
>
> Nej, det ved jeg godt. Men et af de store problemer synes at være det med
'
> i stedet for ". Er dette korrekt tolket?'

Prøv at kig siden i gennem på w3. Der er rigtig mange fejl.

Desuden kan du sagtens bruge " i stedet for ' i din asp kode. Sæt blot to ""
efter hinanden.

Fejlene er meget graverende. Du mangler en doctype, du bruger det samme id
flere gange ned over siden, du giver ikke dine billeder alt tekster (Dog
ikke særlig vigtigt i forhold til validering) mv.

Så nej, det hander ikke om at du bruger ' i stedet for ".

> /Jeppe

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 21:56

Er det ikke ok at bruge det samme id flere gange? Eller skal man så i stedet
bruge class?

Alt-teksterne er bevidst udeladt da jeg ikke føler, de har nogen relevans.

/Jeppe

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 25-09-01 22:10

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> skrev
> Er det ikke ok at bruge det samme id flere gange? Eller skal man så i
stedet
> bruge class?

ID er jo en unik del på din side, og derfor kan den ikke bruges flere gange
på samme side. Så ja, du skal bruge class til de elementer du bruger flere
gange på siden.

> Alt-teksterne er bevidst udeladt da jeg ikke føler, de har nogen relevans.

Alt tekster har praktisk talt altid relevans. Blinde folk kan jo kun se der
er et billede, men har ikke den fjerneste anelse om, hvad det mon
forestiller. Folk der sidder og surfer med billedvisning slået fra har jo
også lidt et problem med at se hvad pokker du mon har lagt der, når der ikke
er nogen alternativ tekst.

Disse to grupper er selvfølgelig kun minoritetsgrupper. Men, der findes
endnu en lille men meget vigtig gruppe - søgemaskinerne. De kan også godt
li' lidt beskrivelser til dine billeder! Jeg kan ikke se nogen grund til
ikke lige at lave en alternativ tekst til dine billeder sådan lige
umiddelbart...

> /Jeppe

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-01 23:00

Tue, 25 Sep 2001 22:56:26 +0200, skrev "Jeppe Vesterbæk"
<vesterbaek@mail.tele.dk>:

>Er det ikke ok at bruge det samme id flere gange?

Nej, må kun bruges en gang.

>Eller skal man så i stedet bruge class?

Ja, det er det, der er forskellen på id og class.

>Alt-teksterne er bevidst udeladt da jeg ikke føler, de har nogen relevans.

Hmm - dårlig ide, der er stadig nogen, som har slået
billedvisning fra og hvad med synshandicappede og blinde, de vil
da gerne vide, hvad de går glip af.

M.h.t. pilene, så kan det godt forsvares, at undlade dem der, men
så brug alt="" for at tilfredsstille validatoren.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-09-01 23:17

"Jeppe Vesterbæk" skriver:

> [...]
> bruge class?
>
> Alt-teksterne er bevidst udeladt da jeg ikke føler, de har nogen relevans.

Hvis du ikke har en tom alt="" så vises dit fil navn!

Fra : J.C. Voss

Dato : 26-09-01 01:23

Jeppe Vesterbæk <vesterbaek@mail.tele.dk> wrote:

> Kan I sige mig, hvad hulen jeg har gjort forkert?

Som påpeget andre steder i tråden, så tror jeg også det er din html det
er galt med. I hvert fald får jeg meldt om 102 fejl når jeg bruger HTML
Tidy <http://www.w3.org/People/Raggett/tidy/#download>.

Af de 102 fejl er de mest graverende at du tilsyneladende har en del
virkelig kræsen, og nægter at vise sider med ubalancerede tabeller. Oven
i det har du en masse font-tags der roder rundt sammen med nogle
css-ting. Vær konsekvent, brug enten det ene eller det andet.

Da jeg kastede din side i gabet på Tidy gav den mig følgende fejl
<http://verture.subnet.dk/dumps/randers.html>.
Mange af dem er dog pga. manglende table "summary", der ikke er
nødvendig for en validering. Hvis du retter fejlene vises den fint i
netscape 4.78 [til mac i hvert fald].

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |