Hjælp til dårlig ånde!
Fra : Lotte

Dato : 17-12-00 17:14

Hej alle sammen
Jeg ved ikke om der er nogen der kan hjælpe os! min datter har en killing på
8 mdr. der har en forfærdelig dårlig ånde
..
Det er en indekat der aldrig har været ude så den spiser kun det den får
(Whiskas) men alligevel lugter den ganske forfærdeligt ud af munden. Er den
nogen der har en god ide?.
Mange Julehilsner fre Lotte.

Fra : Gidde

Dato : 17-12-00 18:28

Hej Lotte
Der er vel en risiko for, at katten faktisk har et seriøst problem i munden, og
i så fald ville det være dumt ikke at lade en dyrlæge se på det. Det er sikkert
ikke normalt at en kat lugter fælt ud af munden...min han er i alt fald lugtfri
....og mange katte lider af tandsten og dårlige tænder, og der produceres
ligefrem foder med det sigte at forebygge den slags. Et smut til dyrlægen ville
nok være smart.
Prøv også at skifte til et kvalitetsfoder, som fx. Hills eller Specifik, der kan
købes hos dyrehandlere og dyrlæger. Whiskas og de andre supermarkeds-produkter
er vist ikke noget en kat bør leve af i lang tid, og de penge man på kort sigt
sparer, er sikkert tjent ind ved at kattens helbredstilstand ikke forringes af
fodret. Med et kvalitetsfoder mindskes risikoen for urinvejssten (dyr
fornøjelse, som katten sikkert også lider under), og en dyrlæge vil også altid
kunne vejlede jer i fodringen. Jeg har selv indtryk af, at det er billigere i
længden at fodre min kat med Hills, da den daglige mængde er mindre end ved
supermarkeds-produkterne ... desuden ville jeg nødigt spare hans helbred væk.
Måske er det netop et halvdårligt foder, som forårsager problemet ...
Mvh. Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-00 20:09

> [...]

> Det er en indekat der aldrig har været ude så den spiser kun det den får
> (Whiskas) men alligevel lugter den ganske forfærdeligt ud af munden.

En killing må ikke nøjes med Whiskas, den skal have ordentligt killingefoder
(tørkost), så den kan få renset sin mund og tænder. Spørg jeres dyrlæge
eller hos dyrehandleren - og I skal nok ikke vente for længe.

Mvh Maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-12-00 21:50

Hej Lotte

Som de andre skriver - Whiskas er en rigtig dårlig idé til katte, også
selvom producenterne forsøger at fortælle os noget andet... Især hvis du kun
giver den dåsemaden, hvor den slet ikke får brugt sine tænder rigtigt, og
risikerer at få tandsten af den grund. Det kan nu også bare være selve
foderet, der giver den dårlige ånde - Whiskas dåsemad får fx også deres
afføring til at hørme ganske forfærdeligt!
Nogle katte kan få dårlig ånde i forbindelse med tandskifte - det har min 10
mdr. gamle hankat også fået. Jeg "pensler" hans tandrand med Klorhexidin to
gange dagligt i 14 dage, derefter 1 gang dagligt til det forhåbentlig er
væk, på dyrlægens anbefaling. Tag en tur til dyrlægen, der kan være mange
årsager til dårlig ånde, bl.a. dårlige tænder eller lignende.
Jeg ville straks skifte til tørfoder af et ordentligt mærke - det vil sige,
at jeg ville købe en pose tørfoder, og derefter blande det sædvanlige foder
med mere og mere af det nye foder, og i løbet af 10-14 dage skifte helt over
til det nye foder. Det er vigtigt, at du ikke bare skifter fra dag til dag,
for så risikerer du en gevaldig omgang mavepine/diarré.

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Lotte <mln@chicks.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:91is50$ajp$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 16-01-01 22:55

Hej Lotte og alle andre.
Hill's laver TD til kat (også kaldet kattens tandbørste) og det modvirker
tandsten og dårlig ånde. Kan købes hos dyrlægen og fåes i flere forskellige
pose str.
Vi bruger det som god bidder, hvor kattene får en hånd fuld dagligt.
Og tro mig... det virker!!!!
Og så vil jeg give de andre ret... find et andet og bedere foder, der er alt
for meget affalds stoffer i det i bruger. Der er mange gode mærker og igen
deet bedste er at forhøre sig hos dyrlægen.
Venlig Hilsen
Heidi Mouridsen (^..^)~