8 mbit down med DSL
Fra : Lars Schouw

Dato : 25-09-01 15:35

Hvor meget koster det ved TeleDanmark at faa en 8 mbit downstraem paa
sin DSL?
Jeg har 2 mbit ned og 512 kbit up stream nu.

Der var en der sagde til mig at jeg skal have ny router hvis jeg vil
opgradere min linje.

Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 15:52

"Lars Schouw" <lars@schouw.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har 2 mbit ned og 512 kbit up stream nu.
>
> Der var en der sagde til mig at jeg skal have ny router hvis jeg vil

Der er ingen ADSL produkter med en Downstream på mere end 2 Mbit på det
danske marked. Af hensyn til forstyrrelser på kobbernettet.

Så selvom standarten for ADSL er omkring 8 Mbit, er der ikke mulighed for at
få det i danmark. Så skal du have en fastnet opkobling.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 25-09-01 16:13

> [...]
at
> få det i danmark. Så skal du have en fastnet opkobling.

Der testes, ihvertfald hvad jeg har hørt i interne kredse, nogle steder med
hastigheder op til 8 og 10 Mbit download.
Det vil dog senere vise sig der om det kan lade sig gøre som Bjarke rigtigt
skriver mht. forstyrelser, der testes dog kun ca 1 - 2 km. fra en central..

--
Henrik Sørensen

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 16:28

It seems Henrik Sørensen wrote:
>Der testes, ihvertfald hvad jeg har hørt i interne kredse, nogle steder med
>hastigheder op til 8 og 10 Mbit download.

Der er ikke så meget at teste... det virker sådan set bare.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 25-09-01 16:40

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Der er ikke så meget at teste... det virker sådan set bare.

Ehmmm Nej.! hvis der kommer forstyrelser ville det kunne vælte andre DSL
linier og evt. støje kraftigt på andre kobberpar evt. i en 50pars kabel..
Det ville bestemt ikke være sååå smart..

--
Henrik Sørensen

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 16:47

>Ehmmm Nej.! hvis der kommer forstyrelser ville det kunne vælte andre DSL
>linier og evt. støje kraftigt på andre kobberpar evt. i en 50pars kabel..
>Det ville bestemt ikke være sååå smart..

Et par DSL-linjer der kører 8 Mbps i et 50-pars kabel har efter
mine erfaringer ikke nogen betydning for andre DSL-linjer og
telefonlinjer i samme kabel.

Det er selvfølgelig ikke en videre videnskabelig test, men TDC
har jo haft rigelig med lejlighed til at lave den slags - det er
jo ikke noget nyt, at ADSL kan køre 8 Mbps downstream.

At man ikke har tilladt 8 Mbps eller dømt det ude permanent,
kunne tyde på, at der ligger andre overvejelser bag beslutningen
om at bibeholde grænsen på 2 Mbps / 512 kbps.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-09-01 20:17

On Tue, 25 Sep 2001 15:47:06 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Et par DSL-linjer der kører 8 Mbps i et 50-pars kabel har efter
> mine erfaringer ikke nogen betydning for andre DSL-linjer og
> telefonlinjer i samme kabel.

Hvad med ældre PCM systemer ? I gamle kabler ? I 2000 pars kabler
?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 20:40

It seems Jesper Skriver wrote:

>Hvad med ældre PCM systemer ? I gamle kabler ? I 2000 pars kabler

Der er uden tvivl stor forskel på kablernes beskaffenhed rundt
omkring etc., men den samme problematik gjorde sig vel gældende,
da man hævede downstream-grænsen fra 512 kbps til 2 Mbps.

De undersøgelser der lå til grund for, at man tillod 2 Mbps, har
vel også afsløret, om 4, 6 eller 8 Mbps er forsvarligt?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-09-01 21:52

On Tue, 25 Sep 2001 19:40:00 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Der er uden tvivl stor forskel på kablernes beskaffenhed rundt
> omkring etc., men den samme problematik gjorde sig vel gældende,
> da man hævede downstream-grænsen fra 512 kbps til 2 Mbps.

Ja - blot i mindre omfang.

> De undersøgelser der lå til grund for, at man tillod 2 Mbps, har
> vel også afsløret, om 4, 6 eller 8 Mbps er forsvarligt?

Dunno - har ikke haft noget med det at gøre - hvad jeg prøver at
sige er blot, det at du har testet at du kan køre 8 Mbps på nogle
linier, og den linie ved siden af stadigt virkede, det er ikke
nogen brugbar test.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 21:55

> [...]
>sige er blot, det at du har testet at du kan køre 8 Mbps på nogle
>linier, og den linie ved siden af stadigt virkede, det er ikke

Det har jeg heller ikke hævdet.

Men det er i hvert fald ikke på forhånd udelukket at køre 8 Mbps
på et kobberpar i et parskabel med anden trafik.

Og endelig har jeg fantasi til at forestille mig andre faktorer
end de rent tekniske, som kunne motivere til at holde grænsen på 2
Mbps i noget tid endnu - til fordel for de fleste af udbyderne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 22:12

> Og endelig har jeg fantasi til at forestille mig andre faktorer
> end de rent tekniske, som kunne motivere til at holde grænsen på 2
> Mbps i noget tid endnu - til fordel for de fleste af udbyderne.

Hvorfor det?

Medmindre det er store store firmaer der køber sådan en adsl-linie til et
par tusinde om måneden.. Hvor de måtte give 50000 til en fast linie..

Fra : Veritas

Dato : 26-09-01 08:14

> [...]
>
> Medmindre det er store store firmaer der køber sådan en adsl-linie til et
> par tusinde om måneden.. Hvor de måtte give 50000 til en fast linie..

private kunne nu osse godt lokkes til det

/J

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-09-01 22:16

On Tue, 25 Sep 2001 19:40:00 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>De undersøgelser der lå til grund for, at man tillod 2 Mbps, har
>vel også afsløret, om 4, 6 eller 8 Mbps er forsvarligt?

.... eller også at de få tilfælde, man blev nødt til at kaste noget
bedre kvalitet kabel ned pga. støjproblemer var overkommeligt, i
forhold til antallet af folk, der kunne få 2mbit?

--
- Peter Brodersen

Fra : Ole Mægbæk Madsen

Dato : 25-09-01 16:49

Hej,

> Der er ikke så meget at teste... det virker sådan set bare.

Dem jeg har set og hørt om i funktion fungerer perfekt. Begrænsninger mht.
afstand og kunder med denne hastighed pr. DSLAM er dog tilstede.

/Ole - http://dsl-faq.dk

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 16:50

It seems Ole Mægbæk Madsen wrote:

>Dem jeg har set og hørt om i funktion fungerer perfekt. Begrænsninger mht.
>afstand og kunder med denne hastighed pr. DSLAM er dog tilstede.

Bestemt. Det er dog ingen af disse argumenter, der pt. bliver
brugt som begrundelse for græsen på 2 Mbps/512 kbps.

Og i dagens eksisterende DSLAM'er kan man jo også godt have 250
kunder med hver 2 Mbps på en DSLAM, der har et uplink på fx 155
Mbps.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 18:09

> [...]
>
> Og i dagens eksisterende DSLAM'er kan man jo også godt have 250
> kunder med hver 2 Mbps på en DSLAM, der har et uplink på fx 155

Underdriver du ikke lige meget?

Men hvad har det med forstyrrelser på nettet at gøre? Kobber påvirker jo
hinanden elektromagnetisk.. Mens fiber jo ikke forstyrre hinanden.

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 18:20

It seems Bjarke Hansen wrote:
>Underdriver du ikke lige meget?

Underdriver hvad?

>Men hvad har det med forstyrrelser på nettet at gøre? Kobber påvirker jo
>hinanden elektromagnetisk.. Mens fiber jo ikke forstyrre hinanden.

Det har netop ikke noget med forstyrrelser at gøre, jf. sætningen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 18:42

> Det har netop ikke noget med forstyrrelser at gøre, jf. sætningen
> "Det er dog ingen af disse argumenter, der pt. bliver brugt som
> begrundelse for græsen på 2 Mbps/512 kbps."

Vil det sige, at du mener at andre telefonlinier ikke vil blive forstyrret?

Fra : Simon Skals

Dato : 25-09-01 19:01

>Vil det sige, at du mener at andre telefonlinier ikke vil blive forstyrret?

Man har i hvert fald haft rigelig tid til at undersøge, om dette
skulle være tilfældet. Indtil videre er der ikke nogen, der har
sagt, at 8 Mbps vil være forbudt i al evighed, fordi det vil
ødelægge telefonnettet.

Og jeg har som sagt prøvet at køre 8 Mbps på et par DSL-linjer i
et n-pars kabel (hvor n sikkert har været 50 eller 100), uden at
der var nogle af de omkringliggende DSL- og telefonlinjer, der
holdt op med at virke af den grund.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 19:10

> [...]
> et n-pars kabel (hvor n sikkert har været 50 eller 100), uden at
> der var nogle af de omkringliggende DSL- og telefonlinjer, der

Holdt op med at virker, er nok lige groftnok.. Men en analog linie, kan vel
få underlige højfrekvensstøj, og isdn og datalinier blive forstyrret. Men
det er jo ikke noget man opdager med eet... Det kommer vel periodisk, og den
er jo svær.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-09-01 19:47

> Holdt op med at virker, er nok lige groftnok.. Men en analog linie, kan
vel
> få underlige højfrekvensstøj

Hvorfor tror du det?
Hvordan skulle du kunne bemærke støj i den frekvens som ADSL bruger?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 19:53

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message

> Hvorfor tror du det?
> Hvordan skulle du kunne bemærke støj i den frekvens som ADSL bruger?

Bemærke,, Jo hvis telefonen bliver forstyrret af det. Eller tænkt på Analoge
modemmer, de må da ivertfald blive forstyrret af fremmede magnetfelter.

Men ligemeget hvad, er der jo altid Cross talk, på selv parsnorede kabler.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-09-01 19:55

> Men ligemeget hvad, er der jo altid Cross talk, på selv parsnorede kabler.

Men det kan minimeres.

Mvh HAA

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 19:58

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> Men det kan minimeres.

Hvordan kan man minimere crosstalk?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-09-01 20:03

> kabler.

> Hvordan kan man minimere crosstalk?

1: Kun tillade 1 samtale ad gangen ..

2: Bedre kabel.

....og sikkert flere...

Mvh HAA:

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 20:37

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

Hehe griner svar.
> 1: Kun tillade 1 samtale ad gangen ..

Hvad så med spændingen der ligger på alle de andre par.

> 2: Bedre kabel.

Tjaa, gad vide om de nye kabler, de ligger i jorden idag. Er bedre.

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 26-09-01 12:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message news:<3bb0d44e$0$14207$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>...
> "Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> meddelelse

> kabler.

> Hvordan kan man minimere crosstalk?

Selve den crosstalk der er i et kabel kan ikke minimeres, men effekten
af den kan sagtens. Det gøres bl.a. i stor stil i ADSL chipsets. Prøv
at søge på FEXT og NEXT på nettet.

Mvh Steen

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 26-09-01 12:12

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 26-09-01 12:12

> [...]
> kabler.

> Hvordan kan man minimere crosstalk?

Selve den crosstalk der er i et kabel kan ikke minimeres, men effekten
på det tilkoblede udstyr af crosstalk kan sagtens minimeres. Det gøres

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-09-01 20:12

> Bemærke,, Jo hvis telefonen bliver forstyrret af det. Eller tænkt på
Analoge
> modemmer, de må da ivertfald blive forstyrret af fremmede magnetfelter.

Prøv at regne tingene igennem igen og husk den store frekvensforskel denne
gang

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 26-09-01 12:04

"Martin H?riis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message news:<3bb0d192$0$14194$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>...
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> vel
>
> Hvorfor tror du det?
> Hvordan skulle du kunne bemærke støj i den frekvens som ADSL bruger?

Man kan selvfølgelig ikke bemærke støj ved ADSL frekvenserne, men hvis
der skrues op til 1024kbps upstream er der maximum bitallokering i
alle upstream bin's og dermed max PSD output ved alle bins. Det kan
give intermodulationsforvrængning som rækker ned i pots-frekvenserne,
hvis linedriveren ikke er helt forvrængningsfri (Det er den normalt
ikke, idet man forsyner den med lavest mulige spænding for derigennem
at minimere effektforbruget). Om det kan høres afhænger selvfølgelig
af signalstyrken af forvrængningsprodukterne, samt hvor meget
crosstalk der er mellem parrene i binderen. Men jo flere par i en
binder, der indeholder ADSL ved max upstream datarate, jo større er
den resulterende x-talk på de andre par, hvilket *kan* give hørbare
gener på pots linier (personlig erfaring fra laboratoriemålinger).

Men ovenstående problem er slet ikke det største. Det største problem
er at ved max downstream datarate vil crosstalk ved ADSL frekvenserne
være så høj at andre former for datatrafik (eller en ADSL i et andet
par for den sags skyld) der jo fungerer ved tilsvarende frekvenser kan
blive generet.

Stadigvæk burde det kunne lade sig gøre at køre 8Mbps på korte loops,
idet der i G992.1 er taget højde for "Spektral kompatibilitet",
således at PSD'en er dæmpet ved visse frekvenser netop for at minimere
forstyrrelsen af andre trafiktyper.

Men det kan jo være at Tele Danmark har en større sikkerhedsmargin?

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-09-01 12:07

"Steen Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Men ovenstående problem er slet ikke det største.

Det var omtrent min pointe.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 26-09-01 21:45

"Martin H?riis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message news:<3bb1b75d$0$14191$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>...
> "Steen Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det var omtrent min pointe.

Jeps! Men du brugte ikke nok ord

Mvh Steen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-09-01 14:51

It seems Steen Enevoldsen wrote:
> Men det kan jo være at Tele Danmark har en større sikkerhedsmargin?

Eller har en anden agenda. Det er jo ingen hemmelighed at større
båndbredder vil gøre det stærkt konkurrende med leased line cashcow'en.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-09-01 16:09

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> Eller har en anden agenda. Det er jo ingen hemmelighed at større
> båndbredder vil gøre det stærkt konkurrende med leased line cashcow'en.

Jeg tror det ikke umiddelbart.
Ikke med de upstream, latency og stabilitetsforskelle der er.
Jeg tror ærligt (og jeg ved faktisk ikke noget internt om det) at det er pga
man ikke mener gevinsten står mål med den øgede risiko der er ved det.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-09-01 16:30

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Jeg tror det ikke umiddelbart.
> Ikke med de upstream, latency og stabilitetsforskelle der er.

Hvad er det for nogen forskelle? Vi er selvfølgelig enige om at hvis man har
brug for mere end adsl kan tilbyde upstream så dur det ikke, men de andre
punkter?

> Jeg tror ærligt (og jeg ved faktisk ikke noget internt om det) at det er pga
> man ikke mener gevinsten står mål med den øgede risiko der er ved det.

Jeg skal ikke kunne afvise at jeg har set for meget x-files, men det faktum
at der masse af andre steder verden køres med højere båndbredder, har altid
gjort at jeg har slået de tekniske forklaring der er blevet givet tilside,
og kastet mistanken på mere politiske årsager - ikke at jeg har en bjælde at
ha' det i.

Jeg tror muligvis at årsagen til min mistanke, var den første
båndbredde begrænsning, der var på adsl (ophævelsen af den). Enten har man
testet og fundet en tilladelig øvre grænse eller også har man ikke. Det får
mig til at tro at man kører med en delvis "vi prøver os frem taktik" og
"ingen grund til at tillade noget vi ikke selv ønsker at udnytte". Om min
mistanke er korrekt, vil muligvis blive sandsynliggjort når/hvis TDC
lancerer et variabelt båndbredde produkt (ala CC boost) - hvis båndbredde
i dette produkt kan øges til 8 mbit/s (som antydet i CW) og ændring til
kobber-aftalerne dukker op umiddelbart inden TDC lancering, så vil jeg
tillade mig at sige at min mistanke er blevet bekræftet.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-09-01 21:18

On Thu, 27 Sep 2001 15:29:43 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Hvad er det for nogen forskelle? Vi er selvfølgelig enige om at hvis man har
> brug for mere end adsl kan tilbyde upstream så dur det ikke, men de andre
> punkter?

latency på en fast linie E1 og en ADSL er væsentlig forskellig på
samme afstand.

stabilitet afhænger hovedsageligt af udstyr og indbygget redundans, og
der er der vist ikke nogen trivl om at de fleste udbydere sparer på
de nuværende ADSL produkter, for at være konkurence dygtige - men det
forhindrer ikke at man kunne lave et produkt med en bedre stabilitet,
men det ville også koste noget mere.

> [...]
> kobber-aftalerne dukker op umiddelbart inden TDC lancering, så vil jeg
> tillade mig at sige at min mistanke er blevet bekræftet.

Den mand som udtalte sig i CW aner intet om teknik, og havde ingen
former for rygdækning i udtalelser om 8 Mbps - iøvrigt er han ansat
i selskab som blot er forhandler af disse produkter, men ikke selv
producerer dem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-09-01 23:30

> Hvad er det for nogen forskelle?

Som Jesper skriver så har ADSL en ret høj latency. ADSL er bygget til VoD
hvor latency er ligegyldig, men lav bitfejlhyppighed er(/var) essentiel
Derudover bruger alle de danske udbydere svjv multikunde-centralenheder og
det er min egen fornemmelse at disse giver en noget lavere stabilitet end de
en-til-en HDSL-ting der bruges til faste linjer
(man kunne selvf. sagtens lave stabile ADSL-produkter)

> [...]
> gjort at jeg har slået de tekniske forklaring der er blevet givet tilside,
> og kastet mistanken på mere politiske årsager

Kald det bare politiske. Man mener (imho) ikke at gevinsten er risikoen værd

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-09-01 02:52

In article <3bb3a904$0$14206$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
> en-til-en HDSL-ting der bruges til faste linjer
> (man kunne selvf. sagtens lave stabile ADSL-produkter)

Men ender faste linier ikke i en aggregeringsboks af en slags? (10000
fx, måske 7200)?

--
Andreas Plesner Jacobsen | You love peace.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-09-01 23:53

<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> [...]
>kobber-aftalerne dukker op umiddelbart inden TDC lancering, så vil jeg
>tillade mig at sige at min mistanke er blevet bekræftet.

CW - autoritativ kilde? Journalister med kildekritik?

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-09-01 19:53

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et n-pars kabel (hvor n sikkert har været 50 eller 100), uden at
> der var nogle af de omkringliggende DSL- og telefonlinjer, der

Et temmeligt løst grundlag, at drage din konklusion af.
Men testes skal der jo....

Mvh HAA:

Fra : Lars Schouw

Dato : 10-10-01 13:33

Ole,

Har du en kontaket person hvor man kan bliver tester?

Lars