Info om gammel riffel søges
Fra : Michael Olesen

Dato : 25-09-01 12:05

Er der nogen som kender nærmere til en riffel med ingraveringen "Hembrug
1917" ?
Den er et arvestykke, og har været anvendt til bla. sæl-jagt i DK i årerne
ca 1950-1960.
Det er en kort repetér-riffel (ca 1 meter lang), og har et 5 skuds magasin.
Riflen lades ovenfra.
Kaliberen er også ukendt, men i bunden af riffelpatronerne står der "07, 39
og "G" . Projektilet måler i bredden ca 6mm, og længden er ca 30mm.
Hylsterlængden er 54mm.

Håber nogen kan hjælpe...

Venlig hilsen
Michael

Fra : Martin_P

Dato : 25-09-01 14:13

Jeg har undersøgt det lidt, og det viser sig, at det er et hollandsk
våben, og en militærkarabin.

Kaliberen er 6.5 x 53.5R Mannlicher - så i teorien skulle den kunne
skyde med en 6.5 x 55 - men jeg ville nok ikke gøre det!! gad vide
hvad de sidste 1½ mm skulle kunne gøre hvis ikke kammeret tillader
mere end de 53.5 mm

Som du nok selv kan se, så er våbnet fra 1917.

Nu ved jeg ikke om du kender meget til jagtpatroner og deres mærker,
men jeg tror godt jeg tør skrive hvad det betyder uden at støde nogen.

6.5 er kaliberen. Nu ved jeg ikke lige hvordan det er med 6.5'eren(jeg
har kun selv haft 308'ere) men med 308'eren er det sådan, at det er
0.308-dele af en tomme = 0.308 X 25.4 = 0,782 som angiver diameter i
mm.(jeg har angivet 1 tomme i mm)
6.5 er underforstået et 0.2 foran, så kaliberen er 0.265 som giver
6,73 mm i diameter iflg. tidligere udregningsmetode

Om denne måde er rigtig eller ej ved jeg ikke, men den passer
ihvertfald på målene til min 308, som er 7,82 mm i diameter. Man
siger, at 308'eren kan skyde mad NATO ammunition, som er kal. 7.62. Om
dette er rigtigt ved jeg ikke, idet jeg aldrig har prøvet. Men jeg
kunne ikke forestille mig at 2 tienedele af en milliemeter skulle
kunen gøre, at den ikek kan gå i kammeret. Om det er forsvarligt at
skyde, vil jeg lade være op til de enkelte personer.

53.5 er længden af patron_hylsteret_ - ikke hele patronen, og R'et
står for Rimmed, som betyder at der er en kant hele vejen rundt i
bunden af patronen - bruges til at trække det bruge hylster ud af
kammeret.

Håber du kunne bruge det her til noget.

Martin_P

Fra : Martin_P

Dato : 25-09-01 14:14

>0.308-dele af en tomme = 0.308 X 25.4 = 0,782 som angiver diameter i
>mm.(jeg har angivet 1 tomme i mm)

Det giver selvfølgelig 7.82 mm i diameter

Martin_P

Fra : Michael Olesen

Dato : 25-09-01 16:14

Hej Martin

Tak for informationen !

Jo, jeg kender selv til jagtammunition da jeg selv er jæger.
Jeg glemte at skrive at jeg har original ammunition til riflen, og jeg
gættede også selv på at det burde være en 6,5X55, men har bare ikke fået det
målt helt præcist efter.
I øvrigt tror jeg den er fuldt funktionsdygtig endnu, da der ikke er
nævneværdig rust på den - hverken i piben eller i låsedelen.
Men mon ikke en bøssemager liige skulle kigge på den først, inden man tager
på skydebanen ;)

Mvh. Michael

--------------------------------------

Fra : J Nielsen

Dato : 25-09-01 22:43

On Tue, 25 Sep 2001 17:14:00 +0200, "Michael Olesen" <michael@olesen.as>
wrote:

> [...]
>nævneværdig rust på den - hverken i piben eller i låsedelen.
>Men mon ikke en bøssemager liige skulle kigge på den først, inden man tager

Du kan IKKE bruge 6.5 x 55 i en 6.5 x 53R Mannlicher uden at kammeret først
bliver ændret med en såkaldt kammerrival. Desuden skal bundstykket også
ændres på grund af forskellen i kravediameter.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-09-01 16:48

> [...]
> 6.5 er underforstået et 0.2 foran, så kaliberen er 0.265 som giver
> 6,73 mm i diameter iflg. tidligere udregningsmetode

hmm, man lærer noget nyt hver dag, jeg var sikker på at 6,5 X 55 var angivet
i europæiske mål, dvs. 6,5 mm diameter og 55 mm hylsterlængde.
Har du et link hvor man kan læse mere, jeg synes at det lyder lidt mystisk
med det underforståede 0,2 foran.

--
// Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-09-01 19:48

On Tue, 25 Sep 2001 17:47:36 +0200, "Søren Hjelholt"
<hjelholt@mail.dk> wrote:

> [...]

du targer altså fejl

>hmm, man lærer noget nyt hver dag, jeg var sikker på at 6,5 X 55 var angivet
>i europæiske mål, dvs. 6,5 mm diameter og 55 mm hylsterlængde.

det er korrekt

og en 308'er er en 7.62X51

det amerikanske mål for en 6.5mm kugle er .263 = 0,263 tomme
(kilde Speer Bullets)

--
Jeg er født med en bajer i hånden
sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-09-01 22:26

> du targer altså fejl

> det er korrekt
>
> og en 308'er er en 7.62X51
>

> det amerikanske mål for en 6.5mm kugle er .263 = 0,263 tomme
> (kilde Speer Bullets)

Det er da rart at få bekræftet at man ikke helt har glemt sin børnelærsom
indenfor våben. Jeg syntes også at det virkede lidt mærkeligt det andet. Jeg
havde kunnet forstå det hvis det var et underforstået 0, men et 2 tal....?

Fra : Martin_P

Dato : 26-09-01 08:21

>og en 308'er er en 7.62X51
hmm...på norma's(igen) hjemmeside står der ellers at en .308 er 7.82
mm i diameter - explain please?

Sjotvt nok, så giver 0.398 X 25.4 = 7,8232 - og det passer altså - det
ammunition jeg bruger til .308'eren er - og hold nu fast - 7._godt_8
mm i diameter - ikke 7.6(2)

Martin_P

Fra : Frans Jensen

Dato : 26-09-01 16:18

On Wed, 26 Sep 2001 09:21:01 +0200, Martin_P

>hmm...på norma's(igen) hjemmeside står der ellers at en .308 er 7.82
>mm i diameter - explain please?

forklaringen er blevet postet, noget angiver kaliberet ud fra
riffelgangene, og andre ud fra den ikke afskudte kugles diameter,
kuglen må jo nødvendigvis have en større diameter end den afstand
der er mellem "bommene" i piben, da krutgassen ellers ville fise
ud i fordybningerne mellem bommene

>Sjotvt nok, så giver 0.398 X 25.4 = 7,8232

enten har der indsneget sig et nital i stedet for et nul,
ellers må du ha' dig en anden regnemaskine

>- og det passer altså - det
>ammunition jeg bruger til .308'eren er - og hold nu fast - 7._godt_8
>mm i diameter - ikke 7.6(2)

der er vist ingen der modsiger dig, i det

det var derimod din (ud)søgte forklaring på
6.5 x 53.5R Mannlicher der blev tvivlet på

Fra : Martin_P

Dato : 27-09-01 09:32

> [...]
>kuglen må jo nødvendigvis have en større diameter end den afstand
>der er mellem "bommene" i piben, da krutgassen ellers ville fise
OK - jeg skal da vist lige have fat i min gamle lærer fra
jagttegnskurset(det er godt nok 10 år siden - gad vid om man kan finde
ham)

>enten har der indsneget sig et nital i stedet for et nul,
>ellers må du ha' dig en anden regnemaskine
Jep - det 9-tal skulle have været et 0

>der er vist ingen der modsiger dig, i det
men så må det jo være i løbene der er 7.62 mm - mens kuglen er 7,82 -
eller deromkring? er det korrekt forstået?

>det var derimod din (ud)søgte forklaring på
>6.5 x 53.5R Mannlicher der blev tvivlet på

Ja det kan jeg kun beklage - men det var den forklaring jeg fik - og
da tallene passede ved brug af udregningsmetoden, tog jeg den for gode
varer.

Sorry!!

Martin_P

Fra : Frans Jensen

Dato : 27-09-01 16:08

On Thu, 27 Sep 2001 10:32:26 +0200, Martin_P
<dsl6041XXX@vip.cybercity.dk> wrote:

>men så må det jo være i løbene der er 7.62 mm

ja mellem bommene-
de må jo rage lidt ud for at få tag i kuglen

>- mens kuglen er 7,82 -
>eller deromkring? er det korrekt forstået?

ja

en kugle i kaliber(us) .30 er 7,82xx milimeter i diameter

at man så i Europa kalder dem noget med milimeter i stedet for
det amerikanske .30 er noget andet

f.eks. kaliber 30-06Spr. = 7,62x63

Fra : J Nielsen

Dato : 25-09-01 22:43

> [...]

>i europæiske mål, dvs. 6,5 mm diameter og 55 mm hylsterlængde.
>Har du et link hvor man kan læse mere, jeg synes at det lyder lidt mystisk

Det er såmænd ikke så mystisk: I Europa har man af uransalige grunde valgt at
angive kaliberet som afstanden mellem "bommene" i riffelgangen, dvs den
mindste diameter. I USA angiver man kaliberet som diameteren på projektilet,
svarende til den største diameter i riffelgangen. For de fleste riffelkalibre
er forskellen mellem største og mindste diameter ca. 0.2mm (ved kaliber 22 LR
er forskellen ca. 0.1mm)

For en 6.5 x 55 riffel ville et projektil med en "sand" diameter på 6.5mm
passere gennem løbet uden modstand. De 0.2mm i "overstørrelse" gør at
riflingen kan skære sig ind i projektilet og sætte det i rotation.

Grunden til at vi i Europa har valgt at beskrive kaliberet som før nævnt,
stammer sandsynligvis fra artilleriet: Her har granaterne samme diameter som
riffelgangens mindste diameter, bortset fra et smalt bælte, en "føringsring",
af kobber eller messing.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Martin_P

Dato : 26-09-01 08:16

> [...]
>i europæiske mål, dvs. 6,5 mm diameter og 55 mm hylsterlængde.
>Har du et link hvor man kan læse mere, jeg synes at det lyder lidt mystisk

Det er såmænd taget fra Norma's hjemmeside

http://www.norma.cc

Martin_P

Fra : Kjeldgaard Fischer, ~

Dato : 25-09-01 18:38

"Martin_P" <dsl6041XXX@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse blandt andet

> [...]
> står for Rimmed, som betyder at der er en kant hele vejen rundt i
> bunden af patronen - bruges til at trække det bruge hylster ud af

Jeg mener at have læst, at såfremt der er et "R" i patronbenævnelsen er den
beregnet til en drilling eller andet kombinationevåben. Det er muligt at der
gælder andet for ældre ammunition, eller også husker jeg forkert. Det er jo
noget siden man "studerede" til jæger.

Med venlig hilsen

Lennart Fischer

Fra : J Giden

Dato : 26-09-01 15:54

Hej Michael
Skulle du ikke være i besiddelse af våbentilladelse til den pågældende
riffel, kan jeg oplyse at såfremt du ønsker en sådan kan du roligt ansøge om
en, politiet kan ikke tage riflen fra dig da det er et arvestykke ( hvis
tilladelse kræves,) jeg kan ikke huske årstallet der er gællende for rifler,
men det ved du sikkert selv.
JG

Fra : Per

Dato : 27-09-01 08:33

"Michael Olesen" <michael@olesen.as> wrote in message

> [...]
> Kaliberen er også ukendt, men i bunden af riffelpatronerne står der "07, 39
> og "G" . Projektilet måler i bredden ca 6mm, og længden er ca 30mm.

Hej

Jeg håber de fleste svar du har modtaget er ment som en dårlig og farlig joke !

Inden du putter noget som helst i den riffel skal den en tur forbi en kompetent
bøssemager.
At foreslå at anvende en 6.5x55 patron i noget som er ca.6mm i diameter med en
hylsterlængde på 54mm og med rand er fuldstændigt vanvittigt !

Per

--
Posted from [213.129.10.254]

Fra : Martin_P

Dato : 27-09-01 09:27

> [...]
>At foreslå at anvende en 6.5x55 patron i noget som er ca.6mm i diameter med en
>hylsterlængde på 54mm og med rand er fuldstændigt vanvittigt !

eg mener da ikke at der er nogen der har sagt at han roligt kan putte
en 6.5 x 55 i riflen. Jeg sagde at jeg ikke vidste noget om det, men
jeg ville nok ikke selv gøre forsøget - det blev sidenhen bekræftet af
J Nielsen, som skriver: "

Så hvem har foreslået det?

Martin_P

Fra : Michael Olesen

Dato : 27-09-01 15:18

Tak for alle svarerne !

Nu har jeg fulgt lidt med i denne diskussion, men lige meget hvad folk siger
man kan skyde med af diverse ammonition - så ved jeg at det er LIVSFARLIGT
at skyde med anden ammonition end den dertil fabrikerede !
Enten skal man skyde med original ammuniton, eller også skal man skyde med
en ammunition fremstillet af en bøssemager/proffessionel lader.

Fra : Peder Porse

Dato : 28-09-01 19:06

Michael Olesen wrote:

> [...]
> Enten skal man skyde med original ammuniton, eller også skal man skyde med
> en ammunition fremstillet af en bøssemager/proffessionel lader.

100% enig.
pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/