Jeg vil så gerne have en kat!
Fra : Bjørn Harbøll

Dato : 15-12-00 19:03

Jeg har med interesse fulgt med her i newsgruppen i et stykke tid nu, og er
blevet en del klogere på katte. Min kæreste og jeg har begge allergi, men
jeg elsker katte og har læst en del om såkaldte "hyperallergene" katte på
nettet. Der er en "nøgen" kat, Sphynxen, men den har jeg simpelthen ikke råd
til (8000-10.000 kr!). Så findes der katte af Rex-typen, som ikke har så
langt hår og som ikke fælder helt så meget som almindelige katte.

Jeg er overfølsom overfor husstøvmider og pelsdyr, og min kæreste er
overfølsom overfor svampesporer og pelsdyr (især heste). Mange allergikere
kan dog tåle Rex-katte - hvis det altså er pelsen de er overfølsom overfor
(da den ikke har så meget, og det er en speciel type hår). Men hvis man er
overfølsom overfor kattens spyt eller skæl, så kan ikke engang Spynxen gå
an.

Vi skal ud og besøge en opdrætter og "stikke næsen" ned til de søde små, for
at vurdere, om vi er overfølsomme eller ej. Men man kan jo aldrig vide, om
man udvikler allergi overfor den senere... Opdrætteren lader folk få kattene
"på prøve" i et stykke tid, så man bedre kan vurdere, om det går.

Jeg er meget spændt, da jeg altid gerne har villet have en kat. Min hjerne
siger, at jeg skal holde mig langt væk fra behårede væsener, men mit hjerte
siger, at jeg skal give det en chance, og ikke berøve mig selv for den
mulighed at leve med en kat, hvis denne katterace virkelig ikke giver os
allergi...

For ikke at udfordre skæbnen, og så vi ikke udvikler allergi overfor katten
senere, vil jeg dog fjerne tæpperne fra mine gulve og gøre grundigere rent.
Man kan købe et specielt filter til sin støvsuger, som fanger de
allergifremkaldende stoffer. Derudover håber jeg virkelig, at jeg kan få
missen til at acceptere et bad nu og da!

Hvad siger I? Er det dumt at forsøge, eller skal jeg give det en chance
(forudsat at jeg ikke får allergi overfor katten med det samme)? Det vil jo
være synd for katten, hvis den skal skifte ejer en gang til - men måske kan
jeg lave en aftale med opdrætteren om, at hun kan tage den tilbage, hvis det
ikke går. Så kommer den trods alt til et hjem den kender.

Hilsen Mette BjM

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-12-00 23:09

Bjørn Harbøll skrev i meddelelsen ...
>Jeg har med interesse fulgt med her i newsgruppen i et stykke tid nu,
og er
>blevet en del klogere på katte.

Hej Mette og velkommen til.

> [...]

man er
>overfølsom overfor kattens spyt eller skæl, så kan ikke engang

Min mor har de sidste 30 år været allergisk overfor bl.a. pelsdyr og
husstøvmider og en hel del andet, så hun/jeg ved alt om, hvor mange
varianter, der kan være af allergi

> [...]
kattene
>"på prøve" i et stykke tid, så man bedre kan vurdere, om det går.

Meget ansvarligt af dig, at du har overvejet disse ting. Du har ret i,
at
du ikke kan vide, om der vil udvikle sig allergi senere - det kan alle
vi
andre jo heller ikke. En del i min familie har allergier og jeg har da
også som barn og teenager haft noget nældefeber/eksem - dog
aldrig i forbindelse med dyr, heldigvis. Jeg må indrømme, at jeg ofte
har tænkt over muligheden for, at man på et tidspunkt udvikler
allergi,
da det jo i stor udstrækning er arveligt og desværre er det jo sådan,
at jo mere man er udsat for noget, jo større sandsynlighed er der for,
at man på et tidspunkt udvikler allergi. Det gør jo desværre, at man
aldrig kan vide sig sikker, selvom man har haft kat i mange år uden
problemer - risikoer bliver jo større og større med årene.

> [...]
den
>mulighed at leve med en kat, hvis denne katterace virkelig ikke giver

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du må føle det. Du har ret i,
at du burde droppe idéen, men jeg tror, at jeg ville have det på
samme måde, som dig. Har du tænkt på eventuelle alternative
pelsdyr, hvor allergiske reaktioner er sjældne ? Jeg ved ikke præcis
hvilke pelsdyr, der kunne blive tale om, men det må lægen vel vide.
Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ville skille mig af med
mine
katte, hvis jeg udviklede allergi, med mindre det blev livstruende,
men
måske kunne jeg komme i den situation, hvor jeg ikke ville anskaffe
mig nye katte, når dem jeg har nu ikke lever mere. Dét, der ville gøre
det nemmere for mig er, at jeg også har ildere, som sjældent
forårsager allergi, så jeg plejer at trøste mig med, at jeg værste
fald,
kunne "nøjes" med dem. Jeg forsøger ikke, at prakke dig ildere på,
men vil blot pointere, at der måske kan være alternativer, der er
nemmere at tackle for jer, hvis det ikke går med en kat, for der må
vel
også være andre dyr, hvor allergi er sjælden.

> [...]
>allergifremkaldende stoffer. Derudover håber jeg virkelig, at jeg kan

>missen til at acceptere et bad nu og da!

Igen må jeg sige, at det er utroligt dejligt at høre, at du planlægger
og
overvejer så grundigt i stedet for bare at gøre

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-12-00 02:34

Hej Mette

Dejligt at se hvor ansvarsbevidste I er.

Jeg kender flere kattefolk der er allergiske over for katte, så jeg ved at
nogle kan leve med generne og evt. tage lidt mere medicin.

Det er heller ikke nogen dårlig ide at prøve SensiStop, der siges at
helbrede 70 % og mindske allergien hos 90 %

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-12-00 10:10

> [...]
> overfølsom overfor kattens spyt eller skæl, så kan ikke engang Spynxen gå

Mit råd bliver, at du skal lade være. Selv om du ikke viser allergiske tegn
de første par måneder, vil du sandsynligvis udvikle allergi senere, eller i
hvert fald overfølsomhed, og hvad glæde har du så ud af projektet?

Allergi er ikke en sygdom, man bare skal lade som om ikke er der.

Mvh Maria

Fra : Uljse

Dato : 16-12-00 22:36

> [...]
katte på
> nettet. Der er en "nøgen" kat, Sphynxen, men den har jeg simpelthen

Kan fås billigere 5000 kr. eller mindre endda.

> [...]
kattene
> "på prøve" i et stykke tid, så man bedre kan vurdere, om det går.

Hvilken race har hun?

> [...]
hvis det
> ikke går. Så kommer den trods alt til et hjem den kender.

Det kommer an på hvor meget du selv kan tåle, jeg har været allergisk
i mange år og hjar både hund og kan, først kunne jeg kun ikke tåle
støv så græs og så svampespore, nu det sidste par år der der kommet
kat til, men jeg lever med genere. Alt det andet har aldrig hjulpet
mig sensistop osv. Jeg er ved at bælive vacc nu, men jeg vælger at
leve med dyr, har gjort det hele mit liv, men man skal nok være lidt
special for at vill ofre kløe og nysen for at have dyr, men jeg KAN og
VIL ikke leve med dyr.

Ellers lad være

Ulla

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 11:36

Fra : Gidde

Dato : 17-12-00 11:36

Hej
Ang. Spynx-katten, så har jeg læst ... kan dog overhoevedet ikke huske hvor...
at også hårløse katte kan give allergi, eftersom også huden i sig selv kan virke
allergifremkaldende. Det skulle dog være noget så individuelt det med allergien,
og mon ikke stress og den slags også spiller ind?
Det er rigtigt at Spynxen forekommer dyr, men på den anden side...havde det
været en hest, så havde 8000 kr. jo ikke været mange penge. Hvis katten så kan
leve et godt liv sammen med jer, og det er så vigtigt for jer at få en kat, så
er 8000 kr jo egentlig lidt i forhold til et katteliv på måske 16 år.
Jeg synes virkelig det må være et dilemma at stå i, for trods alle gode
intentioner, så kan det jo ende med en kat som skifter hjem flere gange. På den
anden side...hvis I ikke udvikler allergi, så er katten tilsyneladende sikker på
at få et hjem, hvor den virkelig er ønsket. Jeg overvejede om ikke sådan en
Spynx bare kan støves af med en fugtig klud i ny og næ...det samme vel egentlig
med en rex. Håber det lykkes for jer at holde allergien fra døren, for I virker
som et par der har sat jer ind i det her og virkelig gør jer nogle tanker først.

Mvh. Gitte