Vaccinationer?
Fra : Anders Hvilsom

Dato : 25-09-01 08:09

Hi,
Som nybagt killingeejer (en stribet huskat), må jeg spørge.
Hvad er egentlig lige årsagen til , at jeg skal vaccinere min killing?
"Da jeg var barn" blev katte ikke specielt syge - de blev kørt ned...

? And

Fra : Birgitte

Dato : 25-09-01 11:09

"Hvorfor have en kat/killing, hvis den alligevel bare skal køres ned" ?
Hvorfor man vaccinere er selvfølgelig af samme årsag, som når mennesker
bliver vaccineret.
Simpelthen for at mindske chancerne for, at killingen skal pådrage sig
sygdomme, som kan undgåes.
Jeg kan læse ud af dit indlæg, at du ønsker killingen,skal være udekat, så
har du vel tænkt dig, at neutralisere den, uanset køn er det absolut et
minimum krav.
Hunkatte får MANGE killinger pr. år, det er hverken sundt for hunkatten, men
sandelig også sørgeligt for killingerne, hvis man ikke magter at give dem
den fornødne forplejning.
Ikke at jeg ikke tror du vil passe på en killing, men de skal jo også
afsættes igen når de bliver 12 uger.
Hunkatte bliver også smittet af sygdomme den ikke er vaccineret for via
parringer.
Hankatte for at mindske risikoen for skader, hankatte afmærker teritorium
"STORT" og går gerne i slagsmål med andre hankatte. Skaderne kan være meget
store, og dyre at behandle, men også via slagsmål bliver katte smittet af
sygdomme, den ikke er vaccineret for.
Så hvis man ønsker en kælekat som både kan gå inde og ude, er det mindste
man kan gøre, at vaccinere katten for diverse sygdomme og få den
neutraliseret.
Missehilsner fra Birgitte

DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-01 14:49

d. 25/09/01 9:09 skrev Anders Hvilsom på anders@hvilsom.dk i artiklen
> [...]

> Hvad er egentlig lige årsagen til , at jeg skal vaccinere min killing?
> "Da jeg var barn" blev katte ikke specielt syge - de blev kørt ned...

Hej Anders

De sygdomme man vaccinerer for er nogle rigtig fæle sager. Sygdomme som
katten ofte dør af. Især killinger har en uhyggelig høj dødelighed af f.eks.
kattesyge. Tilmed er stadset meget smitsomt. Og ofte luftbårent, så det kan
komme gennem et åbent vindue ind til indekattene. Kattesyge kan f.eks. også
overføres med loppebid.
Så - hvis du helst vil beholde din kat og spare den - og din pengepung -
for lidelser, er det en meget god idé at vaccinere.
Man vaccinerer mod kattesyge, katteinfluenza, clamydia (der er en
luftvejssygdom hos katte) - og hvis du bor i en risikozone (det ved
dyrlægen) mod leukæmi, der er smitsomt hos katte. Hvis du skal rejse kan
rabiesvaccinationer komme på tale.
En anden ting er, at jo flere katte, der er vaccineret, jo færre bliver syge
- og jo tættere er man på at udrydde sygdommene.
Jo, jeg tror altid kattene er blevet syge af diverse sygdomme. Jeg tror helt
personligt at nogle af de "forsvundne" katte måske har ligget og er døde i
et eller andet buskads - nogle af disse sygdomme går stærkt. Kattesyge
dræber f.eks. killinger i løbet 1 - 2 døgn og dødeligheden er 90 %...
Hvis din kat skal på hospitalet eller i pension vil man også ofte forlange
en vaccinationsattest.
Og så i øvrigt et stort til lykke med mislingen
--
Knus fra Ann R - og fra Donna & Ditte, der skal vaccineres om et par uger,
men hvad man ikke ved har man ikke ondt af - endnu...