Gubby med mærkelig opførsel
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-09-01 21:22

Hej Gruppe.
Efter at min ene gubby hun fik unger sidst har hun blevet enormt tynd. Hun
ligner i øjeblikket på en kat/hund som har fået strøget pelsen den forkerte
vejen. Hun stritter ikke så meget, men er bare lidt pjusket at se på, ud
over at hun er blevet så forfærdelig tynd. Hun er også begyndt at svømme
lidt på skrå, med halen nedover. Svømningen er hun begyndt med i dag, men
har været pjusket at se på i snart to uger nu. Ellers så spiser hun godt, og
ser ellers ikke ud til at lide den helt store nød.
Mit spørsmål til jer, er om i har en ide om hun er syg (de andre fisk har
det godt, efter at jeg for en måned siden måtte lave redningsaktion, pga
pluselig død. Mistet tre fisk uden synlig grund på daværende tidspunkt, og
mine vandværdier var fine da jeg målte dem)
Lige i øjeblikket har jeg puttet hende i en fødekasse, så jeg bedre kan
holde øje med hende - det ville jo ikke være så godt om hun var syg og gæmte
sig for at dø.....
Alle svar modtages med tak, da jeg ikke lige har lyst til at komme til at
gøre noget katastrofalt. Mit akvarie er endelig blevet sådan som jeg vil
have det, og jeg er ikke så forfærdelig lysten på at skulle hive alt ud på
nyt og bygge det op fra bunden af igen.
Mange hilsner Ditte

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-09-01 22:11

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> have det, og jeg er ikke så forfærdelig lysten på at skulle hive alt ud på

Det med at den svømmer med enden ned er måske knækket ryg... det sker når de
har skudt en masse unger afsted, det sker tit her ved mig....det er jo
sørgeligt at miste en flot hun

/Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-09-01 16:29

"Peter Jensen" <cfp9345@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
de
> har skudt en masse unger afsted, det sker tit her ved mig....det er jo

Hej Peter.
Ryggen er ikke i en vinkel, men hele fisken. Hun svømmer i en vinkel på 10 -
15 grader nedover med halen, og med næsen i vejret. Er det stadig snak om
brukket ryg, for så må jeg jo få hende aflivet hurtigst mulig, da jeg ikke
tror at hun har det noget særlig godt, da.
Vær sød at svare hurtigt, da jeg ikke vil lade hende lide unødvendig.
Mange hilsner Ditte

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-09-01 17:49

> [...]
> tror at hun har det noget særlig godt, da.
> Vær sød at svare hurtigt, da jeg ikke vil lade hende lide unødvendig.

Hej

Så tror jeg ikke det er brækket ryg så, så vil det kun være bagenden der
bøjede nedad...

Jeg tror bare du skal aflive hende tror ikke hun har det for godt mere...

/Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-09-01 19:16

Hej Gruppe.
Jeg aflivede hende i går aftes, da hun ikke længre spiste, og bare lå i det
ene hjørne af fødekaret. Så nu må jeg i første omgang vente på at mine unger
bliver så store at de bliver kønsmodne, og så finde ud af om jeg skal på
jagt efter en ny hun..... Den sidste hunnen i akvariet bliver nu temmelig
omsværmet, da jeg har fem hanner.
Et andet spørsmål. Kan jeg tage min andre gravide gubby op i fødekar, så hun
får ro, eller er det nødvendig at hannerne kan få lov til at "jage" på
hende. Hun er jo gravid, og kan føde hvad tid det skal være, for hun ligner
på et luftskib nu (i størrelse) .
Hilsen Ditte

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-09-01 20:46

> [...]
> får ro, eller er det nødvendig at hannerne kan få lov til at "jage" på
> hende. Hun er jo gravid, og kan føde hvad tid det skal være, for hun

Det kan du sagtens gøre det vil hun sikkert oxo blive glad for

/Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-09-01 18:29

Hej Gruppe.
Min Gubby var lige gået i gang med at føde, da jeg kom hjem fra job i dag,
og jeg nåede lige at få hende i et fødekar, før hun smed alle ungerne - tak
og pris for det, for ellers ville jeg da ha haft et værre mas med at fange
dem alle. Der var nemlig over 40 stykker - jeg gav op at tælle, da nr 40 var
kommet.
Jeg har puttet hende tilbage til de andre fisk nu, og hvis der så kommer
flere unger, er der bare ikke noget at gøre ved det, for jeg har ikke plads
til flere små babyer lige nú (i hvert fald ikke gubby).
En anden side af sagen. JEg havde haft mine andre unger til at gå i et
yngelnet, men fandt ud af at jeg skulle flytte dem over i en plastfødekasse,
da nettet skygget så meget for lyset, at planterne under ikke lige havde det
helt godt, længre. Og gæt hvad jeg fandt på bunden af nettet - 6 bitte små
corydoras, som jeg ellers havde givet op at få set noget til, da de andre
fisk har renset nettet for mad og affald, fra ydersiden.
Dessværre fik jeg ikke sat på lyset i morges da jeg tog på job, så nu er der
bare en malleunge igen (suk). Den ene var oven i købet blevet drat halvvejs
ud gennem sirkulationshullerne i fødekaret, og var halvspist (dumme voksne
fisk). Men lidt glæde i sorgen er at jeg lige har plukket op 5 nye æg, og så
må jeg så håbe på at der kommer noget ud af dem.......
Hilsen Ditte

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-09-01 21:41

> [...]
> fisk). Men lidt glæde i sorgen er at jeg lige har plukket op 5 nye æg, og

> må jeg så håbe på at der kommer noget ud af dem.......

Allertiders

/Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-09-01 17:51

Hej Gruppe.
Da der blev lidt mere ro over gemytterne, gik jeg igang med at tælle gubby
unger. Der er halvtreds........ Og jeg er ikke sikker på at hun smed dem
alle engang, men det er der jo ikke noget at gøre med...... Er det egentlig
ikke et enormt stort kuld babyer for en gubby ????? Jeg er bare nysgerrig.
Hilsen Ditte