Politiet og nakket telefoner - Kan det vir~
Fra : MoDeM

Dato : 24-09-01 20:28

Hej...

Jeg var ved at købe en telefon, som sælger sagde ikke var nakket men ikke
kunne vise en kvitering da den var over et år og han havde smidt den væk..
Jeg fik så IMEI nummeret og ville tjække det.. Prøvet at ringe til Roskilde
politi, og fortalte historien som den var og sagde jeg gerne ville have den
tjekket inden jeg købte den. Men det gad de ik.. Hmm de sagde bare at jeg
skulle få en kvitering med, den sagde jeg så sælger havde smidt væk. Så
skulle jeg bare få en underskrift på sælger om at han havde solgt mig
telefonen fik jeg så af vide.. Sagde så jeg havde et IMEI nummer og om de
ikke kunne tjekke det, men det gad han ik lige...

Når prøvet så at ringe til forskellige andre politi stationer for at få den
tjekket.

Måtte ringe til 5 forskellige før der var en der gad at hjælpe..

Kan det virkelig passe at politiet er ligeglade med nakket telefoner...????

Mvh
Morten

Ps. Skal lige siges at telefonen desværre var nakket og jeg måtte oplyse
sælgers telefon nummer...

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-09-01 05:52

"MoDeM" <morten@funstuff.dk> wrote

> [...]
>
> Måtte ringe til 5 forskellige før der var en der gad at hjælpe..
>
> Kan det virkelig passe at politiet er ligeglade med nakket telefoner...????

"Hallo, er det hos politiet? Ja, jeg er ved at købe en transistorradio
og vil gerne have jer til at undersøge....."

"Hallo, er det hos politiet? Jeg er ved at købe en dybfryser...."

"Hallo, er det hos polititet? Jeg står lige med et armbåndsur..."

Lad os endelig få politiet væk fra gaderne så de kan hjælpe
folk med at købe brugt. Eller også skulle man købe et andet
sted hvis der ingen hvittering er?

Ole Thomsen

Fra : stephen frederiksen

Dato : 25-09-01 07:01

Hvis domstolene ville godkende en ' købt på tro og lov' erklæring således at
køber sikre sig at have købt i god tro.
mobiltelefoner kan jo købes fra 1 kr til +5000kr hvorfor en lav pris ikke
behøver at sætte en alarmklokke igang.
hvad med et centralregister/database hvor alle de savnede ting er
registreret og kan tilgås online.
politiet er dem der har kendskab til de savnede emner.

stephen

Fra : maxses

Dato : 25-09-01 07:13

Sådan noget fis at skrive...det tar dem 5 minutter, så jeg synes at det
er iorden at man tjekker en mobil, efter den er rimelig nem at spore
hvis den er stjålet...

Mvh Max Sørensen

http://www.kandu.dk/

Fra : John K

Dato : 25-09-01 12:38

> Sådan noget fis at skrive...det tar dem 5 minutter, så jeg synes at det
> er iorden at man tjekker en mobil, efter den er rimelig nem at spore
> hvis den er stjålet...

Man kan jo starte med at sørge for at der er kvittering med, så er man da
nogenlunde sikker på at man gør en reel handel.
Jeg mener sku' politiet har andet at foretage sig end at tjekke op på ting
der måske er stjålet.

Mvh

John K

Fra : maxses

Dato : 25-09-01 13:12

> Man kan jo starte med at sørge for at der er kvittering med, så er man
da
> nogenlunde sikker på at man gør en reel handel.

Tja, ikke helt, faktisk overhovedet ikke....det tar jo ikke andet end 5
minutter at lave en fona kvitt...jeg ved at det er falskneri, men det er
jo i forvejen ikke lovligt at sælge noget stjålet...

Mvh Max

http://www.kandu.dk/

Fra : John K

Dato : 25-09-01 15:28

> Tja, ikke helt, faktisk overhovedet ikke....det tar jo ikke andet end 5
> minutter at lave en fona kvitt...jeg ved at det er falskneri, men det er
> jo i forvejen ikke lovligt at sælge noget stjålet...

Hvis du tænker på noget der bliver scannet ind, vil jeg mene at det godt kan
ses.

Egentlig burde det være teleselskaberne der stod for et sådan register over
stjålne telefoner istedet.

Mvh

John K

Fra : maxses

Dato : 26-09-01 14:53

Jeg har efterhånden fusket en del studie-kort + div. og de har stort set
været perfekte...og eks. en fona kvitt. er ikke så kompli....

og en hel anden ting, hvormeget kigger du kvitt. efter hvis du køber
brugt?

og sidste men ikke mindst,(og det er til alle)...det kan godt være at
man slippe og tiltale for hæleri, men de tar jo telefonen, og dermed
mister du de penge du invisterede...

Mvh Max

http://www.kandu.dk/

Fra : John K

Dato : 26-09-01 17:38

> [...]
> været perfekte...og eks. en fona kvitt. er ikke så kompli....
>
> og en hel anden ting, hvormeget kigger du kvitt. efter hvis du køber

Jeg køber stort set aldrig brugt, men kun nyt - eller brugt hos personer jeg
kender i forvejen og har tillid til.
Hvis jeg en sjælden gang køber noget hos nogen jeg ikke kender, bliver
kvitteringen gennemgået grundig.

> og sidste men ikke mindst,(og det er til alle)...det kan godt være at
> man slippe og tiltale for hæleri, men de tar jo telefonen, og dermed
> mister du de penge du invisterede...

Det er en risiko man må tage med.
Sådan er der jo en risiko ved alt, men hvis man bruger sin sunde fornuft,
vil jeg mene at chancen for at komme til at stå med en stjålen telefon ikke
er særlig stor.

Mvh

John K

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-09-01 14:32

> [...]
> minutter at lave en fona kvitt...jeg ved at det er falskneri, men det er
> jo i forvejen ikke lovligt at sælge noget stjålet...

En butikskvittering siger jo heller ikke meget. En tyv kunne jo godt have
nakket både telefon og kvittering (i teorien i hvert fald)

En hjemmelavet "kvittering" der siger at sælger har solgt sin telefon med
IMEI nummer XXXXXXXX og så sælgers underskrift der på tro og love siger at
telefonen ikke er stjålet er faktisk nok til at køber har sit på det tørre.
Så jo, sørg for at få en kvittering af en slags når i handler mobiltelefon.
Om man kan få sine penge tilbage hvis telefonen rent faktisk er stjålet er
meget usandsynligt, men man kan godtgøre over for Politiet at man købte
telefonen i god tro da sælger leverede en sådan kvittering, og slipper
dermed for en tiltale om hæleri.

mvh
Flemming

Fra : John K

Dato : 26-09-01 17:39

> En butikskvittering siger jo heller ikke meget. En tyv kunne jo godt have
> nakket både telefon og kvittering (i teorien i hvert fald)

Nej, men du er rimelig sikker på ikke at blive tiltalt for hæleri, med
mindre du har købt telefonen til en mistænkelig lav pris.

Mvh

John K

Fra : netguard

Dato : 02-10-01 14:59

Jeg købte 2 * 3210 i Merlin til en hundredelap stykket, dt er sgu da en
mistænkelig lav pris om noget er, jeg går nu ikke ud fra at disse to
telefoner er hælervarer, det er nu mere for at vise at en lav pris på en fon
ikke nødvendigvis er et alarmsignal.

Mvh.

Kim Hald

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 02-10-01 15:10

> Jeg købte 2 * 3210 i Merlin til en hundredelap stykket

Var det ved disken eller nede i hjørnet mellem fjernsynene??? *G*

--
Mvh.
Hans-Jacob

Har du downloadet og installeret XP. Dumt!
Der er blevet taget over 500 i DK
Microsoft har selv sat nogen i omløb og snuppet dem
(læs: jer) der var dumme nok til ulovligheder.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-09-01 19:48

"maxses" <maxses.news@kandu.dk> wrote

> Sådan noget fis at skrive...det tar dem 5 minutter, så jeg synes at det
> er iorden at man tjekker en mobil, efter den er rimelig nem at spore
> hvis den er stjålet...

Jeg tillader mig at gå ud fra at du svarer på mit indlæg,
selv om du quoter mildest talt mangelfuldt.

Selv fis, hvorfor skulle det være mere i orden med en
mobiltelefon end alle mulige andre brugte ting?

Ole Thomsen

Fra : Peter Clausen

Dato : 26-09-01 01:30

Jeg synes nu altså godt de kan tjekker det. Da jeg lige har fået nakket min
6210, og vil meget gerne have den tilbage. De fucking jyder kan godt tage
sig sammen. Og det skal også lige siges at jeg ikke har råd til en, så
derfor skal de bare gøre deres arbejde. BASTA

Mvh

Peter

Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-09-01 05:38

"Peter Clausen" <pclausen@mail.dk> wrote
> [...]
> sig sammen. Og det skal også lige siges at jeg ikke har råd til en, så
> derfor skal de bare gøre deres arbejde. BASTA

Nåja selvfølgelig, undskyld. hvis DU har mistet en telefon
skal vi slf have rejseholdet koblet på. Min fejl.

Ole Thomsen

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-09-01 21:50

> Lad os endelig få politiet væk fra gaderne så de kan hjælpe
> folk med at købe brugt. Eller også skulle man købe et andet
> sted hvis der ingen hvittering er?

I det nævnte tilfælde har det jo højst sandsynligt resulteret i pågribelse.
Hvis ikke det er Politiets opgave at fange forbrydere hvad skal de så lave
på gaden?

Næh fyr hele korpset eller tildel dem tilstrækkelige ressourcer. Som nævnt
andet steds i denne tråd var en glimrende løsning f.eks. at give online
adgang til disse data.

Men et det skulle være spild af Politiets tid at pågribe tyveknægte eller
disses hælere er helt hen i vejret.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 01-10-01 18:32

"Jimmy Damsgård" <Xnoname@nospam.dk> wrote

> I det nævnte tilfælde har det jo højst sandsynligt resulteret i pågribelse.

Ja, OK, hvis telefonen var stjålet havde man sikkert
omdirigeret en patruljevogn i håb om at fange tyven.

> Hvis ikke det er Politiets opgave at fange forbrydere hvad skal de så lave
> på gaden?

Det ved jeg ikke? Hvorfor spørger du?

> Næh fyr hele korpset eller tildel dem tilstrækkelige ressourcer. Som nævnt

Du mener altså alvorligt at intet politi er bedre end
et korps med utilstrækkelige ressourcer?

> andet steds i denne tråd var en glimrende løsning f.eks. at give online
> adgang til disse data.

Hvilket jeg ikke kan være uenig i, men det er jo
ikke ligefrem det diskussionen bygger på.

> Men et det skulle være spild af Politiets tid at pågribe tyveknægte eller
> disses hælere er helt hen i vejret.

Hvad har du røget? Vis mig venligst hvor jeg påstår det,
eller lær at læse indenad inden du belærer andre.

Ole Thomsen

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 01-10-01 21:18

> Ja, OK, hvis telefonen var stjålet havde man sikkert
> omdirigeret en patruljevogn i håb om at fange tyven.

Det er der næppe behov for i denne type sager - specielt ikke når man har
kontaktoplysningerne på både den mistænkte samt vidnet. Men det er absolut
ikke acceptabelt intet at gøre.

> Det ved jeg ikke? Hvorfor spørger du?

Pga. denne udtalelse "Lad os endelig få politiet væk fra gaderne så de kan
hjælpe
folk med at købe brugt."

> Du mener altså alvorligt at intet politi er bedre end
> et korps med utilstrækkelige ressourcer?

Indrømmet. Der mangler en sætning i det afsnit. Men pointen er, at jeg har
vanskeligt ved at se en grund til at have Politi hvis de - som du giver
udtryk for - ikke skal fange forbrydere. De resterende opgaver behøver vi
næppe politifolk til.

> Hvilket jeg ikke kan være uenig i, men det er jo
> ikke ligefrem det diskussionen bygger på.

Det er da særdeles centralt! Jeg mener skam heller ikke Politiets opgave er
at "hjælpe folk med at købe brugt", men opklaring af tyveri og hæleri mener
jeg bestemt er en politiopgave.

> Hvad har du røget? Vis mig venligst hvor jeg påstår det,
> eller lær at læse indenad inden du belærer andre.

Du har tre gange i denne tråd vist, at du bifalder Politiets manglende
interesse for sagen. Hvordan kan det tolkes anderledes? Du mangler
simpelthen at godtgøre for hvad er det helt præcist er Politet skal bedrive
tiden med, hvis de ikke skal fange tyveknægte?

En direkte adgang til databasen ville i mine øjne være ideelt, men i
fraværet af denne, så burde betjentene i det mindste have registreret
henvendelsen. Jeg argumenterer ikke for at betjentene burde have
"omdirigeret en patruljevogn", men det var ikke en uoverskuelig opgave at
slå nummeret op i løbet af de næste dage, og evt. sende et standardbrev til
anmelderen. Man kunne evt. oplyse, at såfremt de ikke giver lyd fra sig
inden for en uge var der intet registreret.

Samlet har jeg altså meget vanskeligt ved at acceptere dine hånlige
kommentarer til en naturlig bestyrtelse over Politiets manglende vilje til
at røre disse sager. Tyveri er et væsentligt samfundsproblem - og et endnu
større problem for den berørte. Derfor skal Politiet naturligvis tage en så
detaljeret henvendelse seriøst.

Fra : maxses

Dato : 02-10-01 15:32

> [...]
sig
> inden for en uge var der intet registreret.

Ide'en er en online database er fin, det sy es jeg helt klart også, men
efter at have diskuteret dette med nogle bekendte kom de også med et
godt synspunkt på en online-database, for en tyv vil også kunne bruge
denne database, ved at efter de har været ovre og tømme naboens hus,
tjekker de tingene som de har stjålet, og hvis de ikke er blevet
registreret efter nogle dage kan de sælge det vidre, og sige at de var i
god tror, indtil alt andet ville blive bevist...

Som i nok kan høre er jeg lidt splittet i mine meninger...det ville jo
være meget nemmere hvis alle var ærlige...

Med venlig hilsen

Max Sørensen

http://www.kandu.dk/