IPX
Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-01 20:37

Hej

Iflg. http://www.linuxgames.com/starcraft.php3#network er der problemer
med windows default IPX-opsætning. Der står at man skal rundt til
samtlige maskiner og sætte en gyldig IPX-adresse. Findes der ikke noget
a.la. DHCP til IPX (helst som kan køre under Linux), så windows-
maskinerne automatisk får et gyldigt IPX-nr?

Mvh
Kent

Followup-to dk.edb.system.unix (hvilken gruppe er mest relevant?)
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-09-01 20:52

Kent Friis wrote:

> [...]
> a.la. DHCP til IPX (helst som kan køre under Linux), så windows-
> maskinerne automatisk får et gyldigt IPX-nr?

Jo da, du skal blot have en original Novell server kørende et sted på
nettet

Oversættelsen er iøvrigt forståelsesmæssigt forkert, det er et netværk NR,
der angiver hvilket nerværk en bestemt protokol under IPX tilhører,
lidt ala workgroup, så det er nødvendigt, da nr 0 kun "findes" på selve
serveren (ikke helt stringent, men for forståelsen

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-09-01 23:32

On Mon, 24 Sep 2001 19:36:49 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

> Iflg. http://www.linuxgames.com/starcraft.php3#network er der problemer
> med windows default IPX-opsætning.

Windows' default opførsel med IPX er, at den forsøger at auto-
sense, hvilket IPX-net maskinen sidder på, og hvilken frame type,
der anvendes.

Hvis en Windows-maskine ser IPX-trafik med et validt IPX netværk,
vil den bruge det netværk og den frame type. Hvis den ikke ser
noget trafik, bruger den vist nok netværksnummer 0. Som host-del
af adressen bruger den sin MAC-adresse (sådan fungerer IPX nu
engang).

> Der står at man skal rundt til samtlige maskiner og sætte en gyldig
> IPX-adresse.

Det er min erfaring, at det er en god idé også at vælge en fast
frame type, i stedet for at lade Windows forsøge at autosense.

> Findes der ikke noget a.la. DHCP til IPX (helst som kan køre under
> Linux), så windows-maskinerne automatisk får et gyldigt IPX-nr?

Jo, faktisk fungerer IPX i sig selv netop med automatisk konfigu-
rering, hvor maskinen bruger sin MAC-adresse til hostdelen af
IPX-adressen. Men et eller andet sted fra skal den jo kende
netværksdelen af adressen plus frame-typen.

Det kan ske ved at lytte på nettet efter eksisterende trafik, og
så bruge det samme. Og hvis der ikke er noget, så kan den bare
bruge en default.

Hvis du sætter en ordentlig IPX-box op på nettet, vil Windows som
regel gætte rigtigt med netværksadresse og frame-type, men der er
ingen garantier, så rådet om at konfigurere det fast er godt nok.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 01-10-01 22:48

Hej Kent

Du kan ikke adressere IPX på samme måde som TCP/IP. Det der sikkert menes,
er at Windows som default (Auto) sætter Frame Typen til Ethernet 802.2. Hvis
du bruger et program/system der bruger en anden Frame Type, skal du rundt
manuelt og sætte dem til at bruge samme Frame Type. Om der findes et program
der kan gøre dette ved jeg ikke, men jeg tvivler.

Mv. Flemming Nielsen