Kabling
Fra : Jakob Larsen

Dato : 24-09-01 16:40

Hejsa!

Jeg skal føre noget TP-kabel i en lejlighed. Så vidt jeg har forstået bruges
kun 4 ledere ud af 8 i kablet. Kan jeg dermed føre 2 forbindelser i det
samme kabel? Det ville nemlig være praktisk, da der skal sættes to stikdåser
op lige ved siden af hinanden.
På forhånd tak for svaret

Mvh
Jakob

Fra : Rene Iversen

Dato : 24-09-01 17:28

> [...]
bruges
> kun 4 ledere ud af 8 i kablet. Kan jeg dermed føre 2 forbindelser i det

[Rene Iversen] ja, det kan du vel egentlig godt, hvis bare du har styr på,
hvilke indgange i dit RJ45 stik der skal bruges...Det bliver nok svært at
samle, men det kan gøres. [/Rene Iversen]

Fra : Stefan Andersen

Dato : 24-09-01 22:04

"Jakob Larsen" <jkrogh@hotmail.com> wrote in message
> kun 4 ledere ud af 8 i kablet. Kan jeg dermed føre 2 forbindelser i det
> samme kabel? Det ville nemlig være praktisk, da der skal sættes to
stikdåser
Nej - ikke hvis du regner med at køre 100 Mbit..

Hvis du vælger 10 Mbit bliver kun to af par'ene brugt.

Kig på hvilke par det er man bruger til data på denne side:
http://hwb.sunsite.dk/menu_Cable.html

Mvh
Stefan

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-09-01 09:27

jkrogh@hotmail.com (Jakob Larsen) skrev i
> [...]

>i det samme kabel? Det ville nemlig være praktisk, da der skal sættes to
>stikdåser op lige ved siden af hinanden.

Man kan godt. Til 100 Mbit/s anvendes i langt de fleste tilfælde kun 2 par.

Lidt ude i fremtiden lurer en standard, hvor alle 4 par anvendes. Så jeg
ville forbinde alle 4 par i eet RJ45 stik "som man plejer" og så lave en Y-
forgrening efter stikket.

Kig også på http://kabling.dk siden.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-01 08:54

On 25 Sep 2001 09:26:34 +0100, nkj@manbw.dk (Niels Kristian
Jensen) wrote:

> Lidt ude i fremtiden lurer en standard, hvor alle 4 par anvendes.

Mener du 1000base-T? Det er selvfølgelig 'lidt ude i fremtiden'
for de fleste private, men ellers er det 'lige ude i fortiden'.

-A

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-09-01 11:52

Usenet@Hojmark.ORG (Asbjorn Hojmark) skrev i
<eud0rto1mfg9l0l1na8vrpveu0prijn8qg@news.sunsite.dk>:

>Mener du 1000base-T? Det er selvfølgelig 'lidt ude i fremtiden'
>for de fleste private, men ellers er det 'lige ude i fortiden'.

Ja, jeg tænkte på den. Til private varer det lidt endnu før 100 megabit/s
bliver en snærende begrænsning...

Jeg forstår ikke hvad du mener med den sidste bemærkning:

Mener du at den allerede er almindelig til firmaer eller at den standard er
død inden den blev til noget?

(Min opfattelse er at 1000base-T er ved at blive til noget og derfor er det
klogt at kable efter de krav allerede. Selv om 10 megabit/s er rigeligt til
ADSL brugere)

--
Best regards,
Niels Kristian Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-01 12:37

On 25 Sep 2001 11:51:41 +0100, nkj@manbw.dk (Niels Kristian
Jensen) wrote:

> (Min opfattelse er at 1000base-T er ved at blive til noget og derfor er det
> klogt at kable efter de krav allerede. [...]

Jeg er enig.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 25-09-01 20:36

On Tue, 25 Sep 2001 13:36:49 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Jeg er enig.

Jeg tror nu mere på 1000Base-TX

Det ser for mig ud til at 2 stk 1000Base-TX og en Cat 6 kabling er
billigere end 2 stk 1000Base-T kort.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-01 22:00

On Tue, 25 Sep 2001 19:35:42 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Jeg tror nu mere på 1000Base-TX

Mja, men så kommer der bare noget andet efter det, der igen
bruger alle lederne i kablet. Min holdning er, at man skal kable
med et stik per device og ikke det skod med at bruge flere par.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 30-09-01 09:58

On Tue, 25 Sep 2001 22:59:42 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Mja, men så kommer der bare noget andet efter det, der igen
>bruger alle lederne i kablet. Min holdning er, at man skal kable
>med et stik per device og ikke det skod med at bruge flere par.

Asbjørn dog !
Jeg troede ikke at det var muligt at nævne en færdig standard som du
ikke kendte
1000Base-T kører 4x250Mbps full duplex på cat 5E eller bedre
1000Base-TX kører 2x500Mbps sende og 2x500Mbps modtager på cat 6.
altså bruger begge 4 par, TX kræver bare meget mere simpel elektronik.

Jeg er helt enig i at alle 4 par skal være monteret i ethvert stik.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-01 23:05

On Sun, 30 Sep 2001 08:57:48 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> altså bruger begge 4 par, TX kræver bare meget mere simpel elektronik.

Nå, det havde jeg misforstået. Tak.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 03-10-01 06:00

On Mon, 01 Oct 2001 00:05:27 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Nå, det havde jeg misforstået. Tak.

Selv tak.
Det er en fornøjelse at give lidt tilbage

Fra : complex@pc.dk

Dato : 26-09-01 06:00

Her er de det er 4,5 og 7,8 der ikke bruges.
Regnet fra venstre i stikket når det vender med "låsen nedaf"
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 25-09-01 20:24

On Mon, 24 Sep 2001 17:39:52 +0200, "Jakob Larsen"
<jkrogh@hotmail.com> wrote:

> [...]
>samme kabel? Det ville nemlig være praktisk, da der skal sættes to stikdåser

Det er meget svært at lave i virkeligheden.
Det er meget bedre at sætte 1 fuldt monteret stik op og så anvende en
ekstern splitter i begge ender.