Mundharmonika
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 24-09-01 12:36

Nogen der har et forslag til, hvordan man hurtigst kommer
igang med at spille på mundharmonika, hvis gerne skal ende
med at lyde nogenlunde godt?

Jeg har købt mig en i E.

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 24-09-01 23:17

Ja, det kommer jo an på, hvad du vil spille;)

Du skal jo nok ikke begynde med en kromatisk harpe (eftersom de dertil er
rasende dyre, er det nok heller ikke dit begynder-valg). Gå ned i en
musikforretning og be' om at kigge på f.eks. en D- eller A-harpe af mærket
Lee Oskar, som er ret nemme at få til at lyde af lidt.

/ Kristian Stephansen

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 25-09-01 11:17

On Tue, 25 Sep 2001 00:16:38 +0200, Kristian Stephansen wrote:
> [...]
>musikforretning og be' om at kigge på f.eks. en D- eller A-harpe af mærket
>Lee Oskar, som er ret nemme at få til at lyde af lidt.

Jeg har koebt en af maerket Black Blues (mener jeg) og den
ligger i E. Er en blues-harpe for svaer at starte med? Det
er nok mest blues, jeg vil spille.

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Stig Friis

Dato : 25-09-01 20:59

Blues er absolut nemmest at lære at spille.
For at lære blues, skal du have fornemmelse for en bluesrundgang eks: E x
8| A x 8| E x 8 | H x 4| A x 4 |
E x 4 | H x 3 som en "triol"
(der følger et skema med toner til de fleste mundharper)
Næsten al blues og rock er bygget op over denne læst.

Senere kan man improvisere over grundtonerne.
Det er absolut nemmest at øve sig til musik i starten. en der kan indspille
lidt guitar eller en fed skive.

Mundharpen lyder fed når man vrider toner, tager enkelte og flere toner
samtidigt.

A harpen er den sværeste at starte med da den kræver mest luft. E harpen er
et godt begyndervalg da det passer til musik spillet i a dur , hvilket meget
er.

Er det nok ?

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 26-09-01 17:03

On Tue, 25 Sep 2001 21:58:44 +0200, Stig Friis wrote:
> [...]
>
>Er det nok ?

Meget fint, mange tak! Hvis du har flere tips, så må du da
gerne fortsætte =).

Jeg synes det er utroligt svært at ramme en enkelt tone; jeg
blæser næsten altid luften igennem flere huller af gangen.
Jeg bilder mig selv ind, at det nok skal komme, når jeg
engang lærer, hvor de enkelte toner ligger henne helt
præcist, fordi mange gange er der fordi, jeg måske har
spidset munden godt nok, men rammer lige oven i to.

Hvordan vrider man iøvrigt en tone?

Og hvad musik anbefaler du? Jeg har noget Muddy Waters, men
der er ikke noget mundharmonika i.

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 27-09-01 00:14

[klip]

> [...]
> præcist, fordi mange gange er der fordi, jeg måske har
> spidset munden godt nok, men rammer lige oven i to.

Det handler sikkert også lidt om koordination;) Der er ingen grund til at
tænke så meget over, om man nu rammer de 'rigtige' toner - opbyg hellere et
lille mentalt bibliotek over sammensætninger, du synes lyder fede. Jo mere
du øver dig på dem, jo bedre bliver din koordination.

Det her ligner et godt forum:
http://jt30.community.everyone.net/community/scripts/directory.pl
Her er en lille begynderguide:
http://www.fetherbay.com/HarpTutorial.html

> Hvordan vrider man iøvrigt en tone?

Prøv at spidse munden helt til og sug hårdt ind, mens du justerer bredden på
gavet - luften laver nærmest en dalende tone. Når den del går godt, så prøv
at sætte mundharpen til munden.

> Og hvad musik anbefaler du? Jeg har noget Muddy Waters, men
> der er ikke noget mundharmonika i.

Find et eller andet relativt langsomt stykke musik - i dit tilfælde
(E-harpen) i A. Øhh... Den gamle originale Elvis indspilning af Heartbreak
Hotel går vist i A (?).

/ Kristian Stephansen

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 26-09-01 18:06

> [...]
>(der følger et skema med toner til de fleste mundharper)
>Næsten al blues og rock er bygget op over denne læst.

Hov.. jeg har sgu ikke noget H. Og hvad er det for nogle
a'er og e'er du mener? Der er så mange..

Glemte jeg at sige, at jeg intet forstår af toneskalaen? =)

hul | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
-----+------------------------------
pust | c e g c e g c e g c
sug | d g b d f a b d f a

Dette er taget fra ``manualen'' der følger med =)

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Stig Friis

Dato : 29-09-01 17:57

Jeg har ikke lige kigget på skemaet over toner på munharper.
Den er opbygget så tonerne ligger i en skala, dvs toner der ligger godt
sammen, og passer godt til nogle akkorder.
en akkord er 3 toner der klinger sammen.
Guitar spil er ofte bygget op over akkorder. Ligeså med klaver.
Hvis du har en E harpe passer den eks til en blues 5 toner dybere.
hvis du har en d harpe passer den til en A blues.

At vride tonerne er nemmest når man suger.
Man skyder tungen frem og tilbage som et stempel imens.

Det er svært at ramme en tone af gangen og kræver øvelse.
Når du skal øve dig generelt skal det ikke være med kun en tone af gangen ,
men med afsæt i grundtonen, gerne med 2-3-4 toner mere (en akkord)

Af godt musik med munharpe er det nærliggende at høre lee oskcars gruppe
War, der spiller et par fede plader ind med Eric Burdon.

Eller måske Johan Mahyal m Eric clapton. The bluesbreckers.

Min gamle favurit er Taj Mahal- gamle plader, da han er blevet en arrogant
skid.

Nyere er TAlk Talk