Lidt af en bisse
Fra : BV

Dato : 04-12-00 15:50

Hej !

Min hankat 5 år gammel, en blanding som ligner en norsk skovkat af både
størrelse og hårlængde, er af og til lidt af en bisse.
Jeg kan sidde og klø ham bag øret osv. og han nyder det, men pludselig mener
han det er nok, og markerer med en klo i hånden på mig. Han gør det dog uden
at kradse hårdt. Andre gange er det kun "logren" med halen han bruger som
advarsel, og sidder man og ser TV kan det jo ske at det ikke opdages i tide,
og så får jeg en noget mere markant klo i hånden, eller armen. Han har dog
også perioder hvor han selv kan finde ud af at hoppe ned når han ikke gider
mere.
Han er kastreret, og opfører sig ellers normalt. Han været såden siden han
var ca. 1 år gammel.
Jeg forsøger ikke at afstraffe ham på nogen måder - det eneste jeg gør er at
sætte ham ned på gulvet når han markerer, men hvorfor går han ikke bare sin
vej helt af sig selv når han ikke gider at blive kælet for mere?

Mvh, Brian

Fra : Britt

Dato : 04-12-00 17:36

Hej,
Tosca der er halv norsk skovkat, gør nøjagtigt det samme. Det har et eller
andet at gøre med, at når hun bliver nusset, så falder hun i søvn - og så
er det lige pludselig ikke så rart at blive nusset, da man jo bliver holdt
vågen.

En ting som kan gøre Tosca spruttende rasende er nemlig at blive vækket!! Vi
oplever dog som regel mere knurren og sprutten og hvæsen, end klør. Et meget
højt og hårdt NEJ, i samme øjeblik hun skaber sig, er dog som regel nok til
at hun fatter at det ikke er populært. Meget andet er der heller ikke at
gøre, da katte, som du ganske rigtigt skriver, ikke må afstraffes fysisk.
(Det skulle da lige være med en vandpistol).

mvh
Carsten

Fra : lise hansen

Dato : 04-12-00 19:41

I bogen Den sunde kat står der noget om "kæleaggression":
"Bliv ikke overrasket, hvis katten imellem langer ud, når man kæler med den.
Denne reaktion kaldes 'kæleaggression'. Berøring er en naturlig del af
afhængighedsforholdet, men noget unaturligt i udviklingen til voksen jæger".

VH
Lise

Fra : Kate

Dato : 06-12-00 12:51

Hej Brian

Det er sjældent det sker her i huset fordi de to ældste bare går og den
yngste er så tilpas en stor kælegris at jeg bliver før træt, men de få
gange det sker siger jeg højt og bestemt NEJ og skuber katten væk fra
mig. Det er specielt den yngste Oliwer, som kan reagere med klør og
tænder hvis man uforvarende kommer til at berøre hans mave fordi han i
kælenskab vender og vrider sig på sofaen eller skødet. Han bliver lidt
forundret hvergang jeg bliver gal selvom han er 8 år gammel. Lige for at
skære det ud i pap, jeg slår ham ikke, det er kun et skub væk fra mig

--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk