Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt billede uge 39
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 24-09-01 07:30

Hej

Så har Hans Chr. Sörensen väret i Oslo på campingferie, eller han bor
der måske?

Han har taget et billede som heder "Uvejr over Oslo"

Det kan ses på http://fotokritik.jirty.dk

Klick på ugenumret for at se billedet.

Billedet giver en uvejrsstemning så man har ondt af de stakkels
campister som tilsyneladende intetanende går og nyder solen.

For deres skyld må man jo håbe det ikke blev så galt som det ser ud.

Jeg syntes billedet i det store hele er godt, måske lidt overexponeret
i forgrunden, men det er nok umuligt med de store kontraster at få
både forgrund og himmel korrekt. Så det er vel spörgsmålet om det
egentlig er et fejl.

Stemningen er som jag alerede har sagt fanget perfekt efter min
mening.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 28-09-01 22:27

Hej

Af en eller anden årsag er der slet ingen som har kommenteret ugens
billede, udover min indledende kommentar, og det finder jeg utroligt..

Det kan väre så at Telias news server har väret nede mere end jeg har
vidst om, derfor sender jeg min indledende kommentar igen. Skulle det
nu blive dobbelt konfekt beder jeg jer undskylde.

Fra : Pia

Dato : 29-09-01 07:59

jeg kiggede faktisk på det, men som de fleste billeder på den webside
(undtagen Erlands flotte i sidste uge), så synes jeg det er ret dårligt og
uinteressant. Ja, det er en flot himmel og et flot lys, meget fascinerende
når der er sol og optræk til uvejr samtidig. Men jeg ville nok ikke have
spildt tid en bunke grimme telte i forgrunden, men fundet mig et flot motiv.
Men sådan er jeg - vi har jo alle forskelligt formål med at fotografere.

:Pia

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-09-01 10:50

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> wrote in message news:3bb4ea4d.810877@news1.telia.com...

> Af en eller anden årsag er der slet ingen som har kommenteret ugens
> billede, udover min indledende kommentar, og det finder jeg utroligt..

Brændt barn skyer jo som bekendt ilden - og jeg har på fonemmelsen
at negativ kritik ikke er særlig velkommen i dette forum, så det gør
måske nok, at dårlige billeder vil dø i tavshed.

Og så kan du jo selv drage konklusionerne om min opfattelse af billedet

Til gengæld vil jeg tro at pågældende billede vil kunne få masser af ros på
www.fotokritik.dk ))

mvh
Jan

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 29-09-01 19:56

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kPgt7.1492$Ay.199352@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Og så kan du jo selv drage konklusionerne om min opfattelse af billedet

> Til gengæld vil jeg tro at pågældende billede vil kunne få masser af ros

Til Gruppen
Nej jeg er også blevet lidt forbavset over den lille kritik der har været
over billederne der sendes til billedekritik jeg havde selv et billede på i
ugen 38 og tror vist der kun var en der svarede på det,hvorfor,om det er god
eller dålig kritek ja det er jo derfor vi sender ind,det er jo netop for at
få kritikken,til gengæld sendes der et væld af billeder,som man beder folk
om at give kritik,og det er både billeder og hjemmesider,skal vi måske ikke
finde svaret der,man har ganske simpel ikke tid til at vente til det bliver
ens tur,lidt dårligt syntes jeg,for jeg opfatter det som om at det kun er
ens egn billeder man vil se,og det er netop det, et dårligt bille skal ikke
dø i tavshed men derimod havde den kritik om er nødvendig for at fotografen
kan komme videre.
Med foto hilsen
Erland

Fra : Henrik Boegh

Dato : 30-09-01 10:42

Erland Pillegaard told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> bille skal ikke dø i tavshed men derimod havde den kritik om er nødvendig
> for at fotografen kan komme videre.

Hvor har du dog ret. Men prøv f.eks. at kigge på de tråde:
'Herculez stjæler Dittes sut - foto til kritik' (startindlæg:
<news:9kb1ud$9ha$1@sunsite.dk>), 'Mille tager solbad - billede til kritik'
(startindlæg: <news:9l595c$t1p$1@sunsite.dk>) eller 'Billede til kritik,
uge 24' (startindlæg: <news:6ldumt$an2$1@news-inn.inet.tele.dk>). Her
bliver de folk der kommer med negativ kritik sablet ned med ord som
'mavesure', 'arrogante' og 'nedladende'.
Helt grejlt bliver det når folk skriver 'jeg syntes ikke om billedet', det
er tilsyneladende meget mindre konstruktivt end 'det er et fint billede'.
IMO er der gået en lille smule rygklapperi i fotokritikken og det ender med
at gå ud over det saglige.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 30-09-01 16:42

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:24435850.pHGDlbCDJk@willemoes.nyboder.boegh.net...
> [...]
> er tilsyneladende meget mindre konstruktivt end 'det er et fint billede'.
> IMO er der gået en lille smule rygklapperi i fotokritikken og det ender

Jamen du har da ret i noget af det du skriver og det er jo lige netop det
vil skal havde på rette vej igen,for det er jo ikke noget med om man er
rygklapper eller andent men om at man kommer med sin helt ærlige mening det
er jo derfor det hedder billede kritik,jeg selv har nu fotograferet i over
30 år og ser da gerne at folk siger deres mening om mine billeder om de kan
lide dem eller ej,men det være en kritik som jeg kan lære noget af og det
kan vil alle lige meget hvor længe vi har været med.
Og så er der jo også nogen som lige er begyndt man er jo ikke nøde at sable
et billede ned,men derimod give det en god og lærig kritik.
Så husk nu venner at give kritik til ugens billede,vi lære alle af det
Med fotohilsen
Erland

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 30-09-01 19:04

"Erland Pillegaard" <pillegaard@privat.dk> wrote in message
> [...]
> et billede ned,men derimod give det en god og lærig kritik.
> Så husk nu venner at give kritik til ugens billede,vi lære alle af det

Hej

I har vist fat i det rigtige - jeg har flere gange set bemærkninger som
"Godt billede - ikke noget kritik fra mig" og det er i den grad i
misforståelse - for kritik er jo ikke enten positivt eller negativt. Det
vigtigste ved kritik er at den kan bruges til noget - og har nogen lavet et
godt billede fortjener de da at få det at vide, og så kan det da godt ske
med et "Godt billede" selvom det jo i sig selv ikke er konstruktivt - andet
end ved at det måske motiverer fotografen til at lave flere gode billeder.

Er kritikken negativ - såsom "den skulle vist være blevet i familiealbummet"
så vil det oftest være fornuftigt at lade være med at skrive det, medmindre
man er forberedt på at skulle uddybe det. For selvom vi alle ved der findes
regler indenfor foto, så ved vi jo også, at det som regel er dem der bryder
disse regler, der ender med at komme på museum på et tidspunkt. Så selvom
man inde i sit hovede er sikker på "at det billede er der ikke tænkt en
hylende f.. over" så er vel næsten nødt til, at skrive kritikken som om der
er tænkt over billedet Ellers er det at nogen tager kritikken ilde op.

Mvh

Kim