Ø:Info om trangboring på jagtgevær!
Fra : Jeppe

Dato : 24-09-01 07:00

Hej Ng.
Da jeg nu syntes at tiden er inde til at tage jagten op igen, har jeg købt
mig et billigt jagtgevær.
Mit store problem består i at finde ud af hvor trangboret det er!
Geværet er en Side-by-side og hedder fgl.

dezabalahermanos-eibar (så'n cirka) og er en Spanioler.
Der står "shoke 17,7" og "18,5" på undersiden af begge løb.
Længere oppe på løbet står der "18,3 *" på det ene, og vist nok "19,47" på
det andet (det er lidt utydeligt).

Geværet ligger utroligt godt til mig, så jeg håber at der en der kan hjælpe
mig

Mvh Jeppe.

Fra : J Nielsen

Dato : 24-09-01 15:52

On Mon, 24 Sep 2001 07:59:50 +0200, "Jeppe" <g-mc@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>det andet (det er lidt utydeligt).
>
> Geværet ligger utroligt godt til mig, så jeg håber at der en der kan hjælpe

Hvis geværet ellers passer dig, skal du ikke bekymre dig voldsomt meget om
trangboringsgraden. Målene på løbene kan give et fingerpeg om boringen,
men hvis geværet har været boret op gælder de ikke længere.
Den korrekte måde at måle trangboringen på er ved en prøveskydning.
Selv nøjes jeg med at måle diameteren af mundingen med et skydelære,
det giver et rimeligt nøjagtig billede af trangboringsgraden:

Fra 18.5mm til 18.3 = cylinderboring     skeet
Fra 18.3mm til 18.1 = kvart boring      1/4
Fra 18.1mm til 17.9 = halv boring       1/2
Fra 17.9mm til 17.6 = trekvart boring   3/4
Fra 17.6mm til 17.? = fuld boring      1/1

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Jeppe