Så blev det min tur til at sige farvel
Fra : Denise

Dato : 01-12-00 15:34

Hej gruppe.
I går blev det så min tur til at sige farvel til en kat. Min 12 årige
dejlige Silver Brite Coriander blev aflivet pga sukkersyge, han kunne ikke
nå at blive stabiliseret. Kastede op og gik fra maden søndag aften. Mandag
feber 39.3, dyrlægen (ikke min egen)sagde "jeg giver ham lige lidt
antibiotika", tog en blodprøve da vi blev enige om at få målt nyrer, da han
gennem det sidste år havde tabt sig og tisset meget, og en lakmus test havde
tidligere vist de ikke fungerede optimalt. I blodprøve opdagedes sukkersyge.
Spiste og drak lidt om aftenen (ja, hun havde givet prednison uden jeg
vidste det, jeg plejer at stoppe dem, derfor spiste han). Tirsdag skulle vi
over og lære at give insulin, men da var tallet faldet og feber for lav
37,3, så insulin skulle vi jo ikke give. Han kunne på det tidspunkt kun selv
gå/vælte ½ meter ad gangen og var faktisk ikke klar over hvad der foregik,
men sov stort set hele tiden og så ellers rigtig dårlig ud.
Han kom i væske efter yderligere prøver var blev taget, samt røntgen. De
sagde, han så ud til at blive bedre og fulgte med i hvad de lavede. Jeg
spurgte så om det ikke var sukkersyge, når tallet kunne falde fra 23 til 11
på et døgn, og svaret jeg fik var, "det tror jeg ikke, det plejer det ikke
at gøre på den måde, så der måtte være noget andet galt, måske noget med
hans lever der var for stor, kunne ses på røntgen. Man kunne jo få ham
indlagt på hospital, der havde de bedre mulighed for at kunne måle diverse
tal og se hvilke salte han manglede og kunne dosere derefter". Med tanke på
en tidligere hospitaltindlæggelse, ønskede hverken min mand eller jeg det,
så hellere aflivning når han nu var så syg. At han blev så ekstrem syg i
natten mellem mandag og tirsdag, tror jeg var prednisonen, der kan gøre
sukkersyge meget værre, da jeg senere sagde det sagde hun, "jamen du sagde
jo han havde dårlige nyrer, så jeg kunne jo ikke vide han havde sukkersyge",
men altså det er jo ikke mig der er dyrlæge, jeg havde jo også sagt at han
havde tabt sig det sidste år, drukket og tisset meget. Men når de fik svar
på resten af prøverne onsdag eftermiddag, ville de vide noget mere, så jeg
skulle komme igen onsdag morgen, så kunne han komme i drop igen - idag siger
de, at de da hele tiden vidste det var sukkersyge, men åbenbart ikke havde
fået forklaret mig det tydeligt nok, og jeg ville jo ikke have ham indlagt
på dyrehospital.
Jeg passede ham hele natten, flyttede ham når han ville rejse sig, fodrede
med vand og mad i sprøjte, og han teede sig fuldstændig som en der havde
sukkersyge (min veninde har sukkersyge og symptomerne var nøjagtig sådanne
når det går galt).
Onsdag morgen kørte jeg ham i stedet til Marianne på Husum Dyreklinik i
stedet for, for han kunne jo ligesågodt blive behandlet/aflivet der, for jeg
kunne høre hun vidste hvad hun talte om. Jeg havde ikke været der før. Hun
så med det samme hvad det var, både på katten og hvad jeg fortalte. Hun
prøvede hele onsdagen, men det gik ikke og torsdag formiddag blev han
aflivet.
Havde for 13 år siden en der blev aflivet for det samme, og han havde ikke
spist, slingrede og lugtede af acetone fra munden. Coriander var hele tiden
sulten, lugtede ikke og slingrede ikke. De ting jeg kunne huske var åbenbart
det sidste stadie af sukkersyge. Når jeg i dag læser om sukkersyge, så havde
han alle symptomerne. Mine observationer dengang: Var tit træt (ja, men han
er jo også gammel), drikker meget (ja, men hans nyrer er jo ikke gode mere),
tabt sig (ja men han havde jo også haft en dårlig tand der blev opereret
væk) osv..
Jeg bebrejdede mere eller mindre den første dyrlæge, at hun ikke gjorde
noget lidt hurtigere, f.eks. insulin med det samme, og at de have brugt
prednison, men tror efterhånden ikke han kunne være blevet reddet alligevel,
jeg skulle være kommet for længe siden. Jeg må så prøve at trøste mig med at
han så slap for daglige insulinsprøjter og at det gik rimeligt hurtigt.
Men nu kommer alle se

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-12-00 16:14

Hej Denise

Uha hvor jeg føler med dig.. ;::::((:::::
Mest af alt ville jeg gerne kunne vise dig ham, som han er nu i
regnbuehimlen, rask og fri for alle bekymringer mens han leger med alle de
andre elskede og savnede misser ;))
Måske leger han endda med nogle af dem jeg har sagt farvel til i tidens
løb..

Melissa sender et stort trøstende spinbrum ;))
Mens jeg prøver at begrænse oversvømmelsen foran min pc
;::((:::

--
Med venlig hilsen & Miauu

Henrik & Melissa

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-12-00 16:52

Hej Denise

Jeg kan ikke sige det bedre end Henrik, så jeg vil slet ikke forsøge.

Din reaktion med selvbebrejdelser er helt normal, men du kunne nok ikke have
gjort andet, end det du gjorde. Når jeg selv ser tilbage på Mandas sidste
tid, tror jeg hun var dårlig næsten et år, inden jeg forstod, hun var træt,
man vil jo helst ikke se det, vel? Og slet ikke hvis det er en misse, der
betyder noget særligt for en.

Jeg føler med dig.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 22:39

Fra : Ann K.

Dato : 01-12-00 22:39

Hvor gør det mig ondt at høre....
Lad være med selvbebrejdelserne... Coriander var jo syg... Og du er jo ikke
uddannet dyrlæge - må derfor rette dig efter de retningslinier, som hun
giver dig.
Hvis nogle af mine katte havde fået konstateret dårlige nyrer - jamen så
ville diabetes, da være det sidste jeg tænkte på!
Nej, det her bliver for rodet!
Sidder og græder for dig og Coriander....
Og er samtidig vred... sikke en dyrlæge!!!

Knus og kram fra Ann - og hele "banden".

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-12-00 18:00

Hej Denise

Jeg føler med dig. Tak, fordi du alligevel har haft overskud til at
dele
din oplevelse med os andre.

Jeg ved hvor nemt sådan noget kan føre til et utal af selvbebrejdelser
- been there, done that, bought the t-shirt......men jeg synes, du
skal
minde dig selv om det essentielle - at du elskede din kat, gjorde til
en
hver tid for ham, hvad du på det tidspunkt fandt bedst - ligesom vi
andre gør det.

Hvis du har lært et eller andet af din grimme oplevelse, som måske
engang kan komme dine andre katte til gavn, så husk det, men glem
det, du ikke kan bruge til noget - og frem for alt husk på alle de
gode
oplevelser du havde med ham og hvilket godt liv, han havde, fordi DU
gav ham det.

--
Helle, der liiiige krammer krammedyrene en ekstra gang i dag.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 14:49

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-12-00 14:49

Kære Denise

Tanker her fra Holte. Håber du klarede weekenden. Lad være med at give dig
selv skylden, din misling har haft et dejligt og langt liv hos dig du kunne
ikke have gjort noget anderledes. Selvfølgelig lytter man på hvad dyrlægen
siger.......

Store knus fra

Electra, Robin og Mette

--