Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
På svampejagt med kameraet..!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-01 20:23

Hej allesammen

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 160 nye fotos.
de ligger under "Nye fotos", der er 10 preview-ark med 16 billeder, klik
på de små billeder hvis I vil se dem i en stor størrelse.

Vejret og årstiden har været optimal for fotografering af svampe, så der
er mange billeder af svampe, det er iøvrigt en 100% sikkert at gå
svampejagt med fotografiapparatet, man risikerer nemlig ikke at komme
til at spise en giftsvamp.

Fra : Rune Baess

Dato : 24-09-01 01:31

Kunne Hr. Ebbesen ikke gøre som alle andre i gruppen; sende et DIREKTE link
til fx. et, eller få, udvalgte billeder der var særligt gode / interessante?

Som om nogen gider bladre gennem 160 digifotos af svampe og jægere... der
er jo ikke ligefrem tale om 160 genistreger -
- Og havde du tænkt dig vi skulle starte 160 diskutioner om disse billeder ?

Jeg finder personligt det en anelse usmageligt at bruge gruppen her så
åbenlyst som reklamepæl for din photobiks.

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-01 10:11

Rune Baess wrote:

> Kunne Hr. Ebbesen ikke gøre som alle andre i gruppen; sende et DIREKTE link
> til fx. et, eller få, udvalgte billeder der var særligt gode / interessante?

Jeg samler altid et repræsetativt udvalg af de bedste billeder i
preview-ark 1, det er kun 16 små thumbnails der typisk fylder 2 til 4
Kilobytes, så det burde ha' en overkommeligt størrelse for de fleste, og
de giver et indtryk af hvilke temaer du kan forvente at finde i de
efterfølgende preview-ark.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/new_photos/nye_fotos_(1)/preview_1of1.html

Du kunne jo også vælge at konkludere, at et kik på mine billeder ikke
står mål med ulejlighedden, det er nemlig helt op til dig, hvordan du
vil anvende din surf-tid.

Og ja jeg har den frækhed, at jeg kræver betaling for erhversmæssig brug
af mine billeder, men jeg tager ikke penge for et gennemsyn af mine
billeder, og de må endda frit/gratis bruges til 100% private ikke
kommerciele formål, det er faktisk mere end hvad de fleste såkaldte
amatører tillader.

PS: Kunne du ikke tage dig tid til at lære lidt om god citat teknik, det
er jo temmelig overflødigt, at du gentager hele mit indlæg i bunden af
dit svar.

Fra : Rune Baess

Dato : 24-09-01 21:03

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> Kilobytes, så det burde ha' en overkommeligt størrelse for de fleste, og
> de giver et indtryk af hvilke temaer du kan forvente at finde i de

Må jeg i den anledning foreslå dig at lægge en "næste"-knap / pil ved hvert
preview-ark ... - så bliver det lidt nemmere at browse sig igennem en
afdeling.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/new_photos/nye_fotos_(1)/preview_1of1.h
tml

Det var da lidt bedre! - jeg mener når du nævner visse billeder i dit
indlæg, er det da kun rimeligt at du linker til dem.
Med et site / galleri af den størrelse har jeg et par gange mistet
tålmodigheden ved at skulle ind fra startsiden, og hver gang klikke i
adskillige minutter for at finde det pågældende galleri og afsnit...

> [...]
> billeder, og de må endda frit/gratis bruges til 100% private ikke
> kommerciele formål, det er faktisk mere end hvad de fleste såkaldte

Når du med din linkning her i gruppen "tvinger" folk gennem 'præsentationen'
af dit *store* site hvergang, får det bare en klang af komerciel reklame.
- Men selvfølgelig, jeg tager da også penge for mine billeder til komercielt
brug, man skal jo leve, men jeg reklamerer for dem jeg mener er min
målgruppe, og som oftest før jeg har taget billederne

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-01 22:57

I mit indlæg skrev jeg følgende:

> Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 160 nye fotos.
> de ligger under "Nye fotos", der er 10 preview-ark med 16 billeder, klik
> på de små billeder hvis I vil se dem i en stor størrelse.

Jeg synes det er ret klart hvor billederne ligger, og det vil da være
lidt voldsomt med 10 links til preview siderne, og 160 links til hvert
enkelt billede er jo helt gak.

Dit ønske om at kunne hoppe fra preview til preview kan ikke
imødekommes, det vil kræve at jeg laver det konsekvent på hele sitet, og
det har jeg ikke tid til, må jeg foreslå at du åbner preview siderne i
et nyt vindue, som du kan lukke efter gennemsyn, så ligger index siden
klar, og du kan hurtigt klikke dig vidre til næste preview side.

> Når du med din linkning her i gruppen "tvinger" folk gennem
> 'præsentationen' af dit *store* site hvergang, får det bare en klang
> af komerciel reklame.

Du kan jo bare bookmarke min index-side, så undgår du forsiden, og
URL'erne til preview siderne med "Nye fotos" er de samme uge efter uge,
så dem kan du også bookmarke, eneste hage er at antallet af preview
sider er variabelt.

I mit indlæg indbød jeg dig og andre til at _SE_ på mine nye billeder,
jeg har på ingen måde misbrugt gruppen og udbudt billederne til salg, så
jeg er egenlig ret uforstående overfor dit udspil.

Når jeg informerer gruppen om mine nye billeder, så er det fordi jeg ved
det interesserer mange at se på billeder, og de besøgne jeg får her fra
gruppen er ikke dem jeg lever af, de tager jo selv billeder, jeg kan
højst risikere at mine billeder giver dem gode ideer.

Og så kan jeg da lige fortælle dig, at sitet havde ca. 10.000 unikke
besøg og 80.000 sidevisninger i august måned, hovedparten af mine
besøgne kommer ikke ind via forsiden, de kommer ind via en
Google-søgning, hvor de har søgt på et ord som et af mine billeder
matcher, så de går direkte til en underside med et billede.

Fra : Jens Olsen

Dato : 24-09-01 10:55

On Mon, 24 Sep 2001 02:30:44 +0200, "Rune Baess"
<rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

>Kunne Hr. Ebbesen...
klip
>Jeg finder personligt det en anelse usmageligt at bruge gruppen her så
>åbenlyst som reklamepæl for din photobiks.
>
>Rune

Nå syntes du det?

Jeg syntes at det er flot at hr. Ebbesen udstiller alle sine billeder
til glæde og inspiration for os. Så vidt jeg har forstået er der også
kun tale om "photobiks" hvis billederne bruges kommercielt.

Jens

Fra : Niels Sloth

Dato : 24-09-01 07:49

Hej igen Niels

Kunne du komme med nogle tekniske fif om dine svampebilleder, da jeg
selv har fotograferet nogle stykker på det sidste (jeg er biolog)?

Hvilket kamera er de taget med, er der makrooptik på? Bruger du stativ
eller blitz?

Jeg synes de er meget gode, specielt synes jeg at belysningen giver et
godt spektrum af farve- og gråtoner (jeg ved ikke hvad det hedder i
rigtigt foto-sprog og at dybdeskarpheden er god. Desuden kan jeg
godt lide at man kommer ned i øjenhøjde med svampene.

Kan du (eller andre) iøvrigt anbefale gode ressourcer (bøger,
websteder, tidsskrifter) til naturfotografering (svampe, blomster,
insekter primært), så jeg kan lære håndværket?

Jeg har et Oly 2100 UZ med makro og 10x zoom.

Mvh. Niels Sloth

On Sun, 23 Sep 2001 21:22:30 +0200, Niels Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-01 11:10

Niels Sloth wrote:

> Hvilket kamera er de taget med, er der makrooptik på? Bruger du stativ
> eller blitz?

Det er hurtig klaret...:)

Alle billederne er optaget med et digitalt kamera (Leica Digilux 4.3).

Der er ikke anvendt blitz, jeg bruger stort set aldrig blitz, jeg synes
at naturligt lys giver den bedste stemning, det giver nemlig det billede
og den belysning, som vi oplever med vores egne øjne.

Der er kun brugt stativ til 3 - 4 billeder af højtsiddende svampe, jeg
har et stort stykke kraftig plastik med, det lægger jeg ud på jorden, så
jeg ikke bliver våd, når jeg lægger mig ned på maven, jeg bruger jorden
eller min lille fototaske som støtte for kameraet, det gør at jeg
håndholdt kan gå ned på et kvart sekundts eksponeringstid, digitale
kameraer har ikke mekaniske dele, der kan danne en rystelse, så det
handler kun om at ha' et blødt aftræk.

Jeg kan efter optagelsen forstørre og se er udsnit af billedet på
kameraets preview-skærm, og hvis det ikke er skarpt, så sletter jeg
billedet, og prøver med en ny optagelse.

Der findes mange gode web-sites om svampe, og de indeholder et væld af
billeder, prøv en søgning på ordet svampe i Google, vælg danske sider,
så får du masser at vælge imellem.

Jeg ville ønske at jeg 100% sikkert kunne artsbestemme de svampe, som
jeg har fotograferet, men jeg er bange for at begå fejl, og det vil jo
være katastrofalt, hvis en bruger anvender mine billeder til en
artsbestemmelse.

Fra : Tom Wagner

Dato : 24-09-01 12:40

On Mon, 24 Sep 2001 12:09:38 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> digitale
>kameraer har ikke mekaniske dele, der kan danne en rystelse, så det
>handler kun om at ha' et blødt aftræk.

Det troede jeg også engang, men det er ikke tilfældet. Bl.a. har mit
Olympus C3030Z mekanisk lukker.

Hilsen
Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-09-01 13:02

Tom Wagner wrote:

> Det troede jeg også engang, men det er ikke tilfældet. Bl.a. har mit
> Olympus C3030Z mekanisk lukker.

Ja man skal passe på med at generalisere, mine digicams har ikke en
mekanisk lukker, det er kun zomm og focus der er mekanisk.