Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blå filter ?
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 22-09-01 21:45

Jeg har lige fået et B&W KB12 filter, egentlig havde jeg ønsket mit en
gul/grøn filter med det havde fotopusheren ikke, hvad kan blå filteret
bruges til.
Er der muligheder både ved farve og SH foto ??

--
MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : Rune Baess

Dato : 23-09-01 01:04

> [...]
> bruges til.
> Er der muligheder både ved farve og SH foto ??

Et KB12 kan du bruge til at justere farvetemperaturen i en køligere retning.

Typisk vil man vælge et KB12 til kombinationen af indendørs belysning (meget
varme farver) og dagslysfilm, som er beregnet til en relativt kold farvetemp
(dagslys el. flash), og som derfor vil varme farven for meget.

Jeg kan ikke komme i tanke om hvorfor man skulle bruge et blåfilter til S/H
film, men måske vil det øge kontrasten ved hudfarver ? (eller er det snarere
grøn...) - Omvendt påvirker et gul/rød filter fx. en blå himmel ret
effektivt på S/H-film.

Rune

Fra : Bjarke Nielsen

Dato : 23-09-01 10:45

Jeg kender ikke det specifikke filter, men generelt kan man sige om
farvefiltre til S/H, at det undertrykker komplementære farver. I det her
tilfælde vil det f.eks. gøre rødt hår og læber mørkere. Farverne omkring den
blå bølgelængde vil blive lysere. F.eks. himmelen.

Mvh. Bjarke Nielsen.

Fra : EGON STICH

Dato : 23-09-01 12:21

prøv med sort/hvid at fotografere en himmel med skyer.
Du får en helt "stormagtig" himmel ud af det.

MVH
ES

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 23-09-01 15:23

Hej Egon

On Sun, 23 Sep 2001 13:21:24 +0200, "EGON STICH" <stich@get2net.dk>
wrote:

>prøv med sort/hvid at fotografere en himmel med skyer.
>Du får en helt "stormagtig" himmel ud af det.

Nja her husker du nok forkert på farvelären. Han får en lys himmel med
et blåfilter så de skyer som evt findes forsvinder helt.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 23-09-01 15:23

Hej Jens Peter
On Sat, 22 Sep 2001 22:44:46 +0200, "Jens Peter Sørensen"
<jens.peter@fritid.tele.dk> wrote:

>Jeg har lige fået et B&W KB12 filter, egentlig havde jeg ønsket mit en
>gul/grøn filter med det havde fotopusheren ikke, hvad kan blå filteret
>bruges til.

Det er et filter som er beregnet til at använde når man fotograferer
indendörs med kunstlys på en dagslysfarvefilm.

>Er der muligheder både ved farve og SH foto ??

Umidelbart har jeg svärt ved at se nogen fornuftig användelse af det
til sort/hvid fotografering.

Nogen erstatning for et gul/grön filter de det helt sikkert ikke, så
om fotohandleren har solgt det til dig under påskud af dette, bör du
nok be ham om at få pengene tilbage. Samtidig kan du jo give ham det
helt gratis råd at få sine lärepenge tilbage.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige