fordele og ulemper
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-01-01 22:27

Godaften

Efter mange overvejelser for hvilken race der kunne være aktuel for os, er
vi kommet op med følgene:
- Dansk/svensk gårdhund
- glat håret fox terrier
- cavalier king charles spaniel
- west highland white terrier
- jack russell terrier
Men vi er stadig ikke helt afklaret. Nu kunne jeg godt tænke mig, hvis nogen
ville give deres bud på fordele og ulemper på de nævnte racer, da det måske
kunne give os en afklaring på vores store spørgsmål ( hvilken race vi skal
købe )

Som jeg engang har skrevet tidligere, er det første gang vi skal ha' hund,
og vi bor i en stor lejlighed på femte sal ( uden elevatore )

Det er nu vi snart skal finde ud af hvilken race der kunne passe ind hos os,
da vi regner med at anskaffe os hunden sidst i april.

vi har naturligvis læst bøger af en masse, men kunne nu godt tænke os at
høre andres meninger

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Bolette Nielsen

Fra : Jo-Ann

Dato : 20-01-01 00:50

Hej Bolette !

Hvis det var mig, som stod og skulle vælge en af de racer og jeg var første
gangs køber, og ellers havde lige meget "for og imod"..så ville jeg vælge
enten Dansk/Svensk gårdhund eller Cacalier King Charles spaniel. Måske en
glat håret fox terrier.

Hvorfor..fordi jeg aldrig ville vælge en terrier som "første gangs hunde
ejer". Måske får jeg nu nogle terrier folk på nakken..men det overvejet jeg
nok *S* Håber at der så er nogle terrier folk som vil fortælle dig hvor
vidunderlige disse racer også er.

Af de nedennævnte racer kender jeg mest til den Dansk/Svenske gårdhund som
jeg mener er en utrolig dejlig hund, og for det meste også ganske nem at
have med at gøre.

Håber I får mange andre, forhåbentlig bedre "begrundede svar" men det var
altså lige min lille respons.

Uanset hva' I beslutter jeg for, så held og lykke med det !

Mvh

Jo-Ann

Fra : N/A

Dato : 20-01-01 19:35

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 20-01-01 19:35

Hvis det var mig, ville jeg vælge en Cavalier King Charles spaniel.

Det er en sød og omgængelig hund og er ALTID glad. Jeg har aldrig set
en Cavalier King Charles spaniel, som var sen sur, muggen, aggressiv,
eller træls at være sammen med.

En advarsel kunne måske være, at når racen altid er så glad, så vil det
samtidig bevirke, at halen altid logrer uhæmmet fra side til side
(og så er det ik' engang løwn).

Mange hilsener
Lone Sørensen

P.s. Held og lykke med valget. Hvad det end så bliver. (jeg vil gerne
høre det endelige resultat).

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-01-01 00:52

<makkerlone@my-deja.com> skrev:
> Hvis det var mig, ville jeg vælge en Cavalier King Charles spaniel.
>
> Det er en sød og omgængelig hund og er ALTID glad. Jeg har aldrig set
> en Cavalier King Charles spaniel, som var sen sur, muggen, aggressiv,

Helt enig.

> eller træls at være sammen med.

Det skulle da lige være at være nabo til sådan et kræ. Både vores nabo og
vores genbo har sådan en hver - og hver gang de bliver lukket ud i haven, så
gør de - tilsyneladende ad ingenting.

Vores egne hunde gør kun når der kommer nogen - og det er ikke så ofte - vi
bor for enden af en blind vej.

> En advarsel kunne måske være, at når racen altid er så glad, så vil det
> samtidig bevirke, at halen altid logrer uhæmmet fra side til side
> (og så er det ik' engang løwn).

Det kan jeg godt genkende. Den er også meget kælen og glad for at sidde på
skødet.

Advarsel.
Lad være med at lade hunden kommer i sengen - du slipper aldrig af med den
igen - den okkuperer din hovedpude, så du har ondt i nakken hver morgen

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Aino

Dato : 22-01-01 09:53

Bolette Nielsen wrote:

> [...]
> - west highland white terrier
> - jack russell terrier
>
> og vi bor i en stor lejlighed på femte sal ( uden elevatore )

Jeg kender ikke så meget til de nævnte racer, men med så mange trapper
dagligt ville jeg kigge på tendenser for hofteledsdysplasi (og
albue-et-eller-andet?). Det ligger især til hurtigtvoksende store racer
(mener jeg). Er gårdhunden ikke en stor hund?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : x Vuf x

Dato : 22-01-01 12:50

Mon, 22 Jan 2001 08:52:45 GMT, Aino wrote:

> [...]
>albue-et-eller-andet?). Det ligger især til hurtigtvoksende store racer
>(mener jeg). Er gårdhunden ikke en stor hund?

Kan du huske hunden i Matador? Det var en gårdhund.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de 3 ***
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Aino

Dato : 22-01-01 13:32

x Vuf x wrote:

> Kan du huske hunden i Matador? Det var en gårdhund.

Tak så lærte jeg det. Jeg tror jeg tænkte på en Broholmer (de er da
store ikk'?)

Er det ikke en af de to racer, man er ved at 'restaurere', og hvor man
skal gennem en længere godkendelsesproces og love at deltage i avl?
Eller blander jeg nu en helt tredie race ind i rodet?

Fra : x Vuf x

Dato : 22-01-01 14:20

Mon, 22 Jan 2001 12:32:05 GMT, Aino wrote:

>Tak så lærte jeg det. Jeg tror jeg tænkte på en Broholmer (de er da
>store ikk'?)

Ja MON ik'! Stor og lysebrun.

>Er det ikke en af de to racer, man er ved at 'restaurere', og hvor man
>skal gennem en længere godkendelsesproces og love at deltage i avl?
>Eller blander jeg nu en helt tredie race ind i rodet?

Så vidt jeg husker, er broholmeren anerkendt nu, så det må
være en tredie race, du tænker på.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Jo-Ann

Dato : 24-01-01 22:42

Det du måske tager fejl af, er at den dansk/svenske gårdhund ikke er FCI
godkendt. Du kan således ikke få en INTCH gårdhund, da den kun kan udstilles
i (såvidt jeg ved) Danmark og Sverige.

I Sverige skal gårdhundene også HD fotograferes..men det er en heeelt anden
historie !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Aino

Dato : 25-01-01 09:39

Jo-Ann wrote:

> Det du måske tager fejl af, er at den dansk/svenske gårdhund ikke er FCI
> godkendt. Du kan således ikke få en INTCH gårdhund, da den kun kan udstilles
> i (såvidt jeg ved) Danmark og Sverige.

Æææh, nu ved jeg ikke lige hvad hverken FCI eller INTCH betyder, så...

Fra : Jo-Ann

Dato : 26-01-01 03:59

Der kan man bare se !

FCI står for noget langt besværligt noget. Det korte af det lange er at det
er en "hundeorganisation" som DKK (dansk kennel klub) hører under !

INTCH betyder international champion.

Så vidt jeg ved at d/s gårdhund ikke FCI godkendt, hvis, så er det ganske
nyt. De fleste andre "almindelige" (og så sandelig også en masse andre ikke
så almindelige) racer er fci-godkendte. Når de er det får de et fci-nr (på
deres standard). En sådan hund kan så udstilles i andre lande, på FCI
godkendte udstillinger og bliver international champ. det kan en d/s
gårdhund ikke.

Altså så vidt jeg lige huske....tænkte bare at det måske var det som du
havde "hørt noget om".

Fra : Pernille Have

Dato : 24-01-01 14:17

Hej.
Hvis I ønsker en glad, venlig, kælen, livlig, charmerende og forholdsvis let
opdragelig hund, så kan jeg varmt anbefale en Cavalier. Jeg har selv to af
slagsen og er fuldstændig faldet for racen, som jeg ellers ikke kendte så
meget til, da jeg fik den første. Racen egner sig fint til at bo i en
lejlighed, hvis ellers den kommer ud og får sin daglige motion - men det
gælder vist alle hunde. Den er lærenem og vil gerne lave noget, elsker lange
gåture (men kan godt spises af med en kort, hvis man har travlt en dag) og
følger helst sit menneske overalt. Pelsplejen er minimal, men den fælder en
del. Da hårene er lange er de dog forholdsvis nemme at fjerne igen. Eneste
minus, som jeg ser det, er at der er en arvelig hjertesygdom i racen, så
vælg kun en hvalp fra en seriøs opdrætter, der avler med sunde hunde.

Kærlige hundehilsner fra
Dixie, Bungi og Pernille
Bolette Nielsen <Bobo@kimj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ii2a6.48755$W81.510053@twister.sunsite.dk...

Fra : Jacob Sørensen

Dato : 12-02-01 10:05

Mine forældre har en Jack Russell terrier som er den dejligste, sjoveste og
rareste hund i verden. Derfor var valget let for mig, da jeg skulle købe min
første "egen" hund. Jeg valgte dog at købe e Parson Jack Russell, da denne
race er registreret i DKK, hvorfor man efter min opfattelse er noget mere
sikker på, hvad man får. Vi bor selv i en lejlighed, hvilket fungerer ganske
fint (dog bærer jeg ham stadig ned af trapperne - han er 5 mdr.). Mad en
sådan hund er du i hvert fald sikret mange sjove oplevelser. Han er meget
livlig, venlig og ikke bange for noget, hverken andre dyr eller mennesker,
hvilket bevirker, at han glad kaster sig ud i slåskampe med både
staffordshires og rotweilere. Dette kan selvfølgelig også være en ulempe,
hvis du ønsker en noget mere rolig hund. Desuden kræver den en del
opdragelse, hvilket kan være svært nu mens han er en sød, lille uldkugle,
men det lønner sig jo nok senere. Jeg ved i hvert fald at vi var alt for
flinke mod Louie, min mors og fars hund. Han bor til gengæld også langt ude
på landet, hvor det ikke betyder så meget, at han trækker af sted i sin
snor, men her inde i byen, hvor Robin (mit pragt eksemplar) skal bo, nytter
det jo ikke noget. Så vidt jeg kan høre på andre terrier-ejere kan dette
være et generelt problem, hvorfor flere bruger grimer eller seler. Jeg vil
dog foretrække at Robin lærer at gå pænt, men det er allerede svært. Lige
for at billedet ikke skulle blive alt for lyserødt. Alle hundeejere synes jo
nok, at lige netop deres hund er den dejligste, så held og lykke med det.

-Trine

---
StartNettet.dk - den ultimative startside!
http://www.startnettet.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 12-02-01 13:25

Mon, 12 Feb 2001 10:04:36 +0100, Jacob Sørensen wrote:

>Jeg valgte dog at købe e Parson Jack Russell, da denne
>race er registreret i DKK, hvorfor man efter min opfattelse er noget mere
>sikker på, hvad man får.

Det var da godt, du fik med, at det var efter DIN opfattelse!
Der er nemlig brådne kar i alle foreninger.

Fra : Jacob Sørensen

Dato : 12-02-01 13:48

Jeg mener blot, at de fleste er enige om, at det er en fordel at købe hund
gennem en DKK godkendt opdrætter, men jeg tager måske fejl. I øvrigt er vi
jo meget glade for vores gamle hund, som ikke er DKK godkendt.

Fra : x Vuf x

Dato : 12-02-01 21:43

Mon, 12 Feb 2001 13:47:38 +0100, Jacob Sørensen wrote:
> [...]

>gennem en DKK-godkendt opdrætter, men jeg tager måske fejl. I øvrigt er vi
>jo meget glade for vores gamle hund, som ikke er DKK godkendt.

Ok Trine.
Men det er altså en ren jungle, og man skal se sig godt for,
når man køber hund.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3*
Sjatliste..: http://home.worldonline.dk/~sonpet/