Hund til Sverrig
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 22-09-01 18:01

Hvordan er det nu det er? Er der en hel masse besværlige formaliteter?
Eller kan vi bare tage den med?
Mvh Margit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-09-01 18:39

Hej Margit

Det er besværligt at tage hund med til sverige. Hunden skal være vaccineret
på normal vis, derudover skal den være vaccineret mod leptospirose og rabies
120 dage efter 1. rabiesvaccination skal der tages blodprøve for at se om
hunden har dannet antistoffer, samtidig vaccineres den 2. gang mod rabies og
du søger om importtilladelse hos Statens Jordbruksverk. højst ti dage før
hunden skal ind i Sverige, skal du have en sundhedsattest fra din dyrlæge.
Jeg mener også hunde skal aformes før indrejse.

Du kan læse hele regelsættet på svensk her: http://www.sjv.se

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ulla

Dato : 22-09-01 23:05

Hej!

Ja du har helt ret i hvad du skriver, men hunden skal ikke af ormes, det
forlanger de ikke. Det koster 400 sv.kr om året for importtilladelse.
Men det besværlige er jo kun første gang, siden er det bare genvaccination en gang
om året. Har man også en god dyrelæge kan man få aftalt et pris man
betaler hver gang man skal have sundhedsattest. Jeg er svensk men bor
i Danmark og har altid min hund med når vi er på besøg der.

Hilsen Ulla Nielsen

Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 23-09-01 18:17

Hej !

Hvis man læser på jordbruksverkets hjemmeside (www.sjv.se), så skriver de:

<citat>
"För att undvika att dvärgbandmasken sprids till Sverige bör hunden avmaskas
av djurägaren/importören ytterligare en gång efter införseln (med t ex
Droncit®). Avmaskning rekommenderas vid införsel av hund från Danmark p.g.a.
konstaterad förekomst av rävens bandmask (Echinococcus multilocularis) i
Danmark."
<citat slut>

<citat>
"Avmaskning rekommenderas vid införsel av hund från Danmark p.g.a.
konstaterad förekomst av rävens bandmask (Echinococcus multilocularis) i
Danmark."
<citat slut>

Så de f o r l a n g e r ikke at hundene får ormekur, men de anbefaler
det, og det bør man da overveje, om man ikke bør gøre ?!?

Man kan læse meget mere på deres hjemmeside omkring dette.

Venlig hilsen

Iben

<klip>

"Ulla"

Fra : Ulla

Dato : 23-09-01 18:58

"Iben Marianne Krarup Pedersen" <kelpie@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:fMor7.1994$sB6.527901720@news.orangenet.dk...
> [...]
> det, og det bør man da overveje, om man ikke bør gøre ?!?
>
> Man kan læse meget mere på deres hjemmeside omkring dette.

Selvfølgelig giver man sin hund almindelig ormekur, men man behøver ikke afmaske
før dværgbandmask. Står i mine papir at afmaskning for det gælder ikke
for hund eller kat som har vistas i Danmark, Finland, Norge eller Sverige det
seneste år. Sidder lige og kigger på papiren, men har hunden vistas udenfor disse
lande skal den afmaskes for dværgbandmask.

Venlig Hilsen Ulla

Fra : Ulla

Dato : 23-09-01 19:13

> [...]
seneste år. Sidder lige og kigger på papiren, men har hunden vistas udenfor disse
lande skal den afmaskes for dværgbandmask.

Hej igen!

Glemte at fortælle at tolderne slet ikke er interesserede i
noget som helst uden at man har betalt for importtilladelse.
kigger slet ikke på nogle andre papir og hunden ser de aldrig
den skal sidde i bilen til man har forladt toldområdet.
I realiteten kan man jo ha´hvilken som helst hund med da de
aldrig har kigget efter om det nu er den rigtige hund vi har med
Vi har haft Taja med utallige ganger og endnu har de aldrig set efter
om det nu er den hund som står på papiren.

Venlig hilsen Ulla