Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder spm
Fra : L

Dato : 22-09-01 16:24

I min glæde over mit nyindkøbte Nikon F80 skyder jeg pt på alt hvad jeg kan
komme i nærheden af for at få lidt øvelse i at blive en bedre
amtørfotograf.
Da fotografering er noget helt nyt for mig er jeg staret op med at indstille
kameraet på P for automatisk (idiot indstilling) og bruger samme type film
(Fuji Superia) for at minimere antallet af fejl jeg kan begå til en start.

En ting der i forlængelse heraf underer mig er at jeg finder stor forskel på
de billeder jeg modtager fra fremkaldelse. Bruger pt. kun Fuji Superia film
(for at undgå variationer der skyldes forskelle i film), men har nu fået to
sæt billeder tilbage hvoraf det ene sæt var perfekt (i mine øjne). Det andet
med et mærkeligt grønligt skær på alle billederne. Billeder hvor selv hvide
vægge er blevet grønlige. Det ene var en fotohandler i Valby det andet
(sidste) Japan foto.(En times fremkaldelse)

Spm. . Kan der være så stor forskel på kvaliteten af fremkaldelse ? Hvis ja-
hvor laves der kvalitetsfremkaldelse i Kbh ? Hvis nej - hvad kan jeg gøre
forkert ?

Mvh
Lennart
Praktikant

Fra : Pico

Dato : 22-09-01 17:30

"L" <lennart@image.dk> skrev i en meddelelse
Snip
> med et mærkeligt grønligt skær på alle billederne. Billeder hvor selv
hvide
> vægge er blevet grønlige. Det ene var en fotohandler i Valby det andet
Det er sikkert ikke i fremkaldelsen af filmen. Det skyldes forstørelsen,
farven er indstillet forkert. Det er meget almindeligt og hvis det ikke
er de helt billige diskount fremkaldelse du har købt skal du få det
lavet om
> Spm. . Kan der være så stor forskel på kvaliteten af fremkaldelse ?
Hvis ja-
> hvor laves der kvalitetsfremkaldelse i Kbh ? Hvis nej - hvad kan jeg
gøre
Der er utroligt forskel på fremkaldelsen. Det er som regel sådan at alle
forretninger tilbyder forskellig kvalitet. Man får som regelen hvad man
betaler for og hvis kvaliteten ikke er i orden bliver det lavet om når
du har valgt en "bedre" fremkaldelse.
Der laves kvalitetsfremkaldelse mange steder i København, men hvis du
går til FotoC på Gasværksvej 16 er du selvfølgelig mere sikker på
kvalitetsarbejde end Merlins til 39 kr. for 36 stk. Ikke fordi jeg vil
fremhæve FotoC, der er masser af labritorier der laver pro arbejde.

Dengang jeg gik ud og fotograferede for folk gav jeg dem for det meste
de eksponerede film, så kunne de selv få dem fremkaldt og
forstørret.Engang havde jeg fotograferet til et bryllup og afleveret
filmene, 5 stk. tror jeg det var. Nogle dage efter ringede brudeparret
og var kede af at alle billederne var grønne. Jeg kørte selvfølgelig ud
og så på dem og blev mildest talt overrasket over at de hev 5 ISO poser
op med billeder. De havde gudhjælpe afleveret deres dyrebare
bryllupsbilleder til fremkaldelse hos ISO. Jeg fik dem så til at få
lavet forstørrelser hos en fotohandler og de var OK, filmene var ikke
ødelagt. Deres forklaring var at brylluppet havde været så dyrt at det
kneb med pengene. De kunne godt forstå mit argument med at det havde
været bedre at aflevere 1 film af gangen når der var råd til det.
Pico

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-09-01 21:02

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote in

> [...]
> farven er indstillet forkert. Det er meget almindeligt og hvis det ikke
> er de helt billige diskount fremkaldelse du har købt skal du få det

Her må jeg så sige at uanset om jeg har betalt 50 kr eller 150 for en
fremkaldelse med 36 billeder, så vil jeg ikke acceptere hvide vægge med
grønt skær. De skal bare laves om - men derfor kan man jo godt bede dem om
det pænt

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Pico

Dato : 22-09-01 21:54

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9124E02527D5Dkennethdarlingfromde@193.88.15.201...
> [...]
med
> grønt skær. De skal bare laves om - men derfor kan man jo godt bede

Det gør man vel altid man kommer i hvertfald længst.
Pico

Fra : Henrik Boegh

Dato : 23-09-01 19:49

Pico told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Det gør man vel altid man kommer i hvertfald længst.

"First you ask him nicely. If he still won't do it take this gun and point
it at him. If that doesn't make him cooperative shoot him in the groins.
Now i'll bet you can get anything from him".
Jeg kan desværre ikke huske hvilken film det er fra men det er vist Al
Pachino eller Robert de Niro der siger det.
Nå - der røg jeg vist off-topic.....

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : KASO

Dato : 25-09-01 08:36

> [...]

med
> grønt skær. De skal bare laves om - men derfor kan man jo godt bede
Helt enig!

Jeg modtog på et tidspunkt en hel film med uskarpe billeder tilbage fra
en "billig" fremkaldelse hos Kodak. Billederne røg omgående retur - og
kom tilbage skarpe!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia

Dato : 22-09-01 18:39

det er helt sikkert fremkaldelsen der er gået galt. De steder som fremkalder
hurtigt og billigt kalibrerer ikke deres maskine særlig tit (hvidbalance) og
de checker heller ikke resultatet.

Hvis du får scannet negativet eller får lavet billederne om med bemærkninger
om at de skal være mindre grønne, vil du se, at farverne sikkert er rigtig
pæne. Jeg har dog været ude for, at andet hold så blev for røde! Og nej, der
er ikke noget galt med filmen...

Alternativt kunne du få lavet billederne på cd, så er de scannet direkte fra
filmen og skulle derfor være nogenlunde korrekte.

Snak med din lokale fotohandler, som laver billederne selv, som fx.
Photocare - hvis man kommer det samme sted plejer de ikke at blive sure,
hvis man vil have farverne justeret - men du betaler også ca. 150 kr. pr.
film.

:Pia

Fra : L

Dato : 23-09-01 08:15

Tak til alle for værdifuld (nybegynder) info
Mvh
Lennart

L <lennart@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bacad09$0$14824$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 24-09-01 08:00

Hej Lennart

Som du har erfaret, så kan der være stor forskel, på hvor du får dine
billeder fremkaldt.

Men efter min erfaring er der også stor forskel på papiret. Jeg synes at
hvis jeg får fremkaldt på Kodak Royal papir, så er billeder pænere og
skarpere end hvis det er på Fuji papir.
Jeg har fundet ud af, at hvis jeg aflevere mine film hos Spar (supermarked),
så bliver filmene fremkaldt hos GABS i Tønder og det er en god kvalitet til
pengene. Det koster 79,00 for luxus billederne som er på Kodak Royal papir.

Det kan anbefales at prøve hos Spar.

VH
Per