Baby og hvalp
Fra : Peter Due

Dato : 17-01-01 17:15

Vi er en familie, som længe har drømt om at anskaffe os en hund. Vi har nu
tiden ,pladsen og vores søn er nu 10 år, så han er gammel nok til at vide
hvad det handler om ,hvis der kommer en hund i hjemmet.
Vi venter familieforøgelse til Juni og det er så her tvivlen melder sig.
Skal vi anskaffe os en hund nu eller vente, - og hvor længe ?
Er der nogen læsere som har erfaring med dette, så ville vi blive meget
glade for at høre om det.
Med venlig hilsen
Tina & Peter

Fra : Lars Hult

Dato : 18-01-01 00:53

Hej alle

Vi har tre hunde og en lille på 2 mdr.
(Sasha, Paian, Maggie og Jacob)
Den yngste af vores hunde (Maggie) var 1 år da vi fik Jacob og set i
bakspejlet ville vi nok have ventet med en hund
hvis vi havde vist Jacob ville dukke op.
Det er kun ud fra det synspunkt at det kan knibe lidt med tiden i forb. med
opdragelse / beskæftigelse af Maggie.

Men alle tre hunde har taget meget pænt imod Jacob.

Det vi synes i skal tænke på er, at hvis i anskaffer en hund nu vil den ca.
være et halvt år når i bliver
forældre til et "barn", det vil sikkert betyde at i så ikke kan koncentrere
jer så meget om hundevalpen.

Personligt ville vi i jeres tilfælde nok vente til der kommer mere overskud
i hverdagen efter fødslen.
(om det varer 6, 12 mdr eller 18 år, har vi jo ikke erfaring med endnu)
Samtidig skal i nok også tænke på hvilken type i vil anskaffe, er den glad
for børn, hvor meget motion kræver den o.s.v.

mange hilsner fra
Sasha, Paian, Maggie, Jacob, mor (Charlotte) og far (Lars).
www.image.dk/~hult

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 01:18

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-01-01 01:18

> PS! Det er voksne, der lufter, træner og afretter hunde - ikke
> 10'års drenge.

<> jaaeh! hvor kan vi let blive enige -

MVH Anne-Marie

Fra : J. K. J

Dato : 20-01-01 22:19

Nåååh jaaaah - men i hører jo også til dem der mener, at det er en hel
videnskab at holde hund.
I glemmer at skelne imellem dem, som vil dyrke hund som en sport, og så dem
der ønsker en hund som et medlem af familien.
Jeres indlæg dræber en masse nye "hundehjem", bare fordi i har set nogle
enkelte uheldige eksempler.Dem kan vi altså finde i alle lejre.

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis vi taler om en ganske alnindelig familiehund - for så vist uanset
race - så er det efter min mening noget forfærdeligt ensporet pladder.

Bemærk hvad tråden startede med:

Fra : sofie Hansen

Dato : 20-01-01 22:48

Det er altså dybt go' nat at få en hund når man venter en baby - det er synd
for hunden som ikke får den opmærksomhed som den har brug for - og får den
ikke det, ja så bliver den en pestilens for dens familie og omgivelser .. er
du klar over hvor mange hunde der hvert år aflives, blot fordi folk ikke
tænkte sig om inden de anskaffede den?

Mvh.
Sofie

Fra : J. K. J

Dato : 20-01-01 23:09

Ja tak -kære Sofie - i de tal er indbefattet flytninger (plejehjem)
skilsmisser, hunde med stærke genetiske (arvelige fejl) og meget andet. Er
du klar over, at ca, 60 % af de hunde der avles idag ikke er levedygtige
efter 3 år.
Men det er korrekt at din påstand har kunnet læses i dagspressen.
Bemærk hvad jeg skrev;"bare fordi i har set nogle
enkelte uheldige eksempler.Dem kan vi altså finde i alle lejre.
Mit indlæg skyldes, at jeg mener vejledningen er altfor ensidig.
Selvom der straks kommer 25 "rygklappere" er det ikke sikkert, at den bliver
mere rigtig af den grund!!
At en 10 årig dreng og en hund ikke kan forenes - det er fandme noget
pladder.
Hilsen
Jørgen

Fra : sofie Hansen

Dato : 20-01-01 23:22

Naturligvis kan en 10 - årring sagens lære at omgås en hund, men de her
mennesker har en baby i vente..og så er det noget helt andet!

For hvis den 10 - årige ikke i forvejen er vant til dyr, ja så skal han/hun
lærer at omgås hunden - og skal der så også tages sig af en baby.. Og en 10
årig kan IKKE være ansvarlig for en hunds ve og vel samt opdragelse.. en
hund respektere ikke et barn, en voksen skal have det overordnede ansvar for
hvalpen, ellers så er det et mirakel hvis det ikke går galt...

Mangler man underholdning til den 10 -årige så gi' vedkommende en pc, ønsker
man at berig hele familien med den glæde - som det er at have hund - ja så
venter man med at anskaffe hunden indtil baby er blevet min. 2 år.

Mvh.
Sofie

Fra : J. K. J

Dato : 20-01-01 23:33

Hej igen Sofie
Hvis vi taler om en familie boende på 10 sal i midtbyen - ja så er noget af
din påstand rigtig.
Men ------ bor man så der er nogetlunde frie forhold - - - - så er det hele
noget egoistisk vås.
"indtil baby er min 2år - hvorfor det? - de bliver sku da værre når de er
14år - hvad er det for en sammenligning - dyr og mennesker?

Fra : Ann K.

Dato : 21-01-01 00:31

Hejsa.
Øhhhmm - vil lige blande mig i denne diskussion...
Har ganske vist ikke selv børn (arbejder "kun" med dem), men alligevel...

Jørgen skrev:
>I glemmer at skelne imellem dem, som vil dyrke hund som en sport, og så dem
der ønsker en hund som et medlem af familien.

<>Helt ærligt - hvad er forskellen????
Selv en familiehund, der kun anskaffes til klap og kæl, skal da stadig
aktiveres, luftes og motioneres... eller hvad?
Og det tager tid!!! Noget et nybagt forældrepar har alt for lidt af!!!
En baby skal jo også aktiveres, skiftes, vaskes, forældrene skal have noget
søvn osv... Og Ingen (ansvarlige) forældre efterlader baby alene i et par
timer, når vovse skal luftes!!! Håber jeg da...
Tilslutter mig altså fuldt ud argumentet om, at vente med husdyr!!!
(I katteng findes et indlæg om at nogen vil give deres kat væk pgr.
familieforøgelse... manglende tid!!! Hvis man ikke har tid til en kat - der
dog ikke skal luftes og motioneres - hvordan mon så med en hund????)

Jørgen:
>At en 10 årig dreng og en hund ikke kan forenes - det er fandme noget
pladder.

<> Jamen vi er da helt enige... selvfølgelig kan de forenes...

Men Mari skrev faktisk:
>PS! Det er voksne, der lufter, træner og afretter hunde - ikke
10'års drenge.

<>... Og ser du, det er noget helt andet (i min bog i hvert fald!)
Man kan ganske enkelt ikke være bekendt, at give et hvilket som helst dyr
til et barn og så forvente at han/hun kan passe dyret forsvarligt alene....
Den ansvarlighed kommer med aldren og det har et barn ikke!!!!
Hvis du vidste, hvor mange historier, jeg har hørt, om dyr, en eller anden
familie har skaffet sig af med, selv om barnet "lovede selv at passe
det!"... Efter et stykke tid, er der altså andre ting, barnet interesserer
sig mere for (og det er også OK) - og det er så forældrene, der hænger på
plejen af dyret!!!! Dèt var de ikke indstillet på, da man anskaffede sig
det....

Jørgen:
>"indtil baby er min 2år - hvorfor det? - de bliver sku da værre når de er
14år - hvad er det for en sammenligning - dyr og mennesker?

<>Vent indtil baby er min. 2 år.... "Hvorfor" spørger du...
Fordi til den tid sover baby igennem, har overstået tandskifte, er så
nogenlunde blevet renlig, og mobil etc... Svar nok????
Personligt ville jeg vente endnu længere... Hvalpetænder og små børn trives
vist ikke godt sammen, kunne jeg forestille mig....

Hvad mener du med, at børn bliver værre som 14 årige??? med al respekt, så
mener jeg, at det er lige modsat... en teenager har da et sprog og er
nogenlunde selvhjulpen, dvs forældrene får mere tid til dem selv og deres
interesser - som fx at få hund... eller....?

Og så kan jeg altså _ikke_ få øje på, at Sofie nogen steder sammenligner
mennesker og dyr... Men selvfølgelig _kan_ det jo være ,at min server ikke
giver mig alle indlæg i denne tråd??? Tror det nu ikke, meeen måske -
tvivlen lader jeg komme dig til gode...

Mvh Ann - "Rygklapperen"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-01-01 00:16

> [...]

>man at berig hele familien med den glæde - som det er at have hund - ja så
>venter man med at anskaffe hunden indtil baby er blevet min. 2 år.

Hvor har du det egentligt fra at det handler om at skaffe
underholdning til dne 10 årige ? - Jeg kan ikke udlede det af det
skrevne nogen steder

Du har måske overset at der er 2 voksne, så mon ikke der er fin tid
til at den ene tager sig af hunden, medens den anden passer barnet

Til din indstilling kan jeg kun sige en ting: Du godeste .......

Nu kommer jeg også kun fra et hjem med 5 tøser og 3 hunde, så jeg ved
egentligt ikke ret meget om det at have småfolk og smådyr - som i
hundehvalpe - på samme tid

--

Venligst

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : sofie Hansen

Dato : 21-01-01 10:53

Jeg siger IKKE at det handler om at den 10 - årige skal underholdes, og
familien derfor vil have en hund - læs mit indlæg en gang til *S*

Jeg mener jo netop at børn og hunde er en god kombination - hvis forældrene
lever op til deres ansvar over for både hund og barn. Og i dagens Danmark er
det ikke forsvarligt bare at lukke hunden ud af hoveddøren om morgen og så
ellers lade den passe sig selv. Jeg mener ikke at man kan overskue både en
baby, en storebror + en lille hvalp, derfor jeg mener: vent med hunden til
baby er min. 2 år!

Men mange mennesker har problemer med at have tid til deres hund (og det er
en anden grund til at man skal tænke sig godt om inden man får en hund), så
hvis den 10 - årige er helt syg efter en hund - så kunne han/hun jo få en
tjans med at lufte en hund nogle gange om ugen. Derved kunne afklares flere
ting, blandt. andet om interessen for at få hund forsvandt. Vil forældrene
så om nogle år anskaffe sig en hund, jeg så synes jeg de skal gøre det.. men
det skal være forældrenes ønske og ansvar.

Mvh.
Sofie

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-01-01 11:46

"sofie Hansen" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev :

>Jeg siger IKKE at det handler om at den 10 - årige skal underholdes, og
>familien derfor vil have en hund - læs mit indlæg en gang til *S*

Du skriver da ellers at "Mangler man underholdning til den 10 -årige
så gi' vedkommende en pc" det læser jeg som om du antager at der i
det oprindelige ? lå noget om at underholde denne 10 årige....

nuvel - vi misforstår hindanden

>Jeg mener ikke at man kan overskue både en baby, en storebror + en
>lille hvalp, derfor jeg mener: vent med hunden til
>baby er min. 2 år!

OK - det er så ud fra dine egne forudsætninger du mener det - men der
er nu mange der klarer den opgave glimragende, jeg kender adskillige

Orww - lidt længere nede skriver du :

> [...]
>så om nogle år anskaffe sig en hund, jeg så synes jeg de skal gøre det.. men
>det skal være forældrenes ønske og ansvar.

Jeg spørger dig hermed endnu en gang - hvordan er du kommet frem til
at de ønsker en hund på grund af denne 10 årige ??

Jeg kan ikke rigtigt udlede andet at dit indlæg end at du har fået det
indtryk - derfor undres jeg

Vi kan aldrig blive uenige om at der ligger et stort arbejde i at få
en ny lille vaps ind i familien - i virkeligheden nok et om muligt
større arbejde end at få et barn , da der er visse ting der er
nødvendige mht hunden - men derfra og til at sætte "hunden i kø" er
der nu en god vej - vi har da tit nydt at tage barnevognen og lufte
kræ samtidigt

Fra : Brian

Dato : 23-01-01 01:55

hey
Det er sguda li'så synd for babyen *ggg*

Brian

Fra : N/A

Dato : 20-01-01 17:24

Fra : Lars Hult

Dato : 20-01-01 17:24

Hej Jannie

Tak for det )

Se din gæstebog.

hilsen Lars

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 02:10

Fra : Brian

Dato : 23-01-01 02:10

Hejsa igen
Go for it, når I føler I er klar, men husk ord er ikke nok, der skal
handling til og handling i dette tilfælde er hårdt arbejde

Lykke til med det hele!

Brian