Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon LS4000
Fra : Jens Olsen

Dato : 22-09-01 13:58

Nikon LS4000 filmscanner

Har nogen erfaring med den funktion der skulle kunne undertrykke korn
i indscannede billeder?

Virker det?

Jens

Fra : Pia

Dato : 22-09-01 14:11

Hvis du tænker på ICE som kan fjerne støv og ridser, så virker det
fremragende (jeg har "kun" en LS40) - korn i filmen virker det ikke på.

:Pia

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-09-01 19:11

On Sat, 22 Sep 2001 15:10:43 +0200, "Pia" <@> wrote:

>Hvis du tænker på ICE som kan fjerne støv og ridser, så virker det
>fremragende (jeg har "kun" en LS40) - korn i filmen virker det ikke på.
>
>:Pia

Nej det er ikke den funktion - den har jeg også i min LS2000.

Der skulle være en funktion i den nye (LS4000) som skulle kunne
undertrykke korn. Jeg har nemlig en masse gamle s/h-film hvoraf mange
af dem har tydelige korn.

Jens

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-09-01 19:28

On Sat, 22 Sep 2001 18:10:39 GMT, jens@olsen.dk (Jens Olsen) wrote:

> [...]
>
>Der skulle være en funktion i den nye (LS4000) som skulle kunne
>undertrykke korn. Jeg har nemlig en masse gamle s/h-film hvoraf mange

Jeg har ser nu at LS40 også har funktionen. Den hedder "Digital GEM"

Har du prøvet den?

Jens

Fra : Pia

Dato : 23-09-01 21:59

> Har du prøvet den?
>
> Jens

nej, men jeg skal gerne afrapportere et forsøg i morgen!

:Pia

Fra : Pia

Dato : 23-09-01 22:45

ok, jeg kunne ikke nære mig, og havde tilfældigvis nogen vældig grynede
negativer liggende.

Samme udsnit af negativ (ca 1/10 for ikke at få kæmpefiler) ved 100% og 2900
dpi.

1 - uden justeringer
2 - GEM ved højeste setting
3 - GEM + Unsharp mask under scanning 20%
4 - fuldt negativ, GEM, 800 dpi (ingen resize)
5 - samme som 4, uden gem

advarsel store filer! Scannet som tif, gemt som jpg compression 25
(PhotoPaint)

http://fantopia.com/images/gem1.jpg
http://fantopia.com/images/gem2.jpg
http://fantopia.com/images/gem3.jpg
http://fantopia.com/images/gem4.jpg
http://fantopia.com/images/gem5.jpg

konklusion - det virker, men man mister meget skarphed på højeste setting
(0-4)

:Pia

Fra : Jens Olsen

Dato : 24-09-01 00:36

On Sun, 23 Sep 2001 23:44:52 +0200, "Pia" <@> wrote:

>ok, jeg kunne ikke nære mig, og havde tilfældigvis nogen vældig grynede
>negativer liggende.
-klip-
>konklusion - det virker, men man mister meget skarphed på højeste setting
>(0-4)
>
>:Pia

Sikke dog en service, jeg takker og bukker!

Resultatet ser interessant ud. Det mister ganske rigtigt noget
skarphed, men jeg kunne fristes til at tro, at det kunne bruges i
nogle tilfælde, ikke mindst hvis der kan eksperimenteres med
forskellige grader, som du skriver.

Nu kan det jo så indgå i mine overvejelser om en eventuel udskiftning
af min LS2000 med en LS4000.

Jens