hvalpen bider
Fra : Karina Rodbjerg

Dato : 17-01-01 10:27

Hej med jer

Vi har næsten lige fået en hundehvalp, der nu er 10 uger. Den er vildt sød
og lærenem kan vi mærke, men der er et lille problem. Den bider i alt. Det
er selvfølgelig helt naturligt at den smager på alting, men den kan rigtig
godt lide at bide i mennesker og det gør faktisk temmelig ondt. Vi har
naturligvis sagt "NEJ" og "FØJ" mange gange, men det glemmer den hurtigt.
Den tror simpelthen at den skal slås med os som den gjorde med sine
søskende. Vi ved at den efterhånden (i andre sammenhæge) forstår JA/NEJ, for
den kan lade en godbid ligge indtil man siger JA (og den er ellers meget
madglad, det er en LAB).

Er der nogen der har et forslag til hvordan man vænner den af med at bide i
mennesker ?

Det er ikke så stort et problem med ting, for der kan smøres lidt citronsaft
på. I den forbindelse er det også ligesom at NEJ trænger lidt mere ind på
lystavlen.

På et eller andet plan tror jeg egentlig at det er en magtkamp den forsøger
sig med når den bider i os.

Det er nemt at få den til at overgive sig og lægge sig på ryggen og slikke
sig om munden, men det kræver at man tager fat i den og kigger den i øjnene.
Det har jeg vist godt nok læst et sted, at det ikke er så godt, for "en
besejret hvalp er ikke det samme som en besejret voksen". Hvad menes der
helt præcis med det ? Den eneste forskel jeg umiddelbart kan se er, at den
voksne hund husker det i længere tid.

Håber at I har et godt forslag, ellers må vi jo tage kampen op indtil den
får nye tænder.

Karina

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-01 12:16

Karina Rodbjerg <stefware@email.dk> skrev:

> Vi har næsten lige fået en hundehvalp, der nu er 10 uger. Den er vildt sød
> og lærenem kan vi mærke, men der er et lille problem. Den bider i alt.

Det går over helt af sig selv. Jeg har Flicka, der gnaskede i mine fingre
med sine sylespidse tænder da hun var i den alder. Nu er hun 5 måneder - og
er holdt op med det.

Se i øvrigt www.vebel.dk/hund/b36.jpg - det er en lab.

Alle de hvalpe jeg har haft gennem tiden har også gnasket i fingre - det er
en helt naturlig ting - men er holdt op igen af sig selv.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Aino

Dato : 18-01-01 09:25

Allan Vebel wrote:

> Alle de hvalpe jeg har haft gennem tiden har også gnasket i fingre - det er
> en helt naturlig ting - men er holdt op igen af sig selv.

Enig, det er naturligt, men det er fint at I siger nej, når den bider i
jer. Tilbyd den istedet et stykke lovligt bidelegetøj, og ros den når
den slipper jer og griber legetøjet.

Hvis I skriger av højt, idet det gør ondt, lærer den bidehæmning, dvs.
at tage fat med tænderne uden at bide til.

At tage fat i den og kigge den i øjnene kan være hårdt (alvorlig
skæld-ud) for en lille hvalp, men det afhænger selvfølgelig meget af
dens psyke iøvrigt. Husk at vise den jeres 'tilgivelse' og genskabe den
gode stemning lige så snart den overgiver sig.

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 18-01-01 10:15

Vores lille hvalp har tonsvis af legetøj, det ligger og flyder på
gulvet overalt. Men det er fint for os, for så bider hun ikke i vores
hænder og sko og tøj, men i alt det pragtfulde legetøj, der ligger i
stuen, i køkkenet, i soveværelset, på badeværelset, i haven, i ........

Du behøver ikke at købe dyrt legetøj til din hvalp. En løsning kan være
et stykke reb, med en knude i begge ender.
En plastflaske bundet til et reb, som hunden kan slæbe rundt med (det
larmer rigtig dejligt - synes hunden).

Kærlig hilsen Lone og Frøken

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Aino

Dato : 18-01-01 10:43

makkerlone@my-deja.com wrote:

> [...]
> hænder og sko og tøj, men i alt det pragtfulde legetøj, der ligger i
> stuen, i køkkenet, i soveværelset, på badeværelset, i haven, i ........

:0) Hvis man vil have et altid ryddeligt hjem bør man nok ikke få
hund...
Vi har en fast leg ved støvsugning: jeg bærer legetøjet f.eks. fra stue
til køkken, lige så hurtigt bærer Pumba legetøj fra køkken til stue.

> Du behøver ikke at købe dyrt legetøj til din hvalp.

Et tip: lær hvalpen, at hvis der er en knude på, er det dens. En gammel
kasseret (uvasket) sok med en knude på er bare lykken for en hund.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Pia

Dato : 18-01-01 10:52

Hvordan pokker vil du lære den det?! "Dette er en knude..."

:Pia (reelt nysgerrig, ikke spydig)

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-01 14:08

Pia <cantering@yahoo.com> skrev:

Hvordan pokker vil du lære den det?! "Dette er en knude..."

Med lidt øvelse går det nok

Flicka har også en sok med en knude på, men der ligger heller ikke andre
sokker fremme.

Hun er også helt vild med de papkasser jeg kommer hjem med efter indkøb.
Sådan en kan hun lege med i timevis - til den er totalt splittet ad - det er
jo lige til at samle op bagefter og hælde i brændeovnen.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Bettina

Dato : 18-01-01 14:29

Vi har en hvalp på 16 uger..så det er snart tandskiftningstid
vi har både i stuen og køkkenet altid mindst 1 brændeknude liggende hun kan
gnave i.
Det sviner godt nok temmelig meget, men jeg trøster mig hver gang med
"hellere det end møblerne"
og hunden elsker det

Bettina

Fra : Pia

Dato : 18-01-01 18:06

Max er lige kommet hjem for 4 timer siden, og viser allerede en
preference for tekstiler fremfor gummibideting. Bamser, tæpper, mors
trøje. Så den med sokkerne kunne jo godt gå hen og blive aktuel.

Indtil videre er han dog et værre pivedyr, og vil ikke rigtig spise
noget. Der er også altfor varmt inde i en lejlighed, der er meget bedre
på altanen! Brrr - går jeg ind igen, kommer han og henter mig...
:Pia

Fra : Aino

Dato : 19-01-01 09:45

Pia wrote:

> Hvordan pokker vil du lære den det?! "Dette er en knude..."
>
> :Pia (reelt nysgerrig, ikke spydig)

Som med alt andet: Nej, disse ting er ikke tilladt, dygtig ja, den har
knude, så det er din. Det er ikke kun sokker men et par gamle gamasher,
klude, tov osv. Men selvfølgelig har han da haft prøvet med ting uden
knuder, eftersom de er forbudt, må de jo være ekstra spændende...