/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
[newbie] Bedste programmer
Fra : Brizz


Dato : 22-09-01 09:54

Hejsa,
Har lige skiftet til Linux og søger nu de "bedste" programmer, der lidt
svarer til hvad jeg er vant til at bruge. Det drejer sig om:

Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose
Et Java IDE a la Kawa
En html-editor a la Adobe GoLive
Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000 dokumenter...)
Et GUI styret brænder program a la Nero
Et chatprogram der kan logge på Messenger

Det var vist det. På forhånd tak for hjælpen.

Brian Tobiasen

 
 
Jonas Due Vesterhede~ (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Due Vesterhede~


Dato : 22-09-01 10:37

In article <3bac51ba$0$4794$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Brizz wrote:
> Hejsa,
> Har lige skiftet til Linux og søger nu de "bedste" programmer, der lidt
> svarer til hvad jeg er vant til at bruge. Det drejer sig om:
>
> Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose
> Et Java IDE a la Kawa
> En html-editor a la Adobe GoLive
> Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000 dokumenter...)
> Et GUI styret brænder program a la Nero
> Et chatprogram der kan logge på Messenger
Jeg bruger desværre ikke nogle af de programmer, så jeg kan ikke hjælpe dig.
Men jeg vil foreslå dig at finde forskellige programmer på http://freshmeat.net
og prøve som mange som muligt. Så vil du nok selv finde ud af hvad du synes er
godt...

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Brian Tobiasen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Brian Tobiasen


Dato : 22-09-01 18:57

Tak for svarene allesammen, nu har jeg i hvert fald et udgangspunkt. Selvom
der nok går nogen dage før det hele er som det skal være...

mvh Brian Tobiasen

Jonas Koch Bentzen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 22-09-01 11:28

Brizz skrev:

> Et Java IDE a la Kawa

Borland (http://borland.com) har vist noget, der også kører på Linux
(og nej, det er ikke Kylix, jeg tænker på).

> En html-editor a la Adobe GoLive

Er GoLive WYSIWYG? I så fald skal du nok se på den WYSIWYG-ting, som
Netscape 6 har indbygget. Hvis du vil kode det hele i hånden, så er
Quanta (http://quanta.sourceforge.net) mit bud.

> Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000
> dokumenter...)

StarOffice (http://sun.com/staroffice) eller KOffice
(http://koffice.org).

> Et chatprogram der kan logge på Messenger

Everybuddy (http://everybuddy.com) eller GAIM
(http://gaim.sourceforge.net).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

DUdsen (27-09-2001)
Kommentar
Fra : DUdsen


Dato : 27-09-01 06:05

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Brizz skrev:

>> Et chatprogram der kan logge på Messenger
>
> Everybuddy (http://everybuddy.com) eller GAIM
> (http://gaim.sourceforge.net).

Jabber er vel også altid brugbart slutter sig til jabber serveren der
sp sårger for den vidre kontakt til har brugt den under windows og den
virker unix clienterner findes men de er ikke særlgt færdigudviklede.

Christian Joergensen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 22-09-01 12:34

Brizz <brian@brizz.dk> wrote:

> Et GUI styret brænder program a la Nero

xcdroast: http://www.xcdroast.org/

> Et chatprogram der kan logge på Messenger

Hvad er Messenger ?

http://www.aol.com/aim/linux.html ?

--
Christian Jørgensen / He who laughs last didn't get the joke.
http://www.razor.dk /


Jonas Koch Bentzen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 22-09-01 16:30

Christian Joergensen skrev:

> Hvad er Messenger ?

Ja, det studsede jeg også lige over. Jeg tror, det er MSN Messenger -
Microsofts instant messaging-værktøj - lidt a la ICQ. Personligt har
jeg længe ledt efter noget instant messaging, der kører på en åben
protokol - og det har jeg fundet: Jabber (http://jabber.org).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Adam Sjøgren (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 22-09-01 17:08

On Sat, 22 Sep 2001 17:30:24 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Personligt har jeg længe ledt efter noget instant messaging, der
> kører på en åben protokol - og det har jeg fundet: Jabber
> (http://jabber.org).

Virker det godt?

Jeg prøvede engang for lang tid siden, og da var det mildest talt ikke
stabilt ("gabber" tror jeg den klient jeg prøvede héd).


Mvh.

--
"For lortet er fucked up, men sådan er reglerne Adam Sjøgren
Der kommer blues ud af kvalerne" asjo@koldfront.dk

Jonas Koch Bentzen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 22-09-01 17:13

Adam Sjøgren skrev:

> On Sat, 22 Sep 2001 17:30:24 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:
>
>> Personligt har jeg længe ledt efter noget instant messaging, der
>> kører på en åben protokol - og det har jeg fundet: Jabber
>> (http://jabber.org).
>
> Virker det godt?

Jeg sagde, jeg havde *fundet* den - ikke at jeg havde *brugt* den : )
Jeg prøvede kort, om jeg kunne få min nuværende ICQ-konto til at virke
med Everybuddy og GAIM (to klienter, der både kan tage ICQ, Jabber, MSN
Messenger mv.), men begge programmer virkede ret dårlige - og derfor
gik jeg ikke videre til at prøve, om Jabber-funktionen virkede godt.

> Jeg prøvede engang for lang tid siden, og da var det mildest talt ikke
> stabilt ("gabber" tror jeg den klient jeg prøvede héd).

Everybuddy og GAIM virkede stabile nok. De manglede bare en del
egenskaber, som Licq har. Jeg prøvede det dog mest med ICQ - det kan
godt være, de nævnte programmer har flere funktioner, når man f.eks.
bruger AIM, Jabber eller andet.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Adam Sjøgren (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 22-09-01 17:19

On Sat, 22 Sep 2001 18:12:57 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

>>> Personligt har jeg længe ledt efter noget instant messaging, der
>>> kører på en åben protokol - og det har jeg fundet: Jabber
>>> (http://jabber.org).

>> Virker det godt?

> Jeg sagde, jeg havde *fundet* den - ikke at jeg havde *brugt* den :)

Ok, jeg opfattede dig forkert - jeg læste din sætning som om du havde
fundet svaret og set lyset, eller noget i den dur


Mvh.

--
"The stash is a transparent plastic box, Adam Sjøgren
hidden under an old tree root, and is asjo@koldfront.dk
visible if you look from the right angel."

Jonas Koch Bentzen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 22-09-01 17:22

Adam Sjøgren skrev:

> On Sat, 22 Sep 2001 18:12:57 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:
>
>>>> Personligt har jeg længe ledt efter noget instant messaging, der
>>>> kører på en åben protokol - og det har jeg fundet: Jabber
>>>> (http://jabber.org).
>
>>> Virker det godt?
>
>> Jeg sagde, jeg havde *fundet* den - ikke at jeg havde *brugt* den :)
>
> Ok, jeg opfattede dig forkert - jeg læste din sætning som om du havde
> fundet svaret og set lyset, eller noget i den dur

Jeg håber da meget, jeg har fundet lyset : ) Jeg skal bare lige tage
mig sammen til at finde en ordentlig Jabber-klient : )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Jakob Kirkegaard (25-09-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Kirkegaard


Dato : 25-09-01 08:35

Saturday 22 September 2001 17:30 skrev Jonas Koch Bentzen:
> Ja, det studsede jeg også lige over. Jeg tror, det er MSN Messenger -
> Microsofts instant messaging-værktøj - lidt a la ICQ. Personligt har
> jeg længe ledt efter noget instant messaging, der kører på en åben
> protokol - og det har jeg fundet: Jabber (http://jabber.org).

Når vi nu taler om icq klienter til linux - findes der så en klient,
der som Mirabelis egen til Windows klient, kan udnytte https
protokollen? Jeg har ledt, men har ikke haft heldet med mig...

--
mvh Jakob Kirkegaard
- http://jakir.dk

Klaus Alexander Seis~ (25-09-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-09-01 08:56

Jakob Kirkegaard skrev:

> Når vi nu taler om icq klienter til linux - findes der så en
> klient, der som Mirabelis egen til Windows klient, kan udnytte
> https protokollen?

Licq tilbyder Diffie-Hellman nøgleudveksling og TLS v1, hvis det er
dét du er ude efter.

Debian-brugere: "apt-get install licq-ssl".


// Klaus

--
><>°    vandag, môre, altyd saam

Soren 'Disky' Reinke (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 24-09-01 07:35


"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> skrev i en meddelelse
news:3692663.EyzN4lmBCR@flaf...
> Brizz <brian@brizz.dk> wrote:
>
> > Et GUI styret brænder program a la Nero
>
> xcdroast: http://www.xcdroast.org/

Kan bruges men er langt fra bare tæt på ligeså godt som Nero.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



frank damgaard (25-09-2001)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 25-09-01 09:09

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:


>> xcdroast: http://www.xcdroast.org/

> Kan bruges men er langt fra bare tæt på ligeså godt som Nero.

Nu er der også en del andre programmer til cd brænding, ofte specialiseret
til givne opgaver.
Så led på nettet (f.rks. freshmeat) efter et grafisk program
der er beregnet til den ønskede opgave.

Og jeg syntes ofte jeg hører fra brugerne af windows programmer:
hvordan brænder jeg min .iso image ? :)))
(og det gælder også nero, men det siger jo måske mere noget om brugerne...)


--
Frank Damgaard |


Allan Olesen (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 27-09-01 10:24

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> wrote:

>Nu er der også en del andre programmer til cd brænding, ofte specialiseret
>til givne opgaver.

Uden at have noget dybere kendskab kunne jeg forestille mig, at
Linux-programmerne især er bagud i forbindelse med kopiering af
kopi-beskyttede CD'er, simpelthen fordi motivationen på dette felt
mangler. Hvorfor bøvle med udvikling af værktøjer til piratkopiering,
når man alligevel bekender sig til Open Source?

Jeg har set en del Windows-programmer, hvor man ret detaljeret kunne
specificere, hvordan de skulle forholde sig overfor forskellige "fejl"
på original-CD'en. Men jeg har først nu pillet Windows af min
brændermaskine og er ikke kommet i gang med at brænde under Linux, så
jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Lars Henriksen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Henriksen


Dato : 22-09-01 13:45

Brizz wrote:
> Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose
Together fra togethersoft.

> Et Java IDE a la Kawa
Together, Forte fra Sun. Begge kan anbefales.

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering
SDU, Odense.
--

Soren 'Disky' Reinke (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 24-09-01 07:34


"Lars Henriksen" <lars@_nospam_lh-online.dk> skrev i en
meddelelse news:3BAC87B7.FE4944AB@_nospam_lh-online.dk...
> Brizz wrote:
> > Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose
> Together fra togethersoft.
>
> > Et Java IDE a la Kawa
> Together, Forte fra Sun. Begge kan anbefales.

Ja og Together dækker også kravet om et UML værktøj, imho er det
bedre end rational rose.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



Lars Henriksen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Henriksen


Dato : 24-09-01 14:50

Soren 'Disky' Reinke wrote:
> Ja og Together dækker også kravet om et UML værktøj, imho er det
> bedre end rational rose.

Det syntes jeg også. Jeg kom dog også lige i tanke om, at Rational Rose
faktisk også findes til Linux (samt HP-UX / Solaris), så hvis man ikke
vil skifte værktøj kan det også lade sig gøre. Jeg ved ikke om
licenserne er "portable" mellem versionerne, men hvis de er så kunne der
jo være ide i at beholde Rose.

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering
SDU, Odense.
--

Lars Henriksen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Henriksen


Dato : 24-09-01 14:55

btw. så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke systemer i andre (evt.)
bruger til at køre Together på. Jeg kører det på både en P3-450MHz m.
Linux og en Ultra 10/440Mhz/Solaris 8, begge med Sun Java 1.3.0, og jeg
(samt flere andre) syntes det kører _lidt_ sløvt. Gode erfaringer med
større systemer???

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering
SDU, Odense.
--

Thorbjoern Ravn Ande~ (25-09-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 25-09-01 14:54

Lars Henriksen <lars@_nospam_lh-online.dk> writes:

> btw. så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke systemer i andre (evt.)
> bruger til at køre Together på. Jeg kører det på både en P3-450MHz m.
> Linux og en Ultra 10/440Mhz/Solaris 8, begge med Sun Java 1.3.0, og jeg
> (samt flere andre) syntes det kører _lidt_ sløvt. Gode erfaringer med
> større systemer???
>
> hygge
> Lars
> --
> Lars Henriksen
> M.Sc. Student, Computer Systems Engineering
> SDU, Odense.

Du er paa MIP. Proev at koere det over nettet paa en af de store
multi-CPU servere, og se om ikke det hjaelper?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Mads Toftum (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Toftum


Dato : 22-09-01 13:52

On Sat, 22 Sep 2001 10:54:23 +0200, Brizz <brian@brizz.dk> wrote:
> Hejsa,
> Har lige skiftet til Linux og søger nu de "bedste" programmer, der lidt
> svarer til hvad jeg er vant til at bruge. Det drejer sig om:
>
> Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose

Se http://argouml.tigris.org/features.html

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall


Anders Bo Rasmussen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 22-09-01 14:52

On Sat, 22 Sep 2001 10:54:23 +0200,
Brizz <brian@brizz.dk> wrote:

> Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose

Ingen anelse.

> Et Java IDE a la Kawa

Kender jeg ikke. Jeg bruger vim og Makefiler (til c++ og haskell)

> En html-editor a la Adobe GoLive

Kender jeg ikke. Jeg bruger vim.

> Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000 dokumenter...)

Gnumeric! Kan læse Excel filer.

> Et GUI styret brænder program a la Nero

xcdroast. Jeg bruger selv cdrecord fra shellen.

> Et chatprogram der kan logge på Messenger

Det ved jeg ikke hvad er


--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk
And the pattern never alters 2400 Kbh. NV
Until the rat dies.

Jacob Sparre Anderse~ (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Sparre Anderse~


Dato : 24-09-01 08:37

Anders:

> > Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000 dokumenter...)
>
> Gnumeric! Kan læse Excel filer.

Jeg har kun Gnumeric 0.67 installeret (nyeste udgave er
0.70), men det kan altså ikke håndtere excel-dokumenter med
mere end bare tal og simple formler tilfredsstillende.

Jacob (der bliver tvunget til at "programmere" i Excel for
tiden)
--
"We will be restoring normality as soon as we are sure what
is normal anyway."

Soren 'Disky' Reinke (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 24-09-01 07:33

> Et Java IDE a la Kawa

Forte (gælder også på windows)

> En html-editor a la Adobe GoLive
> Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000
dokumenter...)

Prøv Star Office, den er dog ikke altid lige god til at importere
excel/word filer.

> Et chatprogram der kan logge på Messenger

Ja det bedste er jo ICQ, og siden messenger er et Microsoft
produkt, kan jeg tvivle på det findes til linux.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



Jonas Koch Bentzen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 24-09-01 08:09

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> siden messenger er et Microsoft
> produkt, kan jeg tvivle på det findes til linux.

Der findes skam kloner. Se mit indlæg længere nede i tråden.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Thorbjoern Ravn Ande~ (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 24-09-01 17:02

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> > Et chatprogram der kan logge på Messenger
>
> Ja det bedste er jo ICQ, og siden messenger er et Microsoft
> produkt, kan jeg tvivle på det findes til linux.

Hvis Messenger er Yahoo Messenger, så findes den til Linux i en lidt
ældre version (ingen voice eller smileys), men som virker fint.
Bruger den meget. Hentes også fra Yahoo selv.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

martin@schultz.adsl.~ (24-09-2001)
Kommentar
Fra : martin@schultz.adsl.~


Dato : 24-09-01 15:16

Jbuilder kan især anbefales til lidt mindre maskiner. Forte er ret tungt.

Niels Kristian Jense~ (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 24-09-01 08:54

brian@brizz.dk (Brizz) skrev i
<3bac51ba$0$4794$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Hejsa,
>Har lige skiftet til Linux og søger nu de "bedste" programmer, der lidt
>svarer til hvad jeg er vant til at bruge. Det drejer sig om:
>
>Et UML-modelleringsværktøj a la Rational Rose
>Et Java IDE a la Kawa
>En html-editor a la Adobe GoLive
>Et spreadsheet a la Excel (har temmeligt mange Excel 2000 dokumenter...)
>Et GUI styret brænder program a la Nero
>Et chatprogram der kan logge på Messenger
>
>Det var vist det. På forhånd tak for hjælpen.

Der findes en god oversigt (dækker ikke alle dine ønsker, men nogle) her:

<http://www.robval.com/linux/desktop/index.asp>

Bemærk endelsen "asp" - det er ikke en Linux-fanatiker, der skrev det. Men
han er ret overbevist om at Linux kan anvendes til desktop formål.

--
Best regards,
Niels Kristian Jensen
MAN B&W Diesel A/S, Denmark
This a personal message, not an official MAN B&W statement.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste