Lov/bekendtgoerelse om fyrvaerkeri
Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 14-01-01 18:22

Hej.

Jeg vil anmode om hjælp til at finde den lov, der siger, at det er
forbudt at fyre fyrværkeri af året rundt.
Jeg mener nemlig, at det er ulovligt at affyre fyrværkeri uden
politiets tilladelse.

Er der en af jer, der kender bekendtgørelsen ? eller kan give mig et
link til et sted på nettet, for bekendtgørelsen er angivet.

Vi har nemlig en meget angst hund og en dum genbo, der stadig fyre af,
når det passer dem.

Hilsen Lone

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 14-01-01 18:40

In article <93sn8b$kun$1@nnrp1.deja.com>,
makkerlone@my-deja.com wrote:
> [...]
> link til et sted på nettet, for bekendtgørelsen er angivet.
>
> Vi har nemlig en meget angst hund og en dum genbo, der stadig fyre af,

Jeg vil lige nævne, at jeg bor i Hvidovre Kommune.

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Iben Holst

Dato : 14-01-01 18:51

Hej Lone...

Jeg kan heller ikke tro, at det virkelig lovligt at man må fyre af når man
har lyst.
Udover de mange angste hunde, har jeg også mødt en del ældre mennesker, som
stadig har 2. verdens krig siddende i baghovedet og de flygtninge som kommer
fra krigsramte lande har det grusomt under fyrværkeri.
Jeg glemmer aldrig dét år, hvor min far (som var 7 år under krigen) måtte
bide sig selv i tungen for ikke at blive alt for påvirket af et meget
voldsomt fyrværkeri landet over. Han sagde det lød som da de bompede Århus
under krigen ....
Nytårsaften kan alle de angste forsøge at forberede sig til, men hvad med
resten af årets dage ???
Jeg har selv flere gange oplevet, at der er blevet skudt af kl 01.00 om
natten, hvor jeg selv er røget op som en raket med bankende hjerte af ren og
skær forskrækkelse og skræk for hvad det kunne være.

Jeg synes det er under alt kritik, at den slags må finde sted når som helst
og hvor som helst. Men faktisk er der ingen lov om at man ikke må !!!
Vi kontaktede politiet i 1999 da vi var ekstremt trætte af, at vi skulle
vækkes om natten flere gange om måneden i flere måneder. Vi fik den besked,
at vi kun kunne melde det i det øjeblik det foregik og det kun er ulovligt
at skyde af som man har lyst til hvis selve fyrværket er ulovligt !!!

Iben ( )

Fra : John

Dato : 14-01-01 19:09

<makkerlone@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en af jer, der kender bekendtgørelsen ? eller kan give mig et
> link til et sted på nettet, for bekendtgørelsen er angivet.

Hej Lone.

Kig ind på www.retsinfo.dk

Gå ind under "Retsinformation" og vælg herefter søgning.

Nethilsen
John.

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 14-01-01 19:31

> Hej Lone.
>
> Kig ind på www.retsinfo.dk
>
> Gå ind under "Retsinformation" og vælg herefter søgning.
>
> Nethilsen
> John.

Hej John

Jeg har været der, men kan ikke finde andet end, hvordan man må sælge
det, opbevare det m.v.
Og altså ikke noget om, hvilke tidspunkter man må affyre det.

Hilsen Lone, der er ved at blive desparat efter at flytte på landet !

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : John

Dato : 14-01-01 20:16

> [...]
> Og altså ikke noget om, hvilke tidspunkter man må affyre det.
>
> Hilsen Lone, der er ved at blive desparat efter at flytte på landet !

Har du været her også: http://www.folketinget.dk/

Her fra kan du jo forspørge de politiske partier og selv
folketinget direkte om det her emne.

Ellers tror jeg ikke jeg kan hjælpe mere til, desværre .

Nethilsen .
John

Fra : Martin Olsen

Dato : 14-01-01 20:13

> [...]
> Og altså ikke noget om, hvilke tidspunkter man må affyre det.
>
> Hilsen Lone, der er ved at blive desparat efter at flytte på landet !

Hej Lone,
det er sgi'sme noget møj med det fyrværkeri :c(
Der står noget om Fyrværkeri i Politivedtægten for Kbh,
det er ganske vist ikke meget, men der står at det ikke må være til gene og
nu er Nytåret jo overstået,
så mon ikke der skulle findes en lignende Politivedtægt for Hvidovre?
Bare et forslag herfra ;c)
Masser af Netbjæf fra
Kosmonauten & rumhunden

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 15-01-01 13:08

Jeg har nu talt med Hvidovre og Rødovre Politi.
Der er desværre ingen politivedtægt i min kommune, som siger, at det er
ulovligt at fyre fyrværkeri af, hvor som helst og når som helst.

Men politiet var dog forstående og havde medlidenhed med min hund og
jeg. Politiet fortalte, at det var op til politikerne i byrådet e.lign.
at lave en særlig vedtægt/bekendtgørelse om tidspunkt for affyring af
fyrværkeri.

JEG kan og vil ikke lade være Makker udsat for disse rædsler hvert år i
2 måneder, og jeg kan jo ikke dope ham i så lang tid (= 2 mdr.).

Eneste løsning for mig er vist at flytte på landet.

Hilsen Lone, den grædefærdige

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Julie Ahlmann

Dato : 28-01-01 14:30

Hej Lone!

Jeg har skrevet et indlæg til dig før i denne tråd.
Specielt i 1999 havde vi store problemer med fyrværkeri i tide og utide. Det
er ikke så slemt mere, men det er her stadig.

> Eneste løsning for mig er vist at flytte på landet.

Jeg bor på landet ........

Iben

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 28-01-01 20:40

> Jeg bor på landet ........
> Iben

Øv, jeg bliver helt jaloux :)

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : John

Dato : 14-01-01 20:17

> [...]
> Og altså ikke noget om, hvilke tidspunkter man må affyre det.
>
> Hilsen Lone, der er ved at blive desparat efter at flytte på landet !

Her fra kan du jo forspørge de politiske partier og selve

Fra : Ann K.

Dato : 14-01-01 23:11

Hej Lone.
Jeg tror at bestemmelserne ang. brug af fyrværkeri er (mere eller mindre)
overladt til de enkelt politikredse... Derfor så spørg hos Hvidovre
politi... De må da kunne hjælpe - i hvert fald med _hvor_ du så ellers kan
få information...

Selvfølgelig har du forsøgt at tale med genboen - men har han set, hvordan
din stakkels hund reagerer... det var måske en ide, at give ham lidt
anskuelighedsundervisning???! Jeg mener... selv den største krafti**** (nåh,
nej, her i ng taler vi pænt!!!) må da have nogen medfølelse, som du kunne
appellere til....

Mvh Ann

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 15-01-01 11:48

Hej Ann K

Det værste ved det hele er, at det er nogle af vore såkaldte
hundevenner, som har en labradorhvalp, der havde besøg af deres søn.
Det var sønnen som fyrede kæmpe brag af i går søndag kl. 17.30.

Først ved 22-tiden var Makker sig selv igen.

Og jo, vi har forsøgt at tale med sønnen til vor hundevenner. Men han
sagde, at man da godt må fyre fyrværkeri af året rundt... altså når det
passer en.

Da vi fortalte, at hun ville vor hund ligge under sengen resten af
aftenen, holdte han op med skyderiet. Men det ville være rart for en
anden god gangs skyld at have en paragraf at henvise til inden man
tager diskussionen op med sine venner.

Hilsen Lone

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : M@rk

Dato : 18-01-01 08:25

Mon, 15 Jan 2001 10:48:08 GMT, berigede makkerlone@my-deja.com
dk.fritid.dyr.hund med:

>Det værste ved det hele er, at det er nogle af vore såkaldte
>hundevenner, som har en labradorhvalp, der havde besøg af deres søn.
>Det var sønnen som fyrede kæmpe brag af i går søndag kl. 17.30.

Jeg er anelse chokeret - hvis de selv har hund og ovenikøbet er nogle af
jeres venner, så burde de da være mere end parate til, at stoppe showet
med det samme.

Folk er nogle underlige skabninger!

>Og jo, vi har forsøgt at tale med sønnen til vor hundevenner. Men han
>sagde, at man da godt må fyre fyrværkeri af året rundt... altså når det
>passer en.

Han kan da ikke være særlig gammel, hvis han ikke har forståelse for
problemet?!

/Mark

PS
Forhåbentlig er det ikke nogle af dem, som er i vores fælles
"kontaktflade" ................. for så har de da lige fået et kæmpe
minus i "bogen"!

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 18-01-01 09:59

In article <TJlmOm7A4En0QmLDCPgFiVeZf0Mw@4ax.com>,
"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Forhåbentlig er det ikke nogle af dem, som er i vores fælles
> "kontaktflade" ................. for så har de da lige fået et kæmpe

Jo, det er "dem" ! Og du kender dem altså godt, for de går i samme
hundeskole, som dig. Sønnen er voksen. Jeg vil skyde på ca. 25-27 år.

Men derfor kan forældrene, der har Hunni, altså være gode nok. Men det
er sønnen, der er noget galt med. Men han burde vel være blevet stoppet
af forældrene.

Hilsen Lone

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : M@rk

Dato : 18-01-01 12:19

Thu, 18 Jan 2001 08:58:39 GMT, berigede makkerlone@my-deja.com
dk.fritid.dyr.hund med:

>Men derfor kan forældrene, der har Hunni, altså være gode nok.

Ingen tvivl, de er da kanon flinke og rare.

>Men det er sønnen, der er noget galt med. Men han burde vel være
>blevet stoppet af forældrene.

Præcis min pointe - de burde have forståelse for problemstillingen og
derfor lige præcisere overfor "knægten", at "det kan du gøre hjemme hos
dig selv" - hvor svært kan det være? ))

/Mark

Fra : Lars Hult

Dato : 16-01-01 15:18

Jeg kan desværre ikke hjælpe med information,
men det ville være rart hvis der i samfundet (folketinget?)
generelt kom en dialog i gang, for det er ved at tage overhånd
med alt det fyrværkeri.

Det ville være iorden hvis det kun var nytårsaften og ved "specielle"
lejligheder
man fyrede det skidt af, men i Hundige, hvor jeg bor, bliver der stort
set fyret af året rundt specielt i weekenderne.

Desuden går det jo helt amok omkring nytår hvor det jo starter 2 måneder
før nytårsaften.

Samtidig bliver det jo mere og mere specielle ting der skal til
for "affyrerne", tænk på det hus i Albertslund der næsten blev jævnet med
jorden.

hilsen Lars
Som har 3 hunde der efterhånden alle er bange for fyrværkeri.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 15:27

In article <sOY86.123$A93.4730@news.get2net.dk>, "Lars Hult"
<lhu@codan.dk> wrote:

> Det ville være iorden hvis det kun var nytårsaften og ved "specielle"
> lejligheder man fyrede det skidt af, men i Hundige, hvor jeg bor,
> bliver der stort set fyret af året rundt specielt i weekenderne.

Hvor går du tur med dine hunde?

Jeg bor selv i Askerød, hvor der bliver fyret en del fyrværkeri af, men
Brotus er heldigvis ligeglad.

Nå, nu vil jeg smutte en tur rundt om Ishøj sø med vovsen. Han har "våde
øjne"...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Lars Hult

Dato : 18-01-01 00:33

Jeg går for det meste i kvarteret omkring Krogårdsvej og Tjurgården.

Hvad er Brotus for en hund. Han lyder "stor" med det navn

Jeg selv har en Labrador blanding og 2 Border Collier.
(hun, hun, hand)

hilsen Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 22:03

In article <MWp96.1721$P13.97370@news010.worldonline.dk>, "Lars Hult"
<hult@image.dk> wrote:

> Jeg går for det meste i kvarteret omkring Krogårdsvej og Tjurgården.

Så kommer vi ikke i nærheden af hinanden så ofte, vi plejer at vade en
tur omkring Ishøj sø på de lange ture, og ned omkring stadion på de
korte.

> Hvad er Brotus for en hund. Han lyder "stor" med det navn

Han er en blanding af Broholmer og Schäfer, og ja, han er stor.

> Jeg selv har en Labrador blanding og 2 Border Collier.
> (hun, hun, hand)

Det er ikke lige en flok jeg mindes at have set.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Kosmonauten

Dato : 16-01-01 17:46

"Lars Hult" <lhu@codan.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan desværre ikke hjælpe med information,
> men det ville være rart hvis der i samfundet (folketinget?)
> generelt kom en dialog i gang, for det er ved at tage overhånd
> med alt det fyrværkeri.
Hej Lars,
da jeg søgte på "fyrværkeri" faldt jeg over et forslag(men om det bliver til
noget vil jeg ikke hænges op på ;c) ),
som bl.a. skulle indeholde en begrænsning af tidsrummet for affyring af
fyrværkeri.
Måske skulle vi som "færdes" i denne gruppe skrive en mail el. 2 til nogle
af vores politikere, for det er altså ved at tage overhånd, der bliver jo
skudt af hele året rundt efterhånden!
Masser af nethilsner fra en hvis tidligere hund var bange.
Martin & Laika

Fra : John

Dato : 16-01-01 19:18

"Kosmonauten" <martino@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skudt af hele året rundt efterhånden!
> Masser af nethilsner fra en hvis tidligere hund var bange.

Hej Martin & rumhund!..

Enig, og en anden ide kunne være at
få lavet en "protestliste" hvor folk kunne
skrive sig på.

En slags -Protest imod helårlig affyrring af
fyrværkeri- eller noget i den retning.

Hygge.
John og den "Creative Labs" .

Fra : Kosmonauten

Dato : 16-01-01 20:33

> En slags -Protest imod helårlig affyrring af
> fyrværkeri- eller noget i den retning.
>
> Hygge.
> John og den "Creative Labs" .

Hej John,
en supergod idé!
Fyrværkeri hører ind under Beredskabstyrelsen, som igen hører under
Indenrigsministeren.
Måske hvis vi er mange nok osv osv
Smid lige en godbid til den Kreative Labs Basse ;c)
Nethygge fra
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 16-01-01 21:12

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9427l1$333$1@news.inet.tele.dk...

> Hej John,
> en supergod idé!

Ja jeg sætter gerne mit navn på alle de protestlister mod helårlig affyring
af fyrværkeri det skal være - for jeg er mega træt af to bange hunde - at
man doper dem nytårsaften kan jeg gå med til - men da ikke hele dec. og det
meste af januar også!.

Masser af hils fra
Anne-Marie

Fra : Aino

Dato : 17-01-01 09:35

Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9427l1$333$1@news.inet.tele.dk...

> Ja jeg sætter gerne mit navn på alle de protestlister mod helårlig affyring
> af fyrværkeri det skal være

Er der en der vil påtage sig at skrive sådan en protestliste, skriver
jeg fluks under!

Med venlig hilsen

Aino - der i øvrigt undrer sig over, hvorfor fyrværkeri ikke bare kan
være flotte farver på himlen men skal være ledsaget af høje brag

Fra : Lars Hult

Dato : 18-01-01 00:38

Ja hvis der var en der kunne påtage sig den opgave så ville der sikkert
kunne skaffes
nogle underskrifter, både fra dyre ejere og børne "ejere".

hilsen Lars
(ham med en lille nyfødt, 3 hunde, to firmaer og 8 timers "normalt" arbejde
uppsss glemte næsten kæresten,
men hun skal heldigvis ikke luftes / skiftes flere gange om dagen.)

Fra : M@rk

Dato : 18-01-01 08:21

Thu, 18 Jan 2001 00:38:03 +0100, berigede "Lars Hult" <hult@image.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Ja hvis der var en der kunne påtage sig den opgave så ville der sikkert
>kunne skaffes
>nogle underskrifter, både fra dyre ejere og børne "ejere".

Jeg kunne sikkert godt lokkes til, at lave en side på nettet, hvor man
kunne "skrive under" på noget sådan - men jeg øjner det lille problem:

For at en liste som denne skal have nogen effekt, så skal den vel både
indeholde navn, adresse, postnummer, by OG cpr-nummer?!

Og spørgsmålet er så, er det ikke blot en anelse uheldigt, at have sådan
en liste liggende på nettet?! Jeg kan da i hvert fald forestille mig et
par ting, som en sådan liste også kunne bruges til

/Mark

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 18-01-01 09:51

> [...]
et
> par ting, som en sådan liste også kunne bruges til

Hvorfor skal der være et CPR nr. med ?
Når jeg har set en underskriftindsamling, har der kun stået navn og
adresse.

Hilsen Lone

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : x Vuf x

Dato : 18-01-01 11:32

Thu, 18 Jan 2001 08:51:10 GMT, makkerlone@my-deja.com wrote:

>Hvorfor skal der være et CPR nr. med ?
>Når jeg har set en underskriftindsamling, har der kun stået navn og
>adresse.

Og jeg har været med til et par stykker kun med navn.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de 3 ***
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : M@rk

Dato : 18-01-01 12:20

Thu, 18 Jan 2001 08:51:10 GMT, berigede makkerlone@my-deja.com
dk.fritid.dyr.hund med:

>Hvorfor skal der være et CPR nr. med ?
>Når jeg har set en underskriftindsamling, har der kun stået navn og
>adresse.

Jeg mener at kunne huske, at cpr-nummeret skal være der for, at man ikke
kan opdigte navne og adresser - men jeg er da ikke sikker ..........

/Mark

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-01-01 15:22

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at kunne huske, at cpr-nummeret skal være der for, at man ikke
> kan opdigte navne og adresser - men jeg er da ikke sikker ..........

> [...]
Hej Mark,
det med CPR nr. er vist kun påkrævet ved underskriftindsamling til fordel
for et evt. parti som skal være opstillingsberettiget til folketinget,
nemlig for at undgå, at man skriver sig på flere partiers lister.
Men hæng mig nu ikke hvis det er forkert ;c)
(Og hvis dette er OT! ;c) )
Det ER et kanongodt ini'tiv!
Men jeg vil da lige spørge de "kloge" hoveder i dk.jura.

Masser af Nethundehilsner
Martin & Laika

Fra : M@rk

Dato : 18-01-01 18:22

Thu, 18 Jan 2001 15:21:47 +0100, berigede "Kosmonauten"
<martino@post6.tele.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>det med CPR nr. er vist kun påkrævet ved underskriftindsamling til fordel
>for et evt. parti som skal være opstillingsberettiget til folketinget,
>nemlig for at undgå, at man skriver sig på flere partiers lister.

Du har givetvis ret!

>Men jeg vil da lige spørge de "kloge" hoveder i dk.jura.

Kanon!

/Mark

Fra : John

Dato : 18-01-01 18:47

Hejsa alle.

Hvis vi kan blive enige om at cpr.nr skal med eller
ej, så vil jeg gerne påtage mig at stykke en side sammen
som kan være bærende for denne "protest".

Jeg vil tro jeg kan få den aktiv engang i løbet af
weekenden.

Hvad siger i andre til dette ?.

Nethilsen

John .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-01-01 19:16

John <infos@basses-hundeguide.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:947a1r$2c9p$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> som kan være bærende for denne "protest".
>
> Jeg vil tro jeg kan få den aktiv engang i løbet af

Hej John

Lyder rigtigt godt - og takker og bukker så meget fordi du vil påtage dig
dette.

Personligt synes jeg ikke personnummer skal med - det kunne give anledning
til misbrug af en eller anden art - men jeg skriver meget gerne under.

MVH Anne-Marie

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 18-01-01 19:06

Hej John

Rigtig god idé. Du har jo også erfaring med indsamling af underskrifter
og har gode redskaber til at gøre det med.
(jeg var lige på basses hundeguide i dag).

Kærlig hilsen

Lone og Makker

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Søren Petersen

Dato : 18-01-01 19:23

Jeg synes det er et dejligt initiativ og jeg vil da også meget gerne skrive
under.

Lad os holde fyrværkeriet til nytårsaften - det var jo kun i Kina at man
brugte fyrværkeri til krigsførelse

Mvh. Søren Petersen

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-01-01 19:46

"John" <infos@basses-hundeguide.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som kan være bærende for denne "protest".
>
> Jeg vil tro jeg kan få den aktiv engang i løbet af

Hej John ;c)
Der er ingen generel lovgivning på det område, kun hvis det er opstilling
til folketinget( Hundepartiet DK? ;c) ).
En liste med navn og adresse er nok.
Og da du jo har erfaring OG mange besøgende på Basses Hundeguide.dk, er det
nok det rigtige sted at lægge en liste ud til underskrivelse.( Uha REKLAME
;c) )
Så god arbejdslyst og pøj pøj med det.
Masser af Netbjæf hilsner fra
Martin & Laika.

Fra : John

Dato : 21-01-01 20:06

"John" <infos@basses-hundeguide.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro jeg kan få den aktiv engang i løbet af
> weekenden.

Hejsa.

Jeg har nu som vi har aftalt, programmeret den liste/side
som skal samle underskrifterne ind.

Dem der har lyst til at bakke op
om vores initiativ, kan tilmelde sig ved at
gå ind på flg. side:

http://www.basses-hundeguide.dk/liste/liste.html

Jeg ligger en "reklame" ud på forsiden engang
i løbet af denne uge på www.basses-hundeguide.dk

Dem der har en hjemmeside, må også meget gerne
ligge et link ind til listen.

Ris og ros til introteksten er møj velkommen og har i
rettelser eller tilføjelser, skriver i blot til min email.

Listen er baseret på asp / database, og vil i bund og grund
passe sig selv .

Nethilsen og god indsamling!.
Jhn.