Godbidder
Fra : Aino

Dato : 11-01-01 10:04

Hej

Inspireret af al denne diskussion af foder, kunne jeg da godt tænke mig
at høre, hvad I bruger til godbidder.

Til træning, indlæring af nye ting, søgeøvelser og fyldning af
Buster-cube går der jo hurtigt en del, så det kan vel ikke være helt
lige meget. De fleste man kan købe synes jeg også er for store.

Tidligere brugte jeg nogle kubikcentimerstore terninger, jeg tror de
hedder grøntsagsmix, men de indeholder ret meget fedt. Nu bruger jeg
Frolic's og noget billigt Føtex-foder (hedder vist Chappy). Men jeg kan
ikke blive enig med mig selv, om det er en fordel eller en ulempe at
bruge noget, der (teoretisk i hvert fald) er et fuldfoder.

Hvad kan anbefales?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-01-01 11:21

Aino <aij@topsoe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A5D76BC.BAC8D00D@topsoe.dk...

Hej!
> Til træning, indlæring af nye ting, søgeøvelser og fyldning af
> Buster-cube går der jo hurtigt en del, så det kan vel ikke være helt
> lige meget. De fleste man kan købe synes jeg også er for store.

<> Nej helt sikkert er det ikke lige meget hvad du bruger - jeg bruger til
mine hunde(der er allighunde og allergisk overfor svine- og oksekød bl.a. )
til søg osv. enten kyllingekød i tern, små stykker kyllingepølser, eller ost
i tern - ved sporsør og situationer hvor der er behov for rigtig lækre
godbidder. Ellers bruger jeg tørkost produkt af høj
valitet( underhensyntagen til deres allergi) eller gulerod, æble skåret i
tern. (til Busterterning dur naturligvis ikke disse klæbrige ting)

Nu bruger jeg
> Frolic's og noget billigt Føtex-foder (hedder vist Chappy).
<> Frolic kan jeg i al fald ikke anbefale da det faktisk kan være
allergifremkaldende!!!! - billige tørkøst mærker kan jeg som så heller ikke
gå ind for, fordi jeg når jeg giver mine hunde mad 2 gange daglig - med i
udregning af hvor meget de skal have, altid trækker div. godbidder de i
løbet af dagen har fået, fra den mængde fodder de får om aftenen.

Men jeg kan
> ikke blive enig med mig selv, om det er en fordel eller en ulempe at
> bruge noget, der (teoretisk i hvert fald) er et fuldfoder.

<> det sker der jo intet ved - når bare du trækker den mængde godbidder de
får under træning osv. fra mængden de får i deres måltider og det skal du
alligevel gøre uanset hvad du bruger som godbidder da du ellers vil få en
for tyk hund.

MVH
Anne-Marie

Fra : M@rk

Dato : 11-01-01 13:49

Thu, 11 Jan 2001 11:21:11 +0100, berigede "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

><> Frolic kan jeg i al fald ikke anbefale da det faktisk kan være
>allergifremkaldende!!!!

Hmmm, jeg ved ikke hvorfor, men jeg har fået et lidt anstrengt forhold
til Frolic. Til hundetræning er der et par stykker som bruger Frolic som
godbidder, vores hund får da også et par stykker af dem i ny og næ -
intet problem i det.

Det er mere vores hvalps reaktion, når der er Frolic i området, som
bekymrer mig lidt .............. nærmest desperat for, at få nogle af
dem

Det giver mig umiddelbart en mistanke om, at man f.eks. har anvendt
"Emulgeret Karamel" (vist nok E150) i Frolic - men jeg har endnu ikke
checket det .....

Jeg har fået opfattelsen af (og det kan da godt være, at det er
forkert), at det er netop er dette stof som er dejligt sødt, som gør
vufferne helt vilde med det .................. men som sagt, jeg kan
tage fejl

> [...]
>alligevel gøre uanset hvad du bruger som godbidder da du ellers vil få en

Hjemme hos os gør vi det, at vi om aftenen afmåler den mængde, som Bonus
skal have næste dag - fra dette patentglas tages måltider og godbider.
På den må slipper vi for regnearbejdet

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-01-01 14:19

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d6pdOlH2wqQ3hxywQVtR8jxzTSBW@4ax.com...
> [...]
>
> Hjemme hos os gør vi det, at vi om aftenen afmåler den mængde, som Bonus
> skal have næste dag - fra dette patentglas tages måltider og godbider.

<> ja se sådan kunne jeg også have formuleret det - for det er i praksis
også det jeg gør - bare foretager jeg dette om morgenen - og frugt,
gulerødder regner jeg ikke med som godbidder i den forstand - hvorimod jeg
når det drejer sig om kylling osv. foretager en skønsmæssig beregning der
bliver trukket fra samlede mængde af foder.
MVH Anne-Marie

Fra : Aino

Dato : 15-01-01 11:16

Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
> valitet( underhensyntagen til deres allergi) eller gulerod, æble skåret i
> tern. (til Busterterning dur naturligvis ikke disse klæbrige ting)

Tak for gode ideer, især den med gulerod. Kødet kræver jo, at man på
forhånd ved, hvor meget man forventer at bruge, og det svinger. Jeg tror
jeg vil købe et alternativt kvalitetsfoder til godbidsbrug.

> <> Frolic kan jeg i al fald ikke anbefale da det faktisk kan være
> allergifremkaldende!!!!

Frolic er fremover ude af billedet - tak for oplysningen!

> [...]
> alligevel gøre uanset hvad du bruger som godbidder da du ellers vil få en

Foreløbig er han absolut ikke for tyk, så det er ikke noget problem (men
selvfølgelig noget jeg holder øje med, nu hvor han ikke længere vokser).
Jeg synes, det er svært at sige, hvor mange godbidder han har fået i
løbet af dagen, posen i jakkelommen bliver altid holdt fyldt.

Fra : Nikolaj Schulz

Dato : 13-01-01 23:14

Det har altid været vores opfattelse at købte godbidder er det rene
dyremishandlig. Næh må vi få det gode gamle hundkøkken tilbage..Ja, dette er
selvfølgelig en overdrivelse, men tillad os dog at komme med en lille
opskrift, som Ketty selv har strikket sammen:
2 bullionterninger (okse eller kyllig) opløses i 1/2 liter vand. Hertil
tilsættes 100 ml økologisk fløde (NEJ ikke piskefløde) og en kvart pakke
gær. Massen blandes op i en passende mængde trekornsblandig (den økologiske
fra Irma). Dejen skal stå og hvile i et døgns tid inden den lille
hemmelighed kommer i: Man tager rent faktisk en kop lækker hvidtøl og
blander i dejen. Dejen føres forsigtigt ned i 3 metal-isbakker (som netop
har den rette størrelse) og bages i varmtluftovnen ved 250 grader i 45
minutter. Og en to tre vupti - du har de skønneste godbidder til din hund.
Velbekomme, Aristoteles elsker det :)

Fra : Ann K.

Dato : 14-01-01 17:58

Hejsa.
Hjemmelavede guffer er de bedste!!!!
Hidtil har vi brugt tørrede leverstykker eller tørret ost og til Dise
tortillapandekager i små stykker.... men i fredags opdagede vi tilfældigt,
at Dise vil gøre _alt_ for at få en bid af mine hjemmelavede
fiskefrikadeller Jeg er nu ved at modificere opskriften, så den passer
bedre til hunde... Men det vil altid være fars lavet af Sej

Mvh Ann

Fra : Aino

Dato : 15-01-01 11:03

Nikolaj Schulz wrote:

> Det har altid været vores opfattelse at købte godbidder er det rene
> dyremishandlig. Næh må vi få det gode gamle hundkøkken tilbage..

<Snip: en helt sikker god opskrift>

Jeg ville gerne skrive, at jeg fra nu af ville bage mine godbidder selv,
men... Det er nok et spørgsmål om (prioritering af) tid, og jeg kender
mig!

Bortset fra det tror jeg heller ikke, at indsatsen ville blive belønnet
(han er altædende). I øjeblikket er hittet under madlavningen at give
ham et ukogt spaghettestrå, som han henført forsigtigt bærer hen i sin
kurv og lægger sig til at tygge på. Herligt syn.