Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalcam og filtre.
Fra : hss

Dato : 21-09-01 18:29

Jeg har erhvervet mig et Olympus C2500L som jeg er ved at lære at kende. Det
har taget mig lidt tid, da jeg er ren novice på området.

Det næste er om det kan lade sig gøre at anvende almindelige filtre, såsom
polfiltre infrarød filtre osv. til et digicam. Det er vel principielt samme
måde et digicam fungere på som et traditionelt, blot at lagringen er
anderledes.

Er der nogen der har erfaringer med dette vil jeg meget gerne høre om det -
på forhånd tak.

Henrik
------------o-0-o------------------
karup@e-box.dk
www.garage.subnet.dk
------------o-0-o------------------

Fra : KNL DtP

Dato : 21-09-01 18:44

"hss" <karup@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det næste er om det kan lade sig gøre at anvende almindelige filtre, såsom
> polfiltre infrarød filtre osv. til et digicam.

Polfilter skulle virke på nøjagtig samme måde, så på med det - virker dog
mest til "sommervejr"

....men infarød filter tvivler jeg lidt på! Jeg er ikke helt klar over, om et
digi cam kan opfange de infarøde stråler - bare sådan. Filteret er jo helt
sort, så der slipper ikke noget synligt lys igennem objektivet... Du kan jo
heller ikke stille skarpt - og hvordan vil du finde blænde/lukketid?

Med SLR skal du jo bruge en speciel IR-film, og filteret forstærker blot
billedet - det skaber det jo ikke.

>Det er vel principielt samme
> måde et digicam fungere på som et traditionelt, blot at lagringen er
> anderledes.

Jeg er helt overbevist om, at en CCD ikke kan opfange IR-lys! Godt nok kan
videokameraer optage en fjernbetjening der "lyser" - men ligefrem bruge det
som eneste lyskilde.... jeg tror det ikke

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : hss

Dato : 21-09-01 20:52

Ups, nu sagde jeg godt nok IR men mente UV. Jeg vil nok have tendens til at
give dig ret med hensyn til IR.

Tak for tippet i øvrigt

Henrik
------------o-0-o------------------
karup@e-box.dk
www.garage.subnet.dk
------------o-0-o------------------

Fra : KNL DtP

Dato : 21-09-01 21:03

> Ups, nu sagde jeg godt nok IR men mente UV. Jeg vil nok have tendens til
at
> give dig ret med hensyn til IR.

OK Så gi'r det mening!

> Tak for tippet i øvrigt

You're welcome!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : J Skantse

Dato : 21-09-01 21:12

"hss" <karup@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> anderledes.
>
> Er der nogen der har erfaringer med dette vil jeg meget gerne høre om

Nogle digikameraer fungerer fint med IR filter.

Her er bla. en beskrivelse af hvordan du kan teste det med en IR
fjernbetjening :
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm

mvh/Jørgen

Fra : hss

Dato : 21-09-01 22:25

Ok ok - tak for tippet.

Henrik
------------o-0-o------------------
karup@e-box.dk
www.garage.subnet.dk
------------o-0-o------------------

Fra : U. Pedersen

Dato : 21-09-01 22:50

On Fri, 21 Sep 2001 22:11:50 +0200, "J Skantse" <joska@post5.tele.dk>
wrote:

>Nogle digikameraer fungerer fint med IR filter.
>
>Her er bla. en beskrivelse af hvordan du kan teste det med en IR
>fjernbetjening :
>http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm

he he, sjovt at se sin fjernbetjening på en ny måde.

Så melder der sig bare et nyt spørgsmål ?
Fås der IR filterer med 37 mm gevind

Den side du henviser til, anbefaler jo et "dark red Hoya R72" men kan
ikke finde nogle oplyninger hverken om B+W, Jessop eller Cokin har et
IR filter i så lille en diameter.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : J Skantse

Dato : 21-09-01 23:45

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den side du henviser til, anbefaler jo et "dark red Hoya R72" men kan
> ikke finde nogle oplyninger hverken om B+W, Jessop eller Cokin har et

Så skal du ha en adapter ring :

http://www.2filter.com/prices/products/rings.html

mvh/Jørgen