hvalpetemperament
Fra : Pia

Dato : 09-01-01 11:10

Nu har jeg jo læst lidt om stærke hvalpe, svage hvalpe osv. og
forskellige måder man kan kende dem på.

Jeg har lagt mærke til, at som min hvalp vokser (han er knap 7 uger),
gider han ikke mere blive båret. Når jeg besøger dem synes han det er
helt fint at komme op, så han lige kan hilse, slikke og kradse, det er
også lidt interessant at kravle op i nakken på mig for at sidde og kigge
bagud eller bide i min fletning. Men hvis han bæres rundt i brysthøjde
og nusses (for at isolere ham lidt fra de andre 8 barbarer som hænger i
mine snørebånd), så gør han tegn til, at nu vil han hellere ned.

Andre hvalpe, for eksempel en lille glad tæve, sidder helt stille og
bliver nusset. Det kan så være underkastelse og accept eller nydelse,
det er svært at bedømme.

Når de er på jorden er de alle fuldstændig kulrede og hopper op af en,
kravler op på skødet hvis der er plads, hvilket der sjældent er,
eftersom deres mor som regel forsøger at få en for sig selv.

Er dette tilfældig adfærd, eller har jeg fået en selvstændig hund? For
så må vi hellere få hans søster med, da min kæreste glæder sig til at få
KÆLE dyr!

Det er naturligvis nemmere at knytte ham til sig, når han bliver alene.

Min bror havde en border terrier som var helt sin egen - nusseri var
noget han undgik på det kraftigste, al kontakt skulle være fangeleg
eller trække tov. Eller tricks belønnet med kiks. Kom når man kaldte -
hvis han gad og når han var klar med det han lige var i gang med. Han
var med andre ord ret kedelig! :)

:Pia

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 11:25

Jeg skal måske lige nævne, at Max ikke virker som den dominerende i
flokken. Hvis der er for mange som mylrer omkring mig, er det ikke altid
han gider møve sig i front. Men gør det gerne hvis jeg rækker ud mod
ham, eller andre gange af sig selv. Det svinger lidt, hvem som er mest
interesseret. Når det gælder madskålen er han altid både først og
sidst...

Pia

Fra : Lars Stricker

Dato : 09-01-01 16:15

Hej Pia
Begge dine indlæg tyder i allerhøjeste grad på at hvalpen er tæt på en
topstilling i flokken, muligvis dens potentielle leder.
Er der tale om en seriøs opdrætter, vil han/hun ofte teste hvalpene for at
kunne "matche" den med de rette ejere.
Ellers kan du læse lidt om hvalpetests på nettet for at få det endelig
afgjort.
Der findes forskellige tests af dominans, social karakter, forhold til
mennesker, apportvillighed osv osv. Det skal altsammen tages med et gran
salt, men giver et godt fingerpeg mht. hundens væsen.
mvh
-Lars

*********

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 16:28

Lars Stricker wrote:

> Er der tale om en seriøs opdrætter, vil han/hun ofte teste hvalpene for at
> kunne "matche" den med de rette ejere.

Det er der ikke tale om

Jeg tror dog også, at det kan hænge sammen med den almene ståhej, og at
han blev lidt for stresset. Det er jo egentlig ikke naturligt for en
hund at blive båret rundt i 1.5 m højde...

At han siger fra, fremfor at sidde stille og "lide" kan jo naturligvis
sige noget om hans selvstændighed.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 16:32

P.S.

Hvis han er en af de dominerende, vil det nok også være smartest IKKE at
tage hvalp nr. 2 med det samme, så man kan koncentrere sig 100% om hans
opdragelse?

:Pia